Kinas marine med verdensrekord: 23 marinefartøyer på ett år

1
Dette skipet ble døpt på et verft i Dalian, Kina 26. desember 2019. Foto: Xinhua

Er Kina den kinesiske marinen i ferd med å utkonkurrere USA og USAs marine i deres eget spill? Vi har reist dette spørsmålet i en tidligere artikkel. Vi viste til at verftet til China Shipbuilding Corp i Shanghai hadde liggende ved kai 9 detsoyere og ett hangarskip samtidig.

Og dette er bare ett av de verftene som dette selskapet, som er verdens største skipsbygger, kontrollerer. Vi skrev:

Kina har simpelthen en overlegen skipsbyggingskapasitet sammenliknet med USA og er i stand til å bygge en marine som slår USA i deres eget spill i løpet av få år.

Nå skriver Southfront at Kina har bygd 23 marinefartøyer på ett år og at de dermed har satt verdensrekord. Det er en rekord ingen andre land enn Kina kan slå i dag.

I juni 2019 kom Center for a New American Security (CNAS) med en rapport med den svært talende tittelen Beating the Americans at their Own Game: An Offset Strategy with Chinese Characteristics. Forfatterne av denne rapporten er tydeligvis sjokkert over hva de har funnet ut og peker på at ved siden av kapasitet har kineserne også utviklet høyteknologiske virkemidler som kan paralysere USAs flyvåpen og marine.

Det at Kina bygger en hel flåte på ett år bekrefter konklusjonen i denne rapporten allerede. USA har ingenting å stille opp mot en slik skipsbyggingskapasitet. USA har ikke verft som kan kopiere en slik bedrift, og om de skulle bygge noen flere slike verft har de verken spesialarbeidere eller ingeniører å sette inn. Som vi pekte på her:

Den industrielle basen for USAs våpenindustri råtner på rot

Den industrielle basen for det militærindustrielle komplekset smuldrer opp.

At det er slik går fram av rapporten INDUSTRIAL CAPABILITIES fra Pentagon til Kongressen i USA. Det er Dmitry Orlov som kommenterer denne rapporten på sin egen blogg i artikkelen War Profiteers and the Demise of the US Military-Industrial Complex.

Maskinverktøyindustrien i USA er i en elendig forfatning. Den lå i sin tid på topp i verden, nå ligger den på sjetteplass. Pentagon skriver at produsentene i USA er fullstendig avhengige av utenlandske produsenter. Arbeidsstyrken av fagarbeidere og ingeniører er på vei ut av arbeidsmarkedet og det kommer svært få nye til. Og hvem dominerer maskinverktøyindustrien i verden? Ganske riktig: Kina (25%), etterfulgt av Tyskland (17%). USA har en markedsandel på 7%.

Rapporten sier at USAs industri nå ikke klarer å produsere artillerikanoner med løp over 40 millimeter. Tilsvarende problemer viser seg i sektor etter sektor. Nedleggelsen av industri i USA har vært så massiv at hele den underskogen av bedrifter som tidligere produserte for krigsindustrien enten er flyttet ut eller er så vanskjøttet at de ikke kan gjøre jobben sin.

Når det gjelder skipsindustrien sier Pentagon:

«Mangel på fagarbeidere vil ha betydelig innvirkning på verftsindustriens evne til å møte marinens langsiktige etterspørsel.

På grunn av usikkerhet rundt fremtidige budsjetter og skipsbyggingsplaner, er leverandørbasen begrenset i sin evne til å planlegge for fremtidig arbeid, noe som begrenser produksjonseffektiviteten, hemmer investeringer i forbedringer av anlegg og utvikling av arbeidskraften, og reduserer nivået på uavhengige FoU-investeringer. Kanskje aller viktigst: reduksjoner og ustabilitet i etterspørsel kan føre til at arbeidskraftsreduksjoner og produksjonslinjer blir lagt ned. Når dette skjer, er det vanskelig å bringe disse ferdighetene tilbake når det trengs, ettersom det tar betydelig tid å trene en arbeidsstokk til å tilegne seg de ferdighetene som er unike for verftsindustrien, og spesialiserte produksjonslinjer er ofte kostbare å gjenåpne.»

Kina har derimot den industrielle basen

Kina har bygd den industrielle basen for en skipsindustri uten sidestykke, og dette gjør at USAs hegemoni på havet vil ta slutt i løpet av få år. 26. desember 2019 var det dåpseremoni for det 23. kinesiske marinefartøyet bygd i 2019. Kinesiske verft vil neppe bremse farten i 2020 eller 2021. Det gir ikke høye odds å hevde at mange titalls nye destroyere vil bli sjøsatt på to år. USA har 70 destroyere i dag. Kina bygde en tredel av dette antallet på ett år!

Kina føler seg truet av USA, dessverre med rette

Det er ikke vår oppgave og heie på den kinesiske rustningsindustrien. Det er tvert om et sjukdomstegn i dagens verden at så enormt mye ressurser brukes på våpenindustri når menneskeheten har så enormt mange andre og mer livsnødvendige behov.

The Nuclear Posture Review bringer atomkrigen mye nærmere.

Men dessverre er det slik at Kina, Kinas ledere og Kinas folk med rette frykter et angrep fra USA, og da snakker vi om et massivt angrep med sikte på å ødelegge Kina, simpelthen for å utslette en industriell og økonomisk konkurrent.

Daværende forsvarsminister Jim «Mad Dog» Mattis la fram USAs nye strategi 19. januar 2018. Den nye doktrinen er lagt fram i dokumentet National Defense Strategy of The United States of America.

Neocons i USA har lekt seg med tanken om en krig med Kina i 20 år. Nå har de fått Donald Trump til å godkjenne sin agenda.

RAND Corporation som ble ble grunnlagt av Douglas Aircraft Company for å gi råd til USAs militære styrker, publiserte i 2016 en rapport som har tittelen War with China – Thinking Through the Unthinkable.

Rapporten går ikke så langt som til å anbefale krig, men den sier at USA har et tidsvindu åpent fram til 2025. Etter den tid vil USAs eventuelle tap øke og Kinas minske.

President Xi Jinping tar disse signalene på det aller største alvor, og han har gitt ordre om at alt skal gjøres for å sette Kina i stand til å stå imot det verste USA kan tenkes å sende mot dem, og å gjøre det fortest mulig. Og det er akkurat det som skjer på marinens område, og helt sikkert også når det gjelder de andre forsvarsgrenene i Kina.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Banner-Steigan-1024x546.png
KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. AnneBrit says:

    Så får vi håpe de ikke er barkebåter. Å dra konflikten over til Stillehavet, hadde vært godt for Norge. IMHO.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere