Etter privatiseringsfiaskoen – britiske jernbaneselskaper blir re-nasjonalisert

9
Privatiseringa av britiske jernbaner har vært en fiasko. Her Northern Rail. Shutterstock

Det private jernbaneselskapet Northern blir nasjonalisert av den britiske regjeringan. Før brexit ville dette ha kollidert mot EUs jernbanedirektiv. Northern samarbeider med tysk-eide Arriva, som også driver lokaltrafikk flere steder i Sverige, blant annet i Skåne, Halland og Stockholm. Dette skriver avisa Proletären. Avisa skriver videre:

«Lederne for fagforeningene i jernbanene er positive til beslutningen:

– Privatiseringen av jernbanenettet har mislykkes fullstendig. Bare aksjonærenes lommer er fylt med gull, sier Manuel Cortes, generalsekretær i transportunionen TSSA, til BBC.

Mick Whelan, leder for lokomotivføreren ASLEF, ønsker imidlertid å holde forventningene lave. Etter en total gjennomgang av jernbanene, er jernbanene så nedslitte at forbedringer vil ta tid, sier Whelan.

Trafikken vil bli drevet fra 1. mars 2020 av statseide Northern Trains Limited.

Northern er det andre av Storbritannias private jernbaneselskaper som blir nasjonalisert på nytt, etter at staten tok over East Coast-linjen i 2018. I følge Financial Times står også South Western Railway, landets nest største jernbaneselskap, overfor nasjonalisering.

I det siste har staten stoppet milliardæren Richard Bransons Virgin Trains. Selskapet mistet retten til å kjøre tog, og etter 22 år på britiske jernbanespor forlot det siste Virginia-toget Euston Station i London klokken 21.42 lokal tid 8. desember i fjor. Destinasjonen var Wolverhampton. Tidligere på dagen hadde det siste toget fra London til Manchester brutt og stoppet i Stockport, 25 mil fra London og med ni mil igjen til Manchester.

Trafikken som ble håndtert av Virgin ble overtatt av en annen privat gründer, men også her er diskusjonene om en re-nasjonalisering livlige.

Den tidligere statseide britiske jernbanen ble kuttet opp og privatisert i 1993, under John Majors konservative regjering.»

Kommentar: Kopierer de dårlige løsningene fra Storbritannia

Mens jernbaneprivatiseringas hjemland er nødt til å re-nasjonalisere jernbanene, selv under en konservativ regjering, fortsetter deres elever i Solbergregimet å privatisere norske jernbaner. Vi skrev i 2018:

Den omstridte privatiseringa av britiske jernbaner skjedde under John Major på nittitallet. Siden har det vært mange tumulter rundt et togtilbud under sterk kritikk, skriver Halvor Fjermeros.  Billettprisene har steget mer enn det dobbelte av britisk lønnsnivå, og billettene koster opp til seks ganger mer enn på europeiske tog.

I Storbritannia er dette kommet så langt at det er snakk om renasjonalisering. Solbergregimet velger altså å gjennomføre et system som allerede har sviktet der det er prøvd. Og det gjøres altså med det minst populære togselskapet derfra.

Det viser seg da også at Go-Aheads overtakelse av Sørlandsbanen raskt førte til dyrere billetter. Go-Ahead gjør det også 25 prosent dyrere å ta toget for nærmere 80.000 studenter.

Les: Syltynne begrunnelser for Jernbanepakke 4

Jernbane på villspor

Privatisering av jernbanen – forberedt av Ap, gjennomføres av de blå


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. kjell108 says:

    Interessant

    Det kunne være en ide å lage elektriske tog?

    Richard Branson er stor i pedo-business - en kamerat av Epstein. Richard Branson har egen øy like ved Epstein Island.
    Vi får håpe han holder seg unna Norge.

    “Virgin Trains” = Jomfrutogene

  2. Jernbanene er nedslitt fordi de private eierne har utsatt, hoppet over og kun gjort det aller nødvendigste av vedlikehold og oppgradering, slik at lok, vogner, materiell og linjer er nedslitt. Men aksjonærenes lommer er fylt med gull, og siden staten tar jernbanen tilbake, taper de også sannsynligvis ikke noe. Så må den enorme kostnaden med fornyelse av jernbanen tas av den britiske befolkningen, etter at de har betalt høyere billettpriser med dårligere service og sikkerhet mens jernbanen var privatisert.

    Kapitalen får gevinsten og folket tar utgiftene. Så for kapitalen har det ikke vært noe fiasko, og det vil det vil ikke bli for de private eierne av den norske jernbanen heller nå som det kopieres her, det er de dårligere løsningene for folket som bruker jernbanen og de ansatte som blir kopiert, kapitalinteressene tjener nok stort på privatiseringen av infrastrukturen her også.

    Det er den globale storkapitalens mål å få eierskap og kontroll på alle lands landressurser og infrastruktur, og selv om de nå etter re-nasjonaliseringen fikk et tilbakeslag i Storbritannia fortsetter de utrettelig. Deres politikere her gir seg ikke, etter at den første jernbanestrekningen her ble privatisert, er de i gang med syv nye.

  3. tjatta says:

    Dette er jo den gjennomgående strategien til den moderne kapitalist. De er for fellesskapsløsninger på utgiftsiden, men hardbarkede egosentrikere på inntekt. Banker med gjeld skal reddes av det offentlige. Personer skal flås

  4. kjell108 says:

    Hvor finner vi en bank med “gjeld” ?

  5. AnneBrit says:

    Vil dette gi grunnlag for at de private selskapene kan søke erstatning? Slik jeg har forstått det, ligger det nærmest innbakt i forretningskonseptet. Du får låne deg opp på offentlige garantier, og så driver du så dårlig at de blir nødt til å nasjonalisere. Da er tiden inne til å høste den reelle gevinsten, gjennom ersatnings-søksmål.

  6. AnneBrit says:

    Hvor finner du det ikke? Alle banker skylder penger, det er en del av konseptet.

  7. kjell108 says:

    Hvorfor låne penger når man får/skaper penger gratis?
    Fortell oss hvor mye “gjeld” DNB har.

  8. AnneBrit says:

    Med tanke på at DNB oppsto som følge av at banker med alt for mye gjeld, måtte reddes, så tør jeg ikke prøve å undersøke engang.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

1 flere kommentar

Deltakere