Det kommunistiske kapellet i Chapingo

1
Diego Rivera: Detalj av takmaleri i Chapingo-kapellet. Wikimedia.
Bjarne Berg Wig

Av Bjarne Berg Wig. Fagbokforfatter.

Få kunstnere har preget sin samtid som Diego Rivera (1886-1957). Han formelig malte Mexico.  Vegger og tak over hele kontinentet, er dekorert med bilder det virkelige Mexico. Han synliggjorde fortellingen fra fortid, nåtid og framtid. Historien fra Azteker-Maya riket og de mange høyt utviklede sivilisasjonene som eksisterte århundrer før conquistadorene kom med sin umettelige gullhunger, sine bajonetter og sine prester.

Diego Rivera var en kunstner preget av de store begivenhetene i sin samtid; revolusjonen i 1910 ledet av Emiliano Zapata (1879-1919) og seinere revolusjonen i Russland i 1917.

I dag fikk vi endelig komme inn i hans kapell – Capilla Riveriana! 

Kapellet ligger inne i det agronomiske universitetet, nær Mexico City. Det var egentlig ikke åpent, men jeg og min kone fant en vakt som viste oss inn. En vanlig vaktmann som for en dag ble vår fremragende professor i historie! Vaktmannen var stolt å vokte denne helligdommen for drømmen om ekte folkestyre.

Hva kapellet forteller

Kapellet ble malt mellom 1924 og 1926. (Se bilder på internett) Dette var i etterdønningene etter den mexicanske revolusjonen i 1910. Kun fem år etter godseiernes feige drap på Emiliano Zapata. Seks år etter den russiste revolusjonen og kun to år etter Vladimir Lenins død. Kapellet er et kraftfullt tidsbilde.

Dørene inn til kapellet forteller. Høyre dør om hvordan militære, kirken og pengeveldet holder sin hånd over Mexico. På venstre dør, alliansen mellom bønder og arbeidere, den store helten fra den mexicanske revolusjonen Emiliano Zapata[1]

Vi vandrer gjennom fortellingen fra venstre vegg og mot «alteret» (det var en gang et katolsk kapell) og rundt mot inngangen på den høyre siden. Venstre sides bilder forteller om oppvåkningen mens den høyre side forteller om en lysere framtid. Hvert enkelt bilde forteller om agitasjon om å mobilisere arbeidere og bønder til opprør mot jordeierne, de militære og de europeiske og nordamerikanske imperialistene.  I kapellet får man den samme høytidsstemningen som i en annen vakker kirke, men denne gangen med en helt annet perspektiv. Apropos perspektiv; et av takbildene (man finner det på sjette rad på internett serien) viser en strid mellom to kraftige arbeidere. Sett fra inngangen, ser det ut som den ene har overtaket, men går man innover i kapellet, endrer perspektivet seg til det motsatte. Man ser at den andre får har overtaket. Senere ser i et bilde av dem som forent. Dette viser oss også genialiteten i Riveras kunst. Han fikk fortellingene til å leve. Det finnes mange ulike symboler. Et av dem er hånd som viser desperasjon, sinne, kamp og til slutt forsoning og fred.

Fortellingen slutter med et bilde av Emilano Zapata (bilde 8 i denne serien) og en kjent professor, liggende under jorda. Det er de døde heltenes jordsmonn som nærer frodige avlinger av mais.

Den store Diego Rivera

Tenk dere en blanding av Bjørnstjerne Bjørnson og Edvard Munch i en og samme person. Den ene med visjon og vilje, den andre med evnen til å fargelegge følelser og fortellinger. Det var denne visjonære og kunstneriske kraften som brakte meg til Mexico. Jeg vil skrive en biografi om Rivera. Han er notorisk undervurdert som verdenskunster. Hans kone Frida Kahlo derimot, har fått ikonisk status verden over.

Diego Rivera var ikke bare en av verdens største kunstnere, han var en mann av sin tid. Som kunstner tror jeg han kasta seg over alle damer han malte. Noe som ledet til diverse drama og skilsmisser og nye giftemål. I kapellet brukte han sin første kone som modell. Så fikk han ny modell som han hadde seg med, og kona forsvant. Deretter ny kone. Noen år senere giftet som nevnt med sin talentfulle student Frida Kahlo (de giftet seg faktisk to ganger). Frida var også en stor kunstner. Men hun malte først og fremst sin egen smerte.

Diego Rivera malte Mexicos smerte.


[1] Zapata finnes over alt i Mexico. I hver by og hver landsby finnes bilder, symboler, gater og plazaer oppkalt etter han. Selv legekontorer er oppkalt etter han.

Diego Rivera: El Anahuac Mural. Wikimedia
CC BY-SA 3.0

Hvis du ønsker å bidra med en stor eller liten gave kan du betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050

Fra utlandet: IBAN-nummer: NO5590013089050

SWIFT/BIC for SpareBank 1 Oslo Akershus: LABANOKK

Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere