Kongressrevisjonen i USA: Stopp bevilgninger til F-35 til feilene er rettet!

0

Av Pål Steigan.

Revisjonen i USAs kongress, US Government Accountability Office (GAO), anbefaler Kongressen å blokkere neste bevilgning til Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) inntil Pentagon har sørget for å rette feil ved flyet og lagt fram en ”sunn forretningsplan” for dette. Det er det velrennomerte militærtidsskriftet Jane’s som melder dette.  

Pentagon planlegger å bruke milliarder av dollar for å modernisere F-35 og gi flyet nye egenskaper. I sin årsrapport til Kongressen sier GAO at Pentagons ønske om ytterligere 278 millioner dollar for å starte denne prosessen bør legges på vent inntil videre. GAO har to anbefalinger: For det første å sørge for at F-35-programmet retter alle kritiske feil før det blir tatt stilling til en fullskala produksjon. For det andre å kreve at programkontoret for F-35 sørger for en troverdig og pålitelig plan for vedlikehold og kvalitetssikring.

Pentagon har definert svakhetene ved F-35 i to kategorier: for det første svakheter som kan sette sikkerheten og kritiske funksjoner i fare og for det andre svakheter som kan hindre gjennomføring av vellykte oppdrag. GAO har tidligere sagt at man ikke tror at alle disse svakhetene kan bli løst innenfor de kostnads- og tidsrammene som er vedtatt.

Her er rapporten fra GAO.

Åtte land deler på utviklingskostnadene til F-35: Australia, Canada, Danmark, Nederland, Norge, Storbritannia og Tyrkia i tillegg til USA. Israel, Sør-Korea og Japan har også bestilt flyet. Av de utenlandske kundene er det Norge som har bestilt flest fly i forhold til både innbyggertall og landets økonomi.

Forsvarskomiteen i Kongressen truet med å holde tilbake salget av F-35 til Tyrkia, blant annet fordi Tyrkia har inngått en avtale med Russland om kjøp an antiluftmissilene av type S-400. Tyrkias statsminister har fordømt dette i kraftige ordelag.

F-35 ble solgt inn som et kampfly som kunne gjøre omtrent alt USAs militærapparat måtte ønske seg. Men i dag betegnes flyet som en ”flygende kalkun” som er utdatert før det er på vingene, og som har kostet skattebetalerne uhyrlige summer i utviklingskostnader. Magasinet Scientific American stiller seg spørsmålet om hva som gikk galt, og det er ikke så lite. Artikkelforfatteren konkluderer med at hele programmet bør avblåses umiddelbart.

Men i det norske Stortinget bare fortsetter man å øse ut penger til et fly Norge ikke trenger og som sjøl altså kongressrevisjonen i USA stiller alvorlige spørsmål ved. Det er slike politikere Pentagon og Lockheed Martin ønsker seg.

KampanjeStøtt oss
Forrige artikkelNokre ord om krigane i Syria
Neste artikkelUSAs sanksjoner mot Iran setter det internasjonale banksystemet SWIFT i fare
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).