Utenlandske investorer sluker norske ferger

2
En av båtene til Torghatten. Her ved Bodø. Foto: Shutterstock.

Med EQTs raid på Torghatten er de fleste norske fergerederiene overtatt av utenlandske fond, skriver E24. Nettavisa fortsetter:

– Det er vemodig at det nå er slutt, men så er det også slik at fergerederiene i stadig større grad har blitt tatt over av internasjonale strukturfond, sier Tor Andenæs i Andenæs Gruppen til E24.

Familieselskapet har godtatt budet fra private equity-giganten EQT for sin aksjepost på 12,1 prosent i transportkonsernet Torghatten.

For 13 dager siden annonserte EQT oppkjøpet av Danmarks største fergerederi for persontrafikk, Molslinjen. Nå står Norge for tur.

– De finansierer seg billigere enn det vi og andre kan, og da blir det vanskelig å konkurrere på sikt, sier Andenæs.

Flere salg de siste årene

Torghatten ASA er et av landets største transportkonsern med en årlig omsetning på ca. 10 mrd kr og ca. 7000 ansatte. Det har også en lang rekke datterselskaper, og deriblant Widerøe og Norgesbuss. Milliardbudet på Torghatten kommer etter at majoriteten av norske fergerederier har havnet på utenlandske hender de siste årene, skriver E24:

  • Hurtigruten ble solgt til det britiske fondet TDR i 2014.
  • I 2018 ble buss- og fergekonsernet Boreal kjøpt opp av det Hongkong-baserte infrastrukturfondet Everbright Overseas.
  • I 2019 solgte Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) sine aksjer i Norled til et 50/50 eid selskap bestående av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det kanadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.

Wallenberg og de andre

EQT kontrolleres av selskapet Investor AB, som igjen kontrolleres av familien Wallenberg (57,5%). Under Erna Solbergs regime selges mer og mer av norsk infrastruktur ut til utenlandske investorer. Staten kunne svært enkelt ha unngått dette, hvis viljen var til stede, enten ved eget tilbakekjøp eller ved å bruke Oljefondet. Men Erna Solbergs lojalitet ligger ikke der. Norsk sjølråderett og norsk kontroll over norske ressurser er ikke noen prioritering for henne. Hun og hennes regjering er globalister, og for dem er det logisk og riktig at utenlandsk kaptital tar kontroll over ressurser og infrastruktur her til lands. Og Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre har samme grunnleggende holdning, så fra den kanten er det ingen opposisjon.

KampanjeStøtt oss

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


Kommentarer

  1. Det kan også legges til at de fleste ansatte på disse fergene har blitt utenlandsk, mange fra for eksempel Filippinene. Det er globalisme vi ser, fri flyt av kapital og billigst tilgjengelige arbeidskraft. Globalistenes oppdag på Stortinget fra AP til Frp er å selge ut Norges aktiva til global storkapital, som oljen, gassen, vannkraften, fisken og infrastrukturen, noe de har fått gjort spesielt etter at Brundtland og hennes folk tok over AP og gjort det til Høyres søsterparti.

    Siden innlegget berører Norges kyst og havområder, så kan det nevnes at EUs fiskeriflåte nå gjør krav på å fiske i norske fiskerisoner også på norsk sokkel. Dette blir det nok trolig ikke mye motstand mot blant EU-partiene, og storkapitalens MSM vil unnlate å omtale det med førstesideoppslag så det norske folk ikke skal bli alamert.

    Det er bare et folk som står bak en sterk nasjonalstat med full suverenitet og råderett over eget lands ressurser og infrastruktur som kan hindre at Norge bare blir en region i storkapitalens globale frihandelsområde, dette får vi ikke til med det Stortinget vi har i dag.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere