Microsoft integrerer NewsGuard på sin nettleser i kampen mot falske nyheter

0
Microsoft inkluderer sensurverktøyet Newsguard i den nyeste versjonen av sin nettleser.

NewsGuard er et tilleggsprogram for nettlesere. Hensikten er å vurdere et nettsteds troverdighet.

Langlesing. Denne artikkelen er en oversatt og bearbeidet versjon av en artikkel som ble publisert i Les Crises. Bearbeiding og oversettelse er gjort av Midt i fleisen.


Microsoft har begynt å advare brukere av sin nettleser for mobiltelefoner, Edge, om upålitelige nyhetssider. Programvaregiganten har samarbeidet med NewsGuard for å gi advarsler i Edge-nettleseren for iOS og Android. Funksjonaliteten er lagt til denne uken som en valgfri innstilling. NewsGuard ble grunnlagt av journalistene Steven Brill og Gordon Crovitz, og bedømmer nettsteder basert på en rekke kriterier, inkludert bruk av villedende overskrifter, om de gjentatte ganger publiserer falskt innhold og åpenhet om eierskap og finansiering. The Verge 23.01.2019

Som de fleste av de store sosiale nettverkene, har Microsoft besluttet å delta i kampen mot spredning av falsk informasjon, «falske nyheter» (av en eller annen grunn bruker de ikke ordet «løgner» – de mener tydeligvis noe annet). Derfor har det amerikanske selskapet inngått et samarbeid med selskapet NewsGuard. Deres analytikere skal vurdere sannhetsgehalten av informasjon i mange medier, på en skala fra 1 til 5. Bedømmingene gjøres manuelt, mens resultatene skal gi mediene anledning til å svare på anklagene og forbedre sin praksis hvis de ønsker å se sine karakterer øke.

Fram til nå har Newsguard vært en frivillig plugin for Microsofts egen nettleser Edge (og Chrome, Firefox og Safari), men skal nå integreres som standard i mobilversjonen av Microsofts nettleser, enten i Android eller iOS. Dette er et viktig skritt for NewsGuard, der skaperne åpenbart ønsker å tilby tjenesten på et maksimalt antall enheter og plattformer. Det må bemerkes at mens Microsoft har samarbeidet med NewsGuard som en del av sitt Defending Democracy-program, har det gigantiske firmaet, ledet Satya Nadella, ikke kontroll over driften og de redaksjonelle beslutningene, noe som er uvanlig for Microsoft.

Les også: Nytt firma for historiekontroll arbeider for å knuse alternative medier

Menneskelig og valgfritt

For øyeblikket, selv om det er innebygd i den nyeste versjonen av Edge Mobile, er NewsGuard valgfritt og må aktiveres av brukerne selv. Så Microsoft ønsker ikke å automatisk pålegge bedømmingene ennå. Kanskje de venter på at tjenesten skal forbedres og at flere nettsteder kan overvåkes og evalueres.

NewsGuard var nylig omstridt i Storbritannia, hvor troverdigheten til avisen Daily Mail mottok en vurdering på 1 av 5. «Forsiktig: dette nettstedet oppfyller vanligvis ikke våre standarder når det gjelder nøyaktighet,» advarer plug-inen når du besøker dailymail.co.uk, selv om nettstedet tilhører en mainstream-avis.

Microsoft har ikke noe å gjøre med dette.

Han sa at vi tar fullt ansvar for bedømmingene vi tildeler. Alle klager må rettes til hans selskap. ‘De kan gi oss skylden. Og vi er glade for å få skylden. I motsetning til plattformene, er vi glade for å være ansvarlige. Vi vil at folk skal utnytte systemet vårt. Vi er helt gjennomsiktige. Vi er ikke en algoritme og arbeider for å forbedre det generelle nivået av journalistikk’, sier Steve Brill, medstifter av NewsGuard».

Daily Mail forteller at de først nylig ble oppmerksomme på NewsGuards virksomhet og kontaktet ansvarshavende for å rette opp dommen og hva de mener er en «feilklassifisering». NewsGuard har allerede bedømt omtrent 2000 nettmedier, inkludert de 150 mest besøkte nyhetssidene i Storbritannia.

Et nytt orwellsk verktøy er således født, i tråd med med faktasjekkere og lignende ting.

Og denne gangen installerer Microsoft den automatisk på nettleseren Edge, på alle smarttelefoner i hele verden.

Du kan teste programmet enkelt: installer det frivillig selv i Firefox eller installer Edge (husk å avinstallere etterpå).

Navigering UTEN plug-inen:

Med plug-inen:

NewsGuard (grunnlagt i august 2018) valgte begrepet «ernærings-etikett» som grunnlag for sitt analysearbeid – direkte inspirert av matens verden:

På den annen side er Newsguard-systemet enda enklere, fordi nyanser ikke eksisterer: enten et mediet perfekt eller det er dårlig: det er GRØNT for de gode eller RØDT for de onde. Men man kan klikke på ikonet for å få mer detaljert informasjon:

Brukere har selv muligheten til å få tilgang til en komplett liste. For eksempel står det om prestisjeavisen New York Times blant annet at:

Kort sagt, New York Times virker her helt uten lyter; at avisen aldri en eneste gang i sin lange historie har fortalt falske nyheter eller gjort ting som ikke er journalistisk etisk. Denne detaljforklaringen kommer ikke med noen som helst alvorlig kritisk, men er heller en fabelaktig reklame for NYTs bruk av de nyeste teknikker for det tjueførste århundre, med «innovativ grafikk og fotografi, mobile apps, podcasts og mere».

Interessant nok er alle store amerikanske hovedstrømsmedier blitt klassifisert i GRØNT, inkludert Fox News:

På den annen side inneholder nærings-etiketten til Fox også en stor «politisk» del – og snakker ikke om kanalens fantastiske banebrytende innovasjoner for det 21. århundre …

Al-Jazeera får RØDT kort. NewsGuard begrunner denne rangeringen ved blant annet å forklare at Al-Jazeera ikke offentliggjør på sin nettside at den tilhører den qatarske regjeringen og at dekningen er skjev ved å regelmessig «fremme Qatar» og «sverte rivaler». Men mang en statsfinansiert kanal kunne nok klassifiseres med RØDT av samme grunner.

Endelig ble RT (Russia Today) også rangert i RØDT (hvilken overraskelse!)

Det står: «Vær forsiktig. Dette nettstedet mislykkes generelt i å oppretthole de grunnleggende prinsippene om nøyaktighet og ansvar» og at dette nettstedet «er en del av den russiske regjeringens propaganda-innsats».

Listen over anklager er selvsagt «overveldende»:

og disse forferdelige bruddene på journalistisk etikk:

To journalister sluttet, et intervju med Assange, en reklamekampanje – skrekk og gru …

På grunnlag av disse få elementene, gir programmet denne typen visuelle hjelpemidler til brukerne under deres Google-søk, slik at de skal skjønne tegninga:

Disse ikonene ligner tydelig på varslene til antivirusprogram når et nettsted anses som «farlig»:

Men la oss avslutte med en titt på selve selskapet NewsGuard. Grunnlagt sommeren 2018 av to journalister og investorene Steven Brill og L. Gordon Crovitz, ansetter de omtrent femten journalister og andre bidragsytere (liste). Slik presenterer de seg:

Gjenoppretting av tillit og ansvar

NewsGuard bruker journalistikk til å bekjempe falske nyheter, feilinformasjon og desinformasjon. Våre trente analytikere, som er erfarne journalister, undersøker nye nyhetsteder på nettet for å hjelpe lesere og seere å vite hvem som prøver å utføre legitim journalistikk og hvem som ikke gjør det.

Våre grønn/rød-vurderinger rapporterer om et nettsted prøver å gjøre det rett eller om det har en skjult agenda eller bevisst publiserer falskheter eller propaganda.

En perfekt illustrasjon av konspiratorisk tankegang hos de selvproklamerte bekjemperne av konspirasjoner!

«Og annonsører bekymret for omdømmet til sine merkevarer holder annonsene unna upålitelige nyhetssider.» Dvs. dette verktøyet har det erklærte formålet å forårsake at de berørte informasjonssidene skal avgå ved døden, på grunn av svinnende finansiering.

«NewsGuard gir også ernærings-merkelapper til mer enn 2000 nyhets- og informasjonssider som representerer 96% av det amerikanske og engelskspråklige markedet.»

«NewsGuard sitt team av SWAT-analytikere jobber 24 timer i døgnet, 7 dager i uken for å identifisere plutselig populære spredere av upålitelige nyheter blant de nettstedene NewsGuard ennå ikke har vurdert, og advare brukere i sanntid mot dem.» SWAT = Special Weapons and Tactics, spesialiserte politenheter i USA, som kan sammenlignes med politiets beredskapstropper.


Dette viser hvor mye disse menneskene betrakter seg selv som korsfarere, som militante, noe ikke er kompatibelt med svulstige journalistiske selvdefinisjoner som hevder å være opptatt av balanse og etikk.

«Etter lanseringen i USA vil NewsGuard utvide sine tjenester, for å betjene de milliardene av menneskene verden rundt om i verden som får sine nyheter på nettet.» Milliarder av mennesker…det er i hvert fall et ambisiøst prosjekt….uten lokal demokratisk kontroll vil et amerikansk selskap automatisk dukke opp på nettleserne til nesten alle mennesker i hele verden, for å definere påliteligheten til nyhetstjenester globalt. 

«Vårt mål er å gi alle den informasjonen de trenger for å bli bedre informert om hvilke nyhetskilder de kan stole på – eller ikke kan stole på.»

Selskapets tjenester er spesielt rettet mot studenter og lærere, slik at folk i skolen skal bruke dette verktøyet – og sørge for at ungenes tanker ikke vandrer ut av hovedstrømmen …

Til slutt er de stolte av sine pressemeldinger, trofast og meget positivt gjengitt uten spørsmål av mange medier:

Vi kan ikke avslutte presentasjonen av dette orwellske prosjektet uten å nevne listen over medlemmer av dets rådgivende styre (kilde):

Vårt rådgivende styre:

  • Tom Ridge, den første ministeren for Homeland Security (George W. Bush-administrasjonen);
  • Richard Stengel, tidligere redaktør av Time Magazine og avdelingsleder i USAs utenriksdepartement, ansvarlig for offentlig diplomati (Obama-administrasjonen) [Wikipedia definerer ‘public diplomacy’ som «spredning av propagana til befolkningen i andre land for å skape en dialog beregnet på å informere og påvirke»)
  • general (pensjonert) Michael Hayden, tidligere direktør for CIA, tidligere direktør for National Security Agency (NSA) og tidligere første visedirektør for nasjonal sikkerhet (George W. Bush-administrasjonen)
  • Don Baer, president i [PR-selskapet] Burson, Cohn & Wolfe og tidligere direktør ansvarlig for Det hvite hus sin kommunikasjon (Clinton-administrasjonen)
  • Elise Jordan, politisk analytiker i TV-kanalen NBC, og tidligere tale-skriver for utenriksminister Condoleezza Rice (George W. Bush-administrasjonen)
  • John Battelle, medredaktør og stifter av magasinet Wired og stifter og daglig leder av magasinet Industry Standard.
  • Jessica Lessin, stifter og sjefredaktør for The Information

Legg også merke til at Jessica Lessin er kona til en tidligere visepresident i Facebook.

Som konklusjon, er det vanskelig å være trygg på nøytraliteten til dette verktøyet, eller at det vil være totalt fritt for propaganda …

Kankje dette er en passende dom?


Artikkelen er en bearbeidet versjon av en artikkel publisert av Les Crises. )


Vær med på å styrke den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelMilliardærklubben ønsker å hindre syriske flyktninger i å vende hjem
Neste artikkelLøgnkampanje mot Venezuela bereder grunnen for intervensjon