Notre Dame og kulturarven

19
Brannen i Notre Dame 15. april 2019 påførte den historisk viktige bygningen ubotelige skader. Skjermdump.

Det var en lammende opplevelse å se spiret i Notre Dame-katedralen i Paris rase sammen i flammene som ødela store deler av taket i den gotiske kirken fra 1163. Folk over hele verden er sjokkert og med god grunn. Statsledere fra Macron til Trump til Solberg sier at de sørger over dette.

Heldigvis ser det ut til at bygningen vil la seg bygge opp igjen omtrent slik den var. Men tapene er store. Det er grunn til å sørge over dette tapet av kulturarv. Men det er også grunn til å stoppe opp et øyeblikk og reflektere over hvorfor vi gjør det og hva dette med kulturarv er for noe.

De seinere årene har det vært noe som må kalles en kampanje fra globalistiske politikere om at det ikke er noe som heter kulturarv, og i hvert fall ikke noe som heter norsk eller svensk – eller fransk kulturarv.

Finnes det en svensk kultur?

Fra USA har det spredd seg kampanjer om å rive statuer fordi de er av «hvite menn». Og i Sverige vil man skrote bøker fra Astrid Lindgren til Mark Twain fordi de inneholder etter sigende politisk ukorrekte ord og tanker. Dette Taliban-aktige tenkesettet er det grunn til å ta fram akkurat nå som vi fortsatt har den brennende katedralen på netthinnene.

For hvorfor sørger vi over at en kirke brenner? Hvorfor kan en ateist som jeg bli trist over at religiøs kunst fra en svunnen tid ødelegges av flammene?

Det er svært viktig å skjønne dette og å forkaste den tilsynelatende «radikalismen» som ligger i kravene om bokbål og riving av monumenter fra en annen tid. Dette handler om elementer som definerer oss som mennesker. En kirke som Notre Dame eller Peterskirken er riktignok uttrykk for sin tids religiøse tenkning. Kirkene er blitt brukt til å befeste adelens, Vatikanets og presteskapets makt.

Men hvem bygde Notre Dame? Hvem skapte denne kunsten som taler til oss på tvers av århundrer og ideologiske kløfter? Det var jo ikke adelen eller kardinalene som skapte gargoyler og strebebuer. Det var de beste håndverkerne og kunstnerne i sin tid. Det vi ser er hva folk har klart å skape når de anstrenger seg til det ytterste og bruker den beste kunnskapen de har om materialer, fysikk og teknikk og forener det med det best de kan få fram av hjernens kreativitet og hendenes skaperkraft.

Det er kirkehistorie og historie om et klassesamfunn. Men det er først og fremst historien om det menneskelige arbeidets vidunderlige skaperkraft. Det er derfor denne kunsten og denne kulturen er verdt å ta vare på. Og det er derfor vi sørger når den blir ødelagt.

Bertolt Brecht har formulert dette aldeles ypperlig i diktet «En lesende arbeiders spørsmål»: hvor det bl.a. heter:

Hvem bygde Theben med de sju portene?
I bøkene står noen kongenavn
Har kongene slept på murblokker?
Den kinesiske mur ble endelig ferdig:
Hvor gikk murerne da?
Det store Roma er fullt av triumfbuer:
Hvem satte dem opp?
Over hvem triumferte de?

Jeg er så privilegert at jeg har fått ansvar for å ta vare på og restaurere det viktigste historiske anlegget i Tolfa, nemlig Convento dei Cappuccini fra 1621. Det er en oppgave mine kolleger og jeg går på med ærefrykt og vi får anfall av nesten barnslig glede hver gang vi kan bringe fram igjen noe av det beste som datidas arkitekter og håndverkere skapte.

Da Cappuccinerklosteret ble restaurert på 1990-tallet ble den lille madonnaskulpturen stjålet. Vi dro til en butikk for religiøse håndverksartikler i Roma og kjøpte en som passet til nisjen.

Tolfa, renessansen, krisa og det kommende kulturklosteret

Hvordan kan jeg som ateist gjøre dette, kan noen radikalistiske kritikere spørre. Jo, nettopp av samme grunn som at også ateister blir rystet når Notre Dame blir ødelagt av flammer.

Dette handler om den menneskelige kulturarven. Det handler om arbeidets og åndens historie. Den må vi slåss for mot globalistiske nihilister og talibanere av alle avskygninger, for dette er med på å definere oss som mennesker – uansett hva vi måtte tro på.


Blant dem som anbefaler steigan.no er:

Mer enn noen gang trenger du den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916


KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. SHO says:

    Notre Damer har overlevd både WW1 og WW2 og også mye annet bla et mislykket forsøk på terroristangrep for en stund tilbake. Men det ser ikke ut som om kirken klarer å overleve nyliberalismen og EUs regler for offentlige innkjøp, noe som presser fram valg av det aller billigste anbudet for oppussing av kirken (men det er kanskje litt for tidlig å trekke en slik konklusjon nå). Mulig at nyliberalistene er fornøyde med at Notre Dame forsvinner, de ønsker seg en historieløs befolkning som er nærsynte egoistiske konsumenter og som ikke er ansvarlige borgere.

  2. Den har stått 28 år på verdensarv- listen, og Unesco og rike mennesker blandt annet vil bygge den opp igjen.
    Fransk brannmannskap sier at de har reddet hovedkonstruksjonen og de to tårnene til Notre-Dame i Paris, etter at en voldsom brann brøt ut i katedralen mandag kveld.
    Frankrikes president Emmanuel Macron lover at Notre-Dame skal gjenoppbygges, og takker brannmannskapene for at kirkebyggets to ikoniske tårn og fasade ble reddet fra flammenes rov.



  3. Ikke særlig orginale tanker, MAO. Og det har jo vist seg å være ganske effektivt.
    Nå er ikke Frankrike noe kristent land, og Notre Dame er ingen kristen kirke, så dette er en del av kulturarven som jeg godt kan klare å ha som fjernt minne.
    Men jeg kan bare se ut av vinduet, for å skue noe som er mye mer fantatisk, hver dag!

  4. runeulv says:

    Du har ingen rett til å bestemme over hva fremtiden skal ha av den kulturarven forfedrene våre tok vare på i hundrevis av år.

    Ikke bare er man uten eksempler på fortiden, i stand til å lyve om den lettere, men når man ikke har gamle praktbygg som setter standarden, så får vi dette:

  5. Jeg fulgte reportasjen om Notre Dame på CNN, og det var faktisk et nyhetsanker som presterte å spørre om de Gule Vestenes demonstrasjoner i nærheten kunne knyttes til dette, men straks slo han det fra seg. Men en spire ble sådd, og det var vel det som var meningen…

    Merkelig at borgermesteren i Paris ikke bestemte at brannvesenet skulle ha noen av mannskapet fast til stede hele døgnet på skift når et slikt enormt restaurerings-prosjekt som dette igangettes på et så uvurderlig bygg som Notre Dame. Kostnader med å sikre bygget mot brann er det siste en skal spare på når det gjelder kontinentale Europas største kulturskatt.

    Så kunne branntiløp blitt slukket umiddelbart, for med så mye elektrisk verktøy og kilometer med elektrisk kabel på snelle, skjøteledninger, provisoriske kraftskap og kjemikalier etc, så må en regne med at noe hender. Dette var unødvendig, det er lett å si, men med mannskaper i alle etasjer som gikk runder hele døgnet så hadde det nok kunne vært unngått. De få hundretusener med euro dette hadde kostet, kunne umulig ha vært en kostnad når restaureringen kostet 160 Millioner euro var det vel.

  6. INK says:

    Drøy påstand. Du ser ikke på verdens 1 milliard katolikker som kristne, altså?
    Hva med de ortodokse?

  7. Ja , akkurat slik tenker jeg også , som Pål Steigan skriver ; Notre Dame er ikke bygget av konger og paver , men av kunstnere og håndtverkere…

    Akkurat dette slår meg også når jeg vandrer rundt i Sofia , hovedstaden i Bulgaria , og ser ned på den gamle romerske byen , som er utgravd under byen og som åpner seg overalt og vi kan kikke ned på det som menneskehender har skapt for ca.2000 år siden…

    Jeg slutter ikke å la meg facinere av dette.
    Kulturarven sitter i sjela vår , i husene som våre forfedre bygde , og ‘sjel’ tror jeg alle kan forholde seg til , enten en er ateist eller ‘troende’

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

11 flere kommentarer

Deltakere