Aviser i Australia går i svart i protest mot sensur

3
Slik så mange av storavisene i Australia ut 20. oktober 2019. Skjermdump fra Twitter.

Landsdekkende aviser i Australia har trykt forsidene sine med artikler som er svertet ut som om de var sensurert. Dette har skjedd i en samlet protest mot det pressa opplever som sensur, hemmeligholding og bevisst villedning fra den australske regjeringas side.

Kampanjen retter søkelyset mot hvordan hemmeligholdet og sensuren er til skade for vanlige innbyggere og deres daglige liv. Australia har ingen lover for pressefrihet. Dette gir regjeringa et vidt spillerom til å drive manipulasjon, hemmelighold og sensur. I dette tilfellet er det faktisk landets hovedstrømsmedier som reagerer på sensuren.

Channel 9 skriver:

«Du har rett til å vite hva regjeringer du velger gjør i ditt navn. Men i Australia, blir folk som snakker ut straffet og journalistikk blir kriminalisert. Dette må ta slutt.»

ABC skriver at deres kontorer ble raidet av politiet i 2017 da de jobbet med historier med påstander og militære overgrep i Afghanistan utført av australske tropper. News Corp sier at et raid mot dem handlet om en artikkel om regjeringas planer om å spionere på australieres eposter, tekstmeldinger og bankkonti. Dette skriver al-Jazeera.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. AnneBrit says:

    Australia drives fortsatt som en straffekoloni.

  2. Det ser ut som Austraila er tilbake til den stoda som oppsto då “The Rum Corps” tok den politiske makta i New South Wales-kolonien 1808. Det året vart det militærkupp og guvernøren vart avsett. Resultatet var ei tid med pressesensur og portforbod. Australia har visst tradisjon for slikt. Kuppet vart stansa i 1810 då nye militære einingar kom inn frå Storbritannia. Denne gongen kan ikkje Storbritannia gripe inn. https://en.wikipedia.org/wiki/Rum_Rebellion

  3. TerjeM says:

    Dette stopper ikke den samme pressen fra å være med på å grovt manipulere opinionen, i Australias tilfelle særlig forsøket på å skape krigsstemning mot Kina. Den private pressen er stort sett eid av den høyreekstremistiske amerikaneren Rupert Murdoch og et par andre pressebaroner, mens de offentlige TV-kanalene er meget systemlojale, særlig i utenrikspolitikk. Der hersker ingen tvil om Skripal, MH17, ‘kinesisk påvirkning’, at den australske utenrikspolitikken er både riktig og bestemt av humanitære motiver, alliansen med USA, osv osv.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere