The Guardian tvunget til å korrigere usann artikkel om Russland og Julian Assange

1
Innfelt: Fidel Navárez.

Den tidligere konsulen til Ecuador, Fidel Narvaez, utfordret i oktober 2018 den britiske avisa The Guardian på grunn av en artikkel som han kalte både «falsk og ærekrenkende». Et vedtak i The Scott Trust’s Review Panel har gitt ham medhold og slått fast at The Guardians artikkel “Revealed: Russia’s Christmas Eve plot to smuggle Assange out of UK“ bryter med god presseskikk.

Panelet som har vurdert klagen har bestått av John Willis, tidligere ombudsmann i Guardian News & Media, Geraldine Proudler, styremedlem i Guardian Foundation; jus og journalistikkeksperten Richard Danbury og Elinor Goodman, tidligere politisk redaktør i Channel 4 News.

Etter 13 måneder er panelet kommet fram til en knusende dom over The Guardians artikkel. De skriver at den:

“gives a misleading impression to readers …” breaking clause 1 (ii) of the Code of Conduct, som sier at: “The press must be careful not to publish inaccurate, misleading or distorted information… “

De har vurdert klagen til Navarez og gir ham medhold, noe som er en ytterst sjelden sak. Og panelet pålegger The Guardian å klarlegge at:

“The plan in relation to Mr Assange’s ability to be able to leave the Ecuadorean embassy was not devised or instigated by Russia”

“There was nothing illicit about the “plan” as described in the Article and that it would have involved the legitimate use of diplomatic immunity to allow Assange to leave Embassy and travel to a third country.”

Hele oppslaget til The Guardian var altså usant, ubegrunnet, politisk propaganda, beregnet på å svartmale Assange, Navarez og Russland. Det er våre ord, men de er vel fundert i vedtaket fra det britiske panelet.

Etter tidligere å ha hatt et rykte som en habil, liberal avis med høy journalistisk standard, har The Guardian forfalt til å bli et propagandaorgan for krigspartiet, noe denne saka viser med all ønskelig tydelighet.

Les også: 40 rebuttals to the media’s smears of Julian Assange – by someone who was actually there

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Banner-Steigan-1024x546.png
KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. AnneBrit says:

    I følge Demirep, er Guardian den eneste avisa som annonserer ledige jobber i BBC. Slik opprettholder den sin egen leserkrets.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere