– Laserangrep viser hvor sårbare selvkjørende biler er

8

En pulsgenerator og laserpeker som kan kjøpes for en femtilapp og oppover. Stort mer skal det ikke til hvis du vil tvinge autopilotsystemet i noen selvkjørende biler eller busser til å bremse hardt opp eller foreta en unnvikende manøver. Det viser to forsøk som er utført av en koreansk forskergruppe og en irsk sikkerhetsekspert, uavhengig av hverandre.

Dette skriver Teknisk ukeblad på sine nettsider. Magasinet fortsetter:

Skrekkscenariet risikerer å bli en realitet allerede i år, når de første selvkjørende minibussene i en prøveperiode sannsynligvis får lov til å kjøre på offentlig vei i Danmark.

I Norge venter vi kun på at Stortinget skal vedta lovforslaget om selvkjørende kjøretøy, før de første bussene slippes ut i trafikken.

Forvirrer sensorene

Om noen år kommer muligens den første bølgen av selvkjørende personbiler. Felles for mange av disse, er at de benytter lidar-sensorer til å registrere omgivelsene og dermed orientere seg i trafikken.

Men lidarer kan lett forvirres og blendes. Bruken av disse sensorer utgjør dermed et sikkerhetsproblem, advarer forskerne fra Korea Advanced Institute of Science and Technologys i rapporten «Illusion and Dazzle: Adversarial Optical Channel Exploits against LiDARs for Automotive Applications», publisert i International Association for Cryptologic Research. Bilprodusenten Hyundai har finansiert forskningen.

Et tilsvarende forsøk foretatt i 2015 av Jonathan Petit, som i dag er Senior Director of Research hos Security Innovation.

Han demonstrerte et angrep der en sensor og laser koblet til et kontrollsystem samt en pulsgenerator, som sammen emulerte en fotgjenger eller en mur foran den selvkjørende bilen ved å forvirre bilens lidar-sensor, som brukes til å identifisere objekter på kjørebanen.

Laseren styres med en mini-datamaskin til å sende akkurat det signalet som kan få bilen til å tro at en fotgjenger, en mur eller en møtende bil befinner seg alt fra 250 meter til to meter foran sensoren, forklarte Jonathan Petit.

– Jeg kan imitere tusen objekter og grunnleggende sett utføre et «denial of service»-angrep på sporingssystemet, slik at det ikke kan spore virkelige objekter, fortalte han om metoden.

Lidar-teknologien er for det meste de førerløse bilenes øyne og det som gjør at robotsystemene kan velge å utføre en handling. Tesla baserer seg på radar og kameraer, men ellers går det i lidarer – som altså svært ankelt kan lures til å tro at de ser noe annet enn det de ser. De som er positive til førerløse biler prøver å bagatellisere problemene og lover at de sikkert vil bli løst. Men eksperimentene viser at dette potensielt kan være svært farlig og at vi ikke står overfor en moden teknologi.

Politikernes holdning til førerløse biler er at de kommer, som om det skulle være en naturlov. 3. mars 2017 undertegnet Norge et intensjonsbrev med EU om testing og demonstrasjon av førerløse biler. På regjeringas nettsider går det fram at Norge melder seg på for å være i spissen når det gjelder innføring av førerløse biler. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ha førerløse busser i rutetrafikk i løpet av et par år. Men ingen kan gi noe svar på et så enkelt spørsmål som: Hvorfor skal vi ha førerløse biler?

Vi står overfor en dramatisk endring av veitransporten. Den vil sementere den bystrukturen vi har i dag og få så vidtrekkende konsekvenser at det er vanskelig å overskue dem, likevel lar vi oss drive inn i dette som sauer inn i et kve. Knapt noen stiller spørsmål ved ressursbruken eller de prinsipielle problemene ved å overlate så mye til roboter. Eller hva med å frata menneskene muligheten til å sjøl avgjøre hvor de skal kjøre? Eller hva med sikkerhet? Hva med hacking? De som driver fram denne store forandringene er et lite knippe av de mektigste industriselskapene i verden. De trenger et nytt marked for sine produkter og sørger for at vi har politikere og massemedier som forteller oss at dette er det vi må ha.

 

KampanjeStøtt oss

8 KOMMENTARER

  1. Et 60-tonns vogntog som kan avledes eller bråbremses av en dings til 50 kroner? Man behøver ikke være kjempeintelligent for å skjønne at det kommer til å bli misbrukt i dagens samfunn. Debatteres dette i det hele tatt i det politiske miljøet eller går man bare hodestups inn i det?

    Jeg skjønner heller ikke hvordan selvkjørende kjøretøy skal kunne fungere på en sikker måte i et land som Norge med ganske ekstrem topografi kombinert med vanskelige og skiftende værforhold med 4 klart definerte sesonger.

    Det er mange ting som er lite gjennomtenkt med dette. Et lite eksempel: La oss si at Herr X har en selvkjørende elbil og skal opp på hytta fredag etter jobb, en kjøretur på to timer med normal hastighet. Men siden han og familien er ganske trøtte etter ukas strabaser bestemmer han seg for å legge inn maks 60 km/t på autopilot hele veien. På den måten kan familien sove litt i bilen og det er en økonomisk fart med elbil. To fluer i ett smekk altså. Dette kommer garantert til å skje, men det er ei hake ved det: Bilistene som kjører bak blir neppe veldig fornøyde.

  2. Selvsagt kan de svare på det. Alle som kan sin NWO veit hvorfor «de» tvinger fram førerløse biler. Alt som rutinerte gravere har varslet oss om i tiår etter tiår rulles nå ut midt i fleisen på oss i en stadig økende hastighet. Skriften på veggen – i caps lock. Den krevende øvelsen består i at folk flest vil ikke vite om det.

  3. Man kan selvfølgelig forstyrre menneskelige sanser også, slik at f.eks. store vogntog bråbremses, men å fikle med en liten laserdings er liksom ikke noen stor ting, i forhold til å sette på 1000-metere rett i synet på en fullt levende person. Det er vel noe slik jeg ser for meg at det foregår oppi hjernen til en 12-åring.

  4. Vi har da snø i Norge. Politikerne har visst glemt det. Det er da nok problemer b åde i Norge og Sverige med signalanleggene og strømkablene til jernbanen om det kommer noen cm, for ikke å snakke om snøstormer.

  5. Hvorfor førerløse biler og busser?
    Det finnes en uutalt fordel her.:Skiftordningene glir lettere.
    Ansettelse av sjåfører til rushtidstopper forsvinner.
    Problemer er jo at ikke alle bor i store byer.
    Og at noe vi skal leve av etter oljen-fisk for eksempel-må transporteres på veier-uten «ny-teknologi.»
    Problemet løses ved bulgarske sjåfører.

    Og mens de grenseløst frelste planlegger sine megabyer,med drivstoff av x-antall typer-Bio-,El,Hydrogen ,Bensin -så vil utkanten sverge til Diesel.Motorene går lengre .Og i Tyskland skal de leve av å lage og selge også slike motorer.
    Der diskuteres det nå hva Vrakpanten skal bli,ved overgang til neste generasjon Diesel.

    Vi kan godt forestille oss følgende scenario.:De grønneste globalister bosetter seg i 14 etg.i byene ,med El-sykkel.
    De blåeste finner bolig i Bærumliknende reservater.Med en Diesl-Suv og en Tesla.
    Litt mindre bemidlede klorer seg fast i omegnskommuner ,og reiser på jobb med overfylte transportmidler.

    Utkantsbeboere,og opplyste borgere ellers,bosetter seg i det Sub-rurale.Men en solid diesebil.

    Mens politikere og MSM-pludrere lurer på hva som skjer med de bensin-og dieselbiler som nå eksporteres til land der det ikke finnes planer om restriksjoner på -diesel ,eller om flere El-biler.Skal ikke hele kjeden av forurensning og co2 utslipp beregnes?
    I tilfelle FNs Agenda 2030 lykkes,på hvilket velstands-og -utslippsivå skal det være?

    De globalistiske vyer skjærer seg.Den gamle sannhet underkommuniseres.:»Det beste er det godes fiende.»

    Da får vi nøye oss med en Ny-Adel,som lever korrekt,mens jordens arbeidende folk bærer byrdene.
    Dessværre.Utjevningsmidlene rakk ikke til alle.
    Adelen må være nøye med hvem de ansetter som vakter i sine ghettoer.

  6. Ja det er som de andre har vært tydelige på. Det som skjer med bilene må bare være et forvarsel hvilket samfunn vi er på vei inn i. Enhver virksomhet vi er avhengige av ,- er bygget opp rundt datamaskiner. Og det skremmende er alt kan hackes. Biler, busser, tog,båter, fly, banker, driftsanlegg på anlegg som Mongstad, kraftverk, enhver virksomhet i stat og kommune, sykehus…rekken er like langt som et vondt år. Vi er så sårbare at enhver makt kan lamme oss totalt på noen timer. Tilbake til «steinalderen» hvor alt vi har gjort oss avhengige av blir stoppet.
    For oss som er vokst opp i et «gammeldags samfunn» og som har vært med på endringene er det hele absurd.
    Vi har fått et samfunn som er så sårbart,- at man nesten skulle tro det var laget for å lamme alle og enhver på noen dager.

    Med hjemmel i lov brukes alle svakhetene med datadrift som grunn til å overvåke oss 24-7 året rundt.
    Man kan i dag misbruke systemet ( mer korekt å si mangel av system.) til å se enhver bevegelse vi foretar. Mobiler, biler, visakort snart, førerkort og pass. Vi er blitt som kveg i et fjøs. Det er trist, skremmende, frustrerende og lammende. Dagens ungdom er blitt lydige roboter og ser forundret på «bestefargenerasjonen» som demonstrerte mot ødeleggelsene i samfunnet. Det er rart å se hva jeg skriver her,- for nå er jeg kommet til at » alt var bedre før».

  7. En hvilken som helst fiende (angriper) kan lamme utvalgte deler av vår infrastruktur ved hjelp av en kraftig utladning av EMP. (Elektro Magnetisk Puls) Alt av elektronikk innen det berørte området vil da bli ubrukelig, så sant dette ikke er beskyttet av et Farraday-bur. Så, det behøver ikke være en Atombombe eller konvensjonelle våpen som kreves for å ta/lamme landet vårt.

    • Motsier du ikke deg selv litt her? Først sier du «utvalgte deler av vår infrastruktur» og så «ta/lamme landet vårt».

      Hvordan kan man lamme et helt land med mindre EMP-våpen egentlig? Å skape en slik puls er vel ikke «bare-bare»? Man vil trenge mye energi. Hvordan skal man klare å gjøre dette på nok steder samtidig til at en vesentlig del av et lands infrastruktur blir skadelidende går ut over min begripelse, enn si gjøre forberedelser uten å bli oppdaget.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.