Hvorfor blir de som stadig tar feil fortsatt regnet som eksperter?

6
Jens Stoltenberg var pådriveren for Norges krig mot Libya. Han og Jonas Gahr Støre bære et tungt personlig ansvar. Men de blir ikke konfrontert med det.

Og hvor ofte har flertallet på Stortinget egentlig rett? 

Lars Birkelund

Av Lars Birkelund.

På Stortinget var det unison enighet om å bombe Libya og om å delta i krig mot Syria. Nesten like stor var enigheten i mediene og blant «ekspertene». I alle fall blant de ekspertene som mediene og politikerne foretrekker. Det samme gjelder Ukraina-politikken, som førte til krig i Ukraina og fiendskap mellom Russland og NATO-landene.

Mer eller mindre hele Norge, ja, hele verden vet nå at disse «samfunnets støtter», de som mener at de vet bedre enn andre, tok feil og at disse krigene ble katastrofale, først og fremst for libyere og syrere (og ukrainere), men også for Norge og Vesten, da krigene har bidratt til store flyktningestrømmer som igjen har bidratt til og uro og splid i Europa.

Så kan man alltids diskutere hvor bra eller dårlig det siste er. Men det at millioner ser seg nødt til å flykte fra sine kjære, fra sine hus og hjem, er i alle fall ikke bra, uansett hvor vennlig eller fiendtlig man er til flyktninger og innvandring.

«Hvem fortjener mest sympati, de som flykter eller de som blir?»
Vår egen historie gir etter min mening svar på det.

Omtrent 800.000 nordmenn utvandret til USA i perioden 1825–1920 på grunn av fattigdom og undertrykking, samt eventyrlyst og rykter om billig jordbruksland. Men det var ikke disse nordmennene som bygde Norge og den norske velferdsstaten. Det var de som holdt ut slit, fattigdom og undertrykking i Norge som gjorde det«.  Der enigheten i de norske elitene var så og si total fant man fornuften, folkevettet og skepsisen utenfor dette miljøet av kameraderi og karrierister, der kritisk tenkning blir straffet med mobbing og utfrysning. Sistnevnte har Tormod Heier vitnet om.

 «Forsvarsforsker Tormod Heier har opplevd å bli forsøkt kneblet og skremt av folk i Forsvarsdepartementet når han presenterer forskningen sin. Nå søker han ikke lenger forskningsmidler i sitt eget navn».
 Forskning.no 2017.

De som fikk rett fant man i de mediene og miljøene som elitene prøver å skremme oss til å holde avstand fra, medier som  Steigan.noAntiwar.com og russiske medier som RT. De som fikk rett regnes fortsatt nærmest som pariaer i det norske samfunnet. De blir stemplet med begreper som konspirasjonsteoretikere og liknende, mens de som tok feil fortsatt dyrkes som eksperter og gode, ansvarlige og anstendige mennesker.

Det er de som tok feil før som også i dag i brukes for å kommentere Libya, Syria, Iran, Venezuela, Brexit, NATO og store begivenheter.

Slik legges det til rette for nye katastrofer. Det er i dette øyeblikk stor fare for at Norge blir med på det som framstilles som USAs «fredspatrulje» i Hormuzstredet, men som i virkeligheten bare er en eskalering av noe som kan føre til nok en katastrofal krig. Iranerne lider og dør allerede av sanksjonene mot landet. Men opptrapping kan føre til at også millioner av iranere flykter mot Europa.

Illustrasjon: Shutterstock

Hormuzstredet har vært trygt siden 1988, da krigen mellom Iran og Irak tok slutt. En krig som den daværende USA-lakeien Saddam Hussein startet etter tilskyndelse fra USA. Den nye utryggheten begynte med at USA sa opp atomavtalen med Iran i fjor og ble framfor alt trappet opp av Storbrittanias kapring av et iransk skip med olje verdt en milliard kroner. Det har blitt holdt i arrest siden 4. juli og utgjør nok en hendelse som norske medier utrolig nok stadig «glemmer» når de oppsummerer situasjonen.   

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. AnneBrit says:

    Jeg ser ikke noen forskjell på disse journalistene, og de som går til spåkjerringer eller leser horoskoper.
    De er så ignorante at de er fornøyd med hva som helst, bare det bekrefter verdensbildet de alt har.
    Høy utdannede idioter har vi mer enn nok av i dette landet - LEGG NED SKOLEN!

  2. Ja, det tror jeg sannelig kunne være av det beste vi kunne gjøre! Venetianerne bygde sin by på sin Le Scuole, som var en slags forløper for bedehuset. Tenk det, venetianerne hadde forsamlingsfrihet over 500 år før Hauge fikk kjempet fram det samme her i landet! I sine Le Scuole fikk allmennheten sosial sikkerhet, utdanning, arbeidsfellesskap, etnisk fellesskap, religiøst fellesskap, de kjente virkelig at de ble respektert og hørte til i byen. Venezia bygde ikke sin by på slaveriet, men på inngruppe-fellesskap for alle. Selv jødene i verdens første ghetto fikk lov til å ha sin Le Scuole!

    Men nei, de som når til topps i den norske skolen, de ødelegger ikke kun fremmede land, men også sitt eget land!

    Already the fashion that would be taste has its academy, far more rigid and orthodox than the old classical academy. Without a single exception education in the nation’s architectural schools is confined to the “form follows function” approach. Textbooks have been written according to Modern strictures, and lately an emasculated form of history has been admitted to provide a prop for today’s originality. Yet with all their orthodoxy and power, ensconced as they are in key positions in museums, architectural firms, and schools, the Modernists remain uneasy. They who once prided themselves on being rebels are no longer rebellious. Against whom can the heroes of this “permanent revolution” raise their swords? All is not comfort in the bare office whose very aspect is a sign of weakness. Their contempt for the past and the living world about them, as a former trustee of the American Academy in Rome remarked to the author, is the best evidence by far that we are witnessing a temporary craze. No doubt there will be plenty of high blood pressure when the inevitable change takes place, but it will not stop the coming of a new architecture, new painting, and new sculpture when taste in its traditional sense, i.e., knowledge of the best examples of classical art, once again takes command. -Henry Hope Reed (1915-2013)

  3. AnneBrit says:

    Da jeg var fem og et halvt, fikk jeg en lille-bror. I den forbindelse fikk jeg mitt første Donald-blad. Der var det en havfrue-historie (motivasjon). Ingen hadde tid til å lese den for meg, så jeg allierte meg med ei bokstav-regle og nabo-jenta, som gikk i små-skolen (fri annen-hver dag). Jeg lærte å lese kjapt, men nøyde meg med å skrive store bokstaver. Det holdt til mitt bruk.

    Den eneste grunnen til at jeg forstår meg på matematikk, er at jeg var så heldig at undervisningen på ungdomskolen var basert på selvstudium. Det passet meg utmerket. Da kunne jeg konkurerere med den eneste motstanderen som er verdt å bekjempe - uvitenhet.

    http://www.ravn-roede.net/alle-kunne-lese-og-skrive-for-obligatorisk-under-visning-ble-innfort/

    Jeg ønsker meg omgangs-skolen tilbake. Der var mye basert på at eldre elever bidro i undervisningen. Det var veldig lurt, for det er når du skal forklare ting til andre, du vet om du har noe å fare med.

  4. Det som skremmer mest er NRK sin manglende evne til å vise alle sider av en konflikt og til å korrigere i ettertid når det beviselig er klart at “verden” har blitt spilt og utsatt for løgn og bedrag.

    Tim Anderson (senior foreleser i politisk økonomi ved Universitetet i Sidney) har skrevet en bok “The Dirty War On Syria” der han innledningsvis sier “Selv om enhver krig gjør bruk av løgner og desinformasjon, har den skitne krigen om Syria sett et nivå av massiv desinformasjon som verden aldri har sett maken til.” Anderson er ikke nevnt med et ord av NRK og er aldri intervjuet. Du kan se et intervju med ham her:

    https://www.youtube.com/watch?v=LF21hR0PgbQ

    Ola Tunander (professor emeritus) har skrevet boken “Libyakrigen” som heller aldri er omtalt av NRK, en glitrende bok som klart viser hvem som har plantet hvilke løgner og bedrag.

    Det er fryktelig trist når selveste Statskanalen ikke lenger er troverdig i sine publiseringer. Man kan fristes til å tro at Nyheter er politisk styrte.

  5. AnneBrit says:

    Det er da ikke noe nytt. Det nye er at vi faktisk kan finne ut sannheten - uten filter.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere