Etter privatiseringsfiaskoen – britiske jernbaneselskaper blir re-nasjonalisert

0
Privatiseringa av britiske jernbaner har vært en fiasko. Her Northern Rail. Shutterstock

Det private jernbaneselskapet Northern blir nasjonalisert av den britiske regjeringan. Før brexit ville dette ha kollidert mot EUs jernbanedirektiv. Northern samarbeider med tysk-eide Arriva, som også driver lokaltrafikk flere steder i Sverige, blant annet i Skåne, Halland og Stockholm. Dette skriver avisa Proletären. Avisa skriver videre:

«Lederne for fagforeningene i jernbanene er positive til beslutningen:

– Privatiseringen av jernbanenettet har mislykkes fullstendig. Bare aksjonærenes lommer er fylt med gull, sier Manuel Cortes, generalsekretær i transportunionen TSSA, til BBC.

Mick Whelan, leder for lokomotivføreren ASLEF, ønsker imidlertid å holde forventningene lave. Etter en total gjennomgang av jernbanene, er jernbanene så nedslitte at forbedringer vil ta tid, sier Whelan.

Trafikken vil bli drevet fra 1. mars 2020 av statseide Northern Trains Limited.

Northern er det andre av Storbritannias private jernbaneselskaper som blir nasjonalisert på nytt, etter at staten tok over East Coast-linjen i 2018. I følge Financial Times står også South Western Railway, landets nest største jernbaneselskap, overfor nasjonalisering.

I det siste har staten stoppet milliardæren Richard Bransons Virgin Trains. Selskapet mistet retten til å kjøre tog, og etter 22 år på britiske jernbanespor forlot det siste Virginia-toget Euston Station i London klokken 21.42 lokal tid 8. desember i fjor. Destinasjonen var Wolverhampton. Tidligere på dagen hadde det siste toget fra London til Manchester brutt og stoppet i Stockport, 25 mil fra London og med ni mil igjen til Manchester.

Trafikken som ble håndtert av Virgin ble overtatt av en annen privat gründer, men også her er diskusjonene om en re-nasjonalisering livlige.

Den tidligere statseide britiske jernbanen ble kuttet opp og privatisert i 1993, under John Majors konservative regjering.»

Kommentar: Kopierer de dårlige løsningene fra Storbritannia

Mens jernbaneprivatiseringas hjemland er nødt til å re-nasjonalisere jernbanene, selv under en konservativ regjering, fortsetter deres elever i Solbergregimet å privatisere norske jernbaner. Vi skrev i 2018:

Den omstridte privatiseringa av britiske jernbaner skjedde under John Major på nittitallet. Siden har det vært mange tumulter rundt et togtilbud under sterk kritikk, skriver Halvor Fjermeros.  Billettprisene har steget mer enn det dobbelte av britisk lønnsnivå, og billettene koster opp til seks ganger mer enn på europeiske tog.

I Storbritannia er dette kommet så langt at det er snakk om renasjonalisering. Solbergregimet velger altså å gjennomføre et system som allerede har sviktet der det er prøvd. Og det gjøres altså med det minst populære togselskapet derfra.

Det viser seg da også at Go-Aheads overtakelse av Sørlandsbanen raskt førte til dyrere billetter. Go-Ahead gjør det også 25 prosent dyrere å ta toget for nærmere 80.000 studenter.

Les: Syltynne begrunnelser for Jernbanepakke 4

Jernbane på villspor

Privatisering av jernbanen – forberedt av Ap, gjennomføres av de blå


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.