Britisk etterretning skapte «borgerjournalister» i Syria som ledd i krigen

0
Media kan være mer effektivt enn geværkuler. Foto: Shutterstock

Dokumenter som er kommet nettavisa Middle East Eye i hende viser at britisk etterretning har spilt en nøkkelrolle i å skape det nettverket av såkalte «citizen journalists» – «borgerjournalister» – som har vært et viktig ledd for å mobilisere støtte til Storbritannias og Vestens krigføring mot Syria.

Middle East Eye skriver:

«Den britiske regjeringen etablerte skjult et nettverk av borgerjournalister over hele Syria i de første årene av borgerkrigen i landet for å forme oppfatningen om konflikten, og rekrutterte ofte folk som ikke var klar over at de ble dirigert fra London.»

I tråd med den samme fortellingen som britisk etterretning har søkt å bygge opp, kaller MEE intervensjonskrigen i Syria for en «borgerkrig», men bekrefter altså at det er en krig der også rapporteringa «fra grasrota» i de terroristkontrollerte områdene er styrt av vestlig, og særlig britisk etterretning.

Storbritannia er nok en fallert og nokså annenrangs stormakt, men undervurder aldri Secret Service når det gjelder krigspropaganda, infiltrasjon og manipulasjon av mediene. Der er de fortsatt mestre. Det er som kjent også britene som har skapt The Syria Campaign og White Helmets.

Propagandakrig og stedfortrederkrig erstattet direkte intervensjon

En rekke lekkede dokumenter som Middle East Eye har lest viser hvordan propaganda-initiativet startet i 2012 og økte tempoet året etter, kort tid etter at det britiske parlamentet nektet å autorisere britiske militære aksjoner i Syria.

MEE skriver:

«Med britisk, amerikansk og kanadisk finansiering, opprettet de britiske etterretningsfolkene kontorer i Istanbul og Amman, hvor de leide inn medlemmer av den syriske diasporaen, som igjen rekrutterte borgerjournalister i Syria.

Disse journalistene, mange av dem unge, fikk i oppdrag å produsere TV-opptak, radioprogrammer, sosiale medier, plakater, magasiner og til og med tegneserier for barn.»

Dokumentene viser hvordan den britiske regjeringen forsøkte å styre «borgerjournalistenes» produksjon, og så på borgerjournalistikk som en måte å hemmelig påvirke syriske publikum på.

Dokumentene viser også at de folkene som ble rekruttert ofte ikke var klar over at de var en del av et britisk propagandasatsing.

Sosialt nettsted for unge skapt av britisk etterretning

I 2019 ble det lansert et nettsted rundt begrepet «woke» beregnet på unge mennesker. Det var i virkeligheten et ledd i den britiske regjeringas anti-terrorprogram. Det presenterte seg som et media- og nyhetsbyrå, men var i virkeligheten en mediaorganisasjon skapt av Office for Security and Counter-Terrorism (OSCT) ved UK Home Office.

Antropolog i Secret Service lagde malen

Dokumentene ble utformet som maler av en antropolog som arbeidet i terrorbekjempelse ved utenrikskontoret i London. De i 2014 sendt til et lite antall kommunikasjonsselskaper som ble invitert til å by på tre kontrakter for å levere arbeidet.

Den ene sier: «Målet med prosjektet er å bidra til positiv holdnings- og atferdsendring.»

Dette ble videre definert som: ”Forsterkning av folkelig motstand mot Assad-regimet og ekstremistiske alternativer; fremme av revolusjonens moderate verdier; fremme av syrisk nasjonal identitet.”

Notat til folk som vil være anti-imperialister

Svært mange folk som ser på seg sjøl som anti-imperialister er ført bak lyset av den politiske krigspropagandaen som i realiteten kommer fra etterretningstjenestene i USA og Storbritannia. De er lært opp til å tenke på intervensjonskrigen og stedfortrederkrigen som en «revolusjon». De dokumentene som MEE har avslørt viser at denne «revolusjonen» i høy grad var en del av krigsstrategien til ikke minst britene og at folk er blitt manipulert. Her kan det være lurt å notere seg bak øret: Revolusjoner som er finansiert av CIA og promotert sv Secret Service er sannsynligvis noe helt annet!

Jobbet for britisk etterretning uten å vite det

En persin som jobbet med prosjektet sier til MEE at mange av de såkalte borgerjournalistene troddet at de jobbet for en opposisjonell medieorganisasjon og hadde ingen anelse om at de i virkeligheten jobbet for Secret Service.

En annen person i programmet sa at de ni medieorganisasjonene som ble engasjert av britisk etterretning hadde til oppgave «å pumpe ut propaganda mot den syriske regjeringa, både i Syria og i utlandet».

Lønna til «borgerjournalistene» var 250–500 dollar i måneden. Enkeltartikler og video kunne bli betalt med 50 til 200 dollar, betalt av britiske skattebetalere. Dette ga naturligvis «aktivistene» et sterkt motiv for å produsere egne «nyheter».

Mediene fikk beskjed om å tie om operasjonen

I den grad mediene fikk snusen i noe av det som ble gjort, fikk de beskjed om å hold kjeft. Britisk etterretning styrte også hvem britiske journalister fikk snakke med i «opposisjonen» og hadde gjerne forberedt disse «talsmennene» på forhånd slik at de visste hva de skulle fortelle mediene.

Når vi ser på hvordan vestlige medier har dekket krigen mot Syria må vi jo si at den britiske etterretningstjenesten har lykkes med sitt prosjekt. Mediene sluker rått det som kommer fra «opposisjonen», sjøl når kilden er nokså shady og står de verste terrororganisasjonene meget nær.

Men redaktørene og journalistene kan jo ikke skylde på Secret Service. De har sjøl i oppgave å være kritiske til kildene sine og sjøl undersøke om det skulle ligge en propagandaoperasjon under det de får seg servert. Istedet har de latt seg mate som franske gjess og sydd ut igjen det etterretningstjenester og jihadister forkledd som «borgerjournalister» har dyttet i dem.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

Forrige artikkelGrekerne i USAs klør
Neste artikkelDirektesending 21.2.kl.17.00
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).