Grenfell Tower: Beboerne stoler ikke på myndighetenes tall

4

Høyblokka Grenfell Tower i Kensington i London brant som en fakkel og mange mennesker ble drept. Akkurat hvor mange er fortsatt usikkert.

Avisa The Guardian skriver at de tidligere beboerne i høyblokka har dannet ei beboergruppe for å skape sin egen oversikt over hvem som egentlig bodde der, samt ei liste over overlevende og ofre.

Sajad Jamalvatan, som er medisinstudent og bodde i Grenfell Tower har organisert ei Whatsapp-gruppe som omfatter 86 familier som bodde i høyblokka. De kaller seg Grenfell United. Ut fra det de har samlet av data er de skeptiske til politiets tall på 79 drept. Sjøl har de kommet til at tallet må ligge over 120.

Også parlamentsmedlemmet David Lammy fra Labour mener at tallet på drepte er altfor lavt, og han anklager myndighetene for at de ikke skaffer skikkelige informasjoner og at det skaper et inntrykk av et «cover-up».

På Twitter skriver han:

“There has been no update on a) the death toll, b) the number of survivors or c) the number of people in Grenfell Tower for over a week,” he wrote. “What are the authorities doing to come up with an estimation of how many people were in Grenfell? Not good enough.”

En annen gruppe kaller seg ‘Justice 4 Grenfell’ og skriver på Facebook at de mener at minst 150 folk døde i brannen.

Det koker under overflaten i denne saka fordi den på en så grell måte har vist hvor lite myndighetene bryr seg om sikkerheten og livene til fattigfolk. Grenfell Tower var bolig for innvandrere og fattigfolk og ble overtent på et øyeblikk fordi den var kledd med brannfarlige og billige kledningsplater. Den hadde ikke noe sprinklersystem og ikke noe sentralt alarmsystem og bare én rømningsvei. Høyblokka ligger midt i overklassebydelen Kensington og kontrasten er sterk til rikfolkenes luksusboliger bare et steinkast unna.

KampanjeStøtt oss

4 KOMMENTARER

  1. Slik endte altså Le Corbusiers store visjon for arbeiderklassen; «tårnet i parken»:

    «Idealet hos de som bygger landet er utgruppa, materialisert gjennom bilindustriens eneboliger og Le Corbusiers tårnet i parken. Utviklingslinja går fra den engelske hærskapsboligen til den suburbane eneboligen som til slutt ble stablet på høykant for å gjøre den mer tilgjengelig for arbeiderklassen. Parken, som var ment å omslutte tårnet i parken på samme vis som for den engelske hærskapsboligen, er det i dag lite igjen av. Begge typologiene ble skapt ut fra ideen om å forlate den kaotiske, tradisjonelle byen, og leve rene liv borte fra byens larm. Bolig, arbeid og fritid er her separate enheter, som ikke under noen omstendighet må blandes, for da kan kaoskreftene tilsmusse det rene suburbane paradiset.»

    Måtte Grenfell Tower bli stående som et symbol på endeliktet for Corbusiers «gave» til arbeiderklassen, og hans visjon gå opp i røyk.

    Måtte Pål Steigans visjoner for den nye kommunisme, kommunisme 5.0, med den tilhørende nye urbanisme, med sine røtter i middelalderens kjøpstader, bli den nye norm for framtidas byer!

    – The sustainable city of the twentyfirst century: https://blog.p2pfoundation.net/sustainable-city-twentyfirst-century/2017/06/20

    • Det viser seg også at de tradisjonelle «rotebyene» som Le Corbusier hatet så intenst, er de mest gangbare, mens Corbusiers drømmeby Brasilia er helt håpløs for fotgjengere:

      «At the international Walk21 conference this week in Vancouver, British Columbia, an eminent authority on streets boiled the walkability of cities down to the number of street intersections per square mile.

      Venice has 1,725 intersections per square mile. “It’s very complex, it’s very messy, and people walk,” said Allan Jacobs, urban design consultant, former San Francisco planning director, and author of Great Streets.

      Brasilia, near the opposite end of the spectrum, “has 92 intersections, and you don’t walk there,” The Vancouver Sun reported Jacobs as saying. “Irvine, California is the classic automobile city. It has just 15 intersections, the lowest I’ve ever counted.”

      Other places that are good for pedestrians, Jacobs said, include the Market Street area of San Francisco (300 intersections per square mile), Tokyo (988), Savannah, Georgia (538), Portland, Oregon (341), and Paris (281).

      The most complex and messy stret patterns provide the most walkable and enjoyable experiences for both visitors and residents, according to Jacobs.”

      – ‘Messy’ street patterns boost walking»

      Forklaringen på hvorfor Le Corbusier var så besatt av å fjerne alt «rot» og å separere alle byens funksjoner, viser seg nå å finnes i hans autisme: https://architecturehereandthere.com/2017/03/01/sussman-on-corbus-autism/

      «Mathematician and architectural theorist Nikos Salingaros, of the University of Texas at San Antonio, has long contended that modern architecture not only makes people dizzy but causes illness. I have tended to suppose he overstates the case, but the research has caught up with his prognosis. In speaking of buildings that “virtually kill us,” Sussman may well herself have committed exaggeration. But on sober reflection, maybe not: “Our ancient brain sets limits on our modern brain.” To the extent that modern architecture has inflicted Corbusier’s “tower in a park” model on public housing around the world, it may indeed be responsible for the social and behavioral descent that has resulted in the deaths of who knows how many thousands of people.

      We may like to think of ourselves as beings who think, and we are, but our thoughts arise from our feelings, which are largely linked to our primitive past. If we are to thrive in the 21st century, humans must come to grips with that.

      And now Sussman has added a bold stroke to her conclusions. How, she asked her listeners last week, did modern architecture become the dominant style if people don’t like it? She answered her own question: Because modernist founder Le Corbusier was autistic.

      Sussman deduces from Corbu’s big head, his social inadequacy, his penchant for blank walls, and other factors, that modern architecture’s most influential founding theorist occupied a dire place on the autistic spectrum. This suspicion has been confirmed by biometric studies. Eye tracking shows that people on the autistic spectrum track very differently from most people. Sussman explains:

      Le Corbusier, we now know, had a genetic brain disorder and because of it, he actually “saw” the world differently than neuro-typical types, and could “fixate” on blank façades – indeed, more readily sought them out to emotionally regulate.

      During the question and answer session, an audience member pointed out that thousands of other modern architects who have practiced since Corbu were not all autistic. I sought to correct him – Sussman was contending not that all modernists were autistic but that the modernism propounded by Corbu was influenced by his autism, and that many other modernists since have baked Corbusier’s autistic insights into the practice of their craft.

      More and more literature is emerging that backs up Sussman’s research linking Corbusier’s architecture to his place on the autistic spectrum. No doubt the architectural establishment, which still considers him a hero, will greet the news with silence – the typical reaction of a cult to facts contrary to their world view. Eventually, however, the drip-drip-drip of the truth will have its way.»

      Hvorfor i all verden opphevet vi autistisk arkitektur til verdensstandard!

  2. Engelske myndigheter har drevet med lignende cover ups før. Hillsborough-tragedien i 1989 er et grelt eksempel. I den saken ble det nylig tatt ut tiltale mot 6 personer som var ansvalige for sikkerhet og etterforskningen av ulykken.

  3. Jeg er også i utgangspunktet skeptisk til myndighetene i denne saken. Men, tilliten til myndighetene og media er så tynnslitt allerede at jeg tror de vil forsøke å dekke den høyt profilerte saken på en ordentlig måte. Men, har litt overrasket over journalister og politikere før.

    Men takk for tanken om uregistrerte migranter. Har ikke tenkt på det selv, så det var nyttig for meg ?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.