Eksempel fra Nord-Frankrike på globaliseringas pris

10

Øyvind Andresen
Av Øyvind Andresen

Den nylig avdøde polsk-britiske sosiologen Zigmund Bauman (1925 – 2017) var tidlig ute med viktige analyser om globaliseringa og dens konsekvenser, særlig i bøkene Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser og Flytende modernitet.

Baumans treffende karakteristikk av vårt samfunn er den flytende moderniteten. Alt skifter, alt flyter. Det postmoderne mennesket skifter identitet, arbeid og bosted, på evig jakt etter opplevelser og forbruksvarer. Den gamle faste orden, sosiale band og tradisjoner oppløses. Kapitalen krysser alle nasjonale og sivile grenser i enorm hastighet og bryter ned all lokal og nasjonal motstand på sin ferd. Bauman peker på at det store skillet går mellom de som tilhører den nye kapitalistiske overklassen, og de andre som blir sittende igjen i mer eller mindre ruinerte lokalsamfunn. Den første gruppas frihet forutsetter den andre gruppas ufrihet.

Nils Christie oppsummerer Baumans syn slik i etterordet til ”Den flytende moderniteten”:

Før var godseieren bundet til jorden gjennom sin gård og direktøren til sin fabrikk. De var nesten like sterkt bundet som jordarbeideren og fabrikkarbeideren. Kampen mellom arbeid og kapital skjedde i visshet om gjensidig avhengighet.

Men båndet er røket. Godseieren er flyttet, ikke bare til nærmeste by, men ut av landet. Og godset er blitt en ting, et salgsobjekt, penger. Godset er blitt en konto i banken, ikke manifestasjoner av slekters virksomhet, manifestasjoner av hvem de er, manifestasjoner av manges videre liv. Det er heller ikke lenger stedet hvor hat kunne rettes og konfliktene utspilles. Godseieren så vel som fabrikkeieren er blitt nomader, de en gang så foraktlige bostedsløse.” (Bauman 2001 side 269).

Eksempel: Den franske landsbygda

Det finnes selvsagt utallige eksempler på ruinerte lokalsamfunn etter globaliseringas herjinger. Et godt eksempel står i januar-nummeret av Le Monde diplomatique. Her skriver den franske sosiologen Willy Pellettier en rapport fra sitt nye hjemsted:

I tre år har jeg og kjæresten min bodd i Aisne i Nord-Frankrike, mellom Chauny, Soissons, Noyon og Vic-sur-Aisne, mellom rødbeter og skoger, rapphøns og fasaner. En bygd med tjue hus. Bortsett fra to par som inviterer seg selv, holder folk seg for seg selv her (mange pensjonister murer seg inne).

Han gir denne rapporten om sine omgivelser:

Hver gang jeg kjører til og fra supermarkedet møter jeg folk uten et rødt øre, overlatt til seg selv. Rundt er det hullete veier, stengte sideveier. I bygdene jeg kjører gjennom finnes det ikke lenger postkontor, leger, sykepleiere eller apotek, nesten ingen bistroer, ingen internettilgang, bare stengte butikker og noen franske flagg i vinduene. Nedlagte barneskoler og kirker. Idrettsforeningene har satt kroken på døra. Jaktlagene og drillpikene sliter med rekrutteringen. Stablene med ubetalte strømregninger vokser. De unge flykter så fort de får muligheten. Stadig flere angir naboene på skattekontoret, vold i familien øker i likhet med «sjekking» av jenter på grensen til overgrep. Ingen arbeidsplasser. I hver landsby er det gamle, forfalne hus til salgs. I Noyon, Chauny, Compiègne og Soissons blir togruter innstilt, vinter etter vinter. På landet blir det stadig færre rutebusser.

Og så ved innkjørselen til bygdene, knall gule skilt, et øye (himmelblå iris) i midten, hvor det står «Årvåkne naboer» (selv om innbrudd er en sjeldenhet). Her har alt forfalt kontinuerlig i tjue år. Det er ikke bare møtestedene som forsvinner (av mangel på folk); midlene til å delta forsvinner også: veiene, pengene, infrastrukturen. Kommunene mellom Chauny, Soissons, Noyon og Vic (bortsett fra noen få rikmannsghettoer) er nærmest ruinert. De gamle er for fattige til å hjelpe barna og barna for fattige til å hjelpe foreldrene. Det er på dette bakteppet Front national får sin rekordoppslutning.

Ytterligere kommentarer skulle være unødvendig, Det er likevel tydelig at «venstresidas» urbane  globalister ikke forstår de grunnleggende årsakene til at fattige menneskene i de ruinerte plassene stemmer mot det etablerte. De har ingen godseier å rette sinne mot som under føydalismen, eller en lokal grådig fabrikkeier som under tidlig kapitalisme, men en ansiktsløst og fjern elite som aldri gir seg til kjenne.

 

Publisert først på Øyvind Andresens blogg

Se også:

KampanjeStøtt oss

10 KOMMENTARER

  1. Har allerede lest artikkelen på LMD. Nyliberalismen ødelegger absolutt alle strukturer over hele verden, og for første gang kan vi se jordas undergang som en overveldende mulighet. Men venstresiden eksisterer knapt.

  2. Ten over for en sløsing med et lands og innbyggernes rikdommer og sosiale liv dette er! Jeg mener selvagt ikkke at en skal tilbake til det gamle eller ta vare på alt slik det er. Men jeg mener det må da objektivt sett være mye lurere å utvikle og ta vare på det en har istedet for å ruinere det?

  3. Det finns åtminstone ingen brist på vänsterkandidater till franska presidentvalet. Hela sju stycken deltar i socialisternas förval. Jag förmodar att de flesta bor i Paris: Jean-Luc Bennahmias, Benoît Hamon, Arnaud Montebourg, Vincent Peillon, Sylvia Pinel, François de Rugy och Manuel Valls. Resterande fem skippar förvalet och kandiderar direkt: Nathalie Arthaud, Yannick Jadot, Emmanuel Macron, Jean-Luc Mélenchon och Philippe Poutou. Ett dussin förlorare. På det sättet liknar de sina presumtiva väljare.

  4. GLOBALISERT UMENNESKELIGE KAPITALISME

    Det er når juridiske vesen kalt selskap gjør industriherrer og godseiere usynlige for allmuen. Så lenge eierne er synlige og forankret i lokalsamfunn og nasjon, er eierne bundet av menneskelig etikk og moral. Da må de løse de konflikter som oppstår løpende, slik at det nødvendige samarbeid for produktivitet skjer.

    I samtiden har juridiske konstruksjoner kommet imellom folket og eierne. Bak muren av bank, finans, børs og katedral, gjemmer eierne seg, og slipper fri fra hensynet til menneskelig etikk og moral. Via en globalisert juridisk konstruksjon av selskaper skapes en ugjennomtrengelig sosial mur. Bak den muren plasseres globaliserte pengebinger, som unngår innsyn fra folk og fe, inkludert myndighetenes skattevesen. Slik unndrar man seg samfunnsansvar og bidragsplikt for å gi noe tilbake til de samfunn man henter sin avkastning og rikdom fra.

    Når samfunn hele tiden tappes for ressurser og verdier, uten at noe forankres lokalt der ressurser og verdier hentes, da utarmes samfunnet. Slik vi ser at det skjer i utallige lokalsamfunn i verden. Hele nasjoner kan på den måten utarmes av de juridiske vesen kalt globaliserte selskaper.

    Det er en form for moderne imperialisme og kolonisering. Motsatsen er nasjonale opprør og nasjonalistisk proteksjonisme, for å fri seg fra slike vesen. Slikt blir det mye krig og ufred ut av. Slike opprør blir i vår tid umiddelbart stemplet som terrorisme, og slått hardt ned på. De globaliserte juridiske vesen har enorm politisk og økonomisk makt. De eier alle verdens store institusjoner, inkludert det militære kompleks, media, bank og finans.

    Hele nasjoner og folk blir ødelagt og knust for at de globaliserte vesen skal kunne fortsette sin utplyndring og piratvirksomhet. Internasjonal juss og rettspraksis er formet av dem for sin egen beskyttelse. Noe de søker å styrke enda mer i disse tider med avtaler som TPP, TISA m.fl.

    Det er nasjonalisme og proteksjonisme som må til for å få en slutt på dette. De juridiske overnasjonale imperialistiske bindinger som er skapt må brytes, og nasjoner og folk få selvråderett over egne ressurser og verdier. De må kunne forlange at selskapenes virksomhet forankres i lokalsamfunn og nasjon. Slik at en rettferdig andel av verdiskapningen blir folket i lokalsamfunn og nasjoner til de.

    Nordmenn er allerede bundet av slike juridiske imperialistiske vesen via EØS-avtalen. Derfor må nordmenns første mål være å bryte disse juridiske politiske bindinger. Det er nødvendig å reformere mange slike internasjonale juridiske bindinger, slik at de ikke fungerer imperialistisk, men istedet beskytter og tjener frie suverene folk og nasjoner. Da kan vi oppnå globalisert demokrati, istedet for globalisert tyranni.

    • Menneske-skapte Lover er foranderlige, NATURLOVENE er Evige heldigvis.

      New World Order- Globaliserings-projektet er i sin site fase og diktaturet intensiveres. Barack Hussein Obama signerte En NY LOV, rett før Donald Trumph overtar som begrenser «Free Speech». Også i Europa er De nye Lovene på plass som skal hindre at vi uttaler noe som ikke er i samsvar med «Toleranse-Lovene» Oversett av alle medier, men det Totalitære GESTAPO er allerede på plass. Dokumentene eksisterer og kan leses på engelsk. Norges politikere som medlem av Verdens-eliten, EU og NWO – må opprette et kontrollorgan som overvåker at Lovene blir overholdt. Terror og straff overnifra dersom vi sier noe «Galt». I Tyskland er ordet «Volksverräter» stemplet som et «Unwort» – da dette uttrykket sier at politikere har forrådt sitt eget folk.

      https://www.youtube.com/watch?v=ntxX_zGTYBE

  5. Et glimrende innlegg som på en enkel måte forteller om grunnlaget for det folkelige opprøret vi ser både i USA og ikke minst i Europa.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.