Lavkonjunktur for verdens bilproduksjon

0
Lagrene fylles opp av usolgte biler på grunn av store fall i omsetninga. Shutterstock.

Av Daniel Ducrocq .

Flere store europeiske bilprodusenter viser alarmerende salgstall for årets første to kvartaler.  

Det franske bilkonsernet PSA (Citroën, Peugeot, DS, Vauxhall, Opel) melder en salgsnedgang på 1,9 millioner kjøretøy for årets første seks måneder, et fall på 12,8% sammenliknet med fjorårets resultat.

Nedgangen forklares delvis med tap av det iranske markedet etter at USAs regjering gikk fra atomavtalen med Iran som var undertegnet i 2015. Men også det sør-østasiatiske markedet har blitt vanskeligere for PSA.  Mens gruppen solgte 742.000 kjøretøyer i Kina i 2014, er salget hittil i år på 64.000, tross for at PSAs største aksjonær er kinesiske Dongfeng.

Også Renault som solgte 1,94 millioner kjøretøy i verden hittil i år, opplever en salgsnedgang på 6,7% sammenliknet med fjorårets seks første måneder.  

Med unntak av det japanske og det brasilianske markedene er sektoren i en bølgedal. I hele verden ble det solgt 6,6% færre lette kjøretøyer hittil i år sammenliknet med det første semesteret i 2018 skriver Le Monde 16 juli 2019.

Salgsnedgangen er spesielt merkbar på det kinesiske markedet (det største i verden med 12 millioner nye kjøretøyer hittil i år) hvor nedgangen er på 12,4%. Både PSA- og Renault-fabrikkene i Kina arbeider på en tredjedel av sin kapasitet skriver The World News 16.07.19.

Samtidig som den internasjonale handelen generelt og handelen med nye kjøretøyer spesielt opplever nedgangstid, er det veldig gode tider på verdens børser. Aksjeindeksen over 500 amerikanske selskap, Standard & Poors har steget med 17% hittil i år. På Wall Street er det  22 år siden man har opplevd slike euforiske tilstander.

10 juli i år ble den siste VW Bobla produsert i Mexico. Når sprekker finansboblen?

Daniel Ducrocq 

Forrige artikkelBastilledagen
Neste artikkel– Grønn økonomisk vekst er umulig