Med hodet i sanden

14

Mesteparten av verdens kraftverk er drevet av kull og gass.

De har ingen mulighet til å overta også oljens energiandel via elektrifisering. De er «fossile» så det rekker, og de leverer primærenergien også til elbiler. Få mennesker i verden har råd til å være så sløsaktige med strømmen at de kan bruke den til bilframdrift. Og endelig – få deler av verden har slike bensinpriser som Norge.

Hvorfor skal de enkleste kjensgjerninger være så vanskelige å skjønne?

Dette skriver Jan Herdal oljekrisa.no.

Herdal har lest Statoil-direktør Eldar Sætres visjoner om oljebransjens framtid, og har problemer med å holde seg alvorlig.

Statoil-direktør Eldar Sætre står for ukas mest komiske variant.  Ifølge ekstremist-nettstedet med det hjertevarme navn Climate Home mener Eldar at oljebransjen vil være over toppen allerede i løpet av 2020-tallet. Og årsaken? Elbilismen! Morsomt, men har mannen ryggrad til å stå i jobben? Hva sier eierne til slike selsomme forestillinger?

Slik står det ikke til i resten av verden. Elbilsalget, inkludert ladbare hybrider som brenner bensin som bare rakkeren, utgjør pr. dato godt under 1 prosent av totalen, noe til og med EV-Volumes pent må innrømme i sin ingress. Og vi skriver snart 2017.
Lagerenergiens andel av global energibruk fortsetter å øke. Den «fossile» energien utgjør nå ca. 85 prosent av totalen, og andelen har aldri vært større. Så mye for vind- og solhypen. Da kommer Eldar Sætre med sine elbiler. Har han ligget for mye våken om natta? Er han så ung at han har lært å regne i den moderne PK-skolen?

For å produsere slike uttalelser får Statoilsjefen 14 millioner i året. Det er brukbart betalt for å fortelle eventyr.

Andelen vindkraft var i 2015 bare 1,7% av total strømproduksjon og 0,7% av total energibruk. Vind og sol utgjør ca. en prosent av verdens energibruk, og ca. 4 pst. av strømproduksjonen i 2015, ifølge BP Statistical Review.

Eventyrfortellere som Eldar Sætre trengs for å skjule for offentligheten hvor alvorlig energikrisa er, slik at det ikke blir uro og opprør.

Les resten av Herdals artikkel her.

KampanjeStøtt oss

14 KOMMENTARER

  1. Det finnes tusenvis av naturlige vannfall i tredje verden som enkelt kunne la seg utvikle, være meget lønnsomme, og gi nærsamfunnet øket levestandard. Problemet er, at dette bryter med Elitens planer.

    De ønsker heller dieselaggregater, med betaling av skatt på CO2, i kombinasjon med for eksempel tilbud til befolkningen om gratis mobiltelefoner. Innsalget gjøres av Foundation-finansierte prosjekter, som kan tilby mere optimal organisering av vaksiner, graviditeter eller annet medisinsk behov.

    Fasiten blir, at «frivillige» organisasjoner, gode velhavende mennesker og U-hjelp dekker utgiftssiden, mens inntektene går til dem som leverer dieselaggregatene, mobiltelefonene, vaksinene, innkasserer skatten på CO2 og over tid får løpende inntekter for sine investeringer i de lokale teleleverandørene.

    At samme økonomiske og politiske makten sitter på alle sider av bordet, er det nesten helt umulig å få over til en hjernevasket befolkning som ikke følger særlig nøye med, i en jungel av medier, kontrollert av den samme Eliten.

    • Til ettertanke, for dem som ønsker å bidra til redusert barnedødlighet i tredje Verden og er i ferd med å engasjere dere personlig, eller økonomisk, vil jeg anbefale å sjekke nøye, hvem som står bak tiltakene.

      Er dette personer eller organisasjoner som også støtter Planned Parenthood i USA, organisasjonen som har medvirket til over 60 millioner aborter i USA siden Høyesterett vedtok fri abort i saken Roe v. Wade i 1973, ber jeg om at dere avstår, inntil dere har sjekket nærmere.

  2. Beklager, jeg oppdaget feilen litt for seint, Pål, da var skaden med viderepublisering allerede skjedd. At det var den i sin tid sentrale opposisjonelle fagforeningsmannen Myhre i Aker Kværner som lå og lurte et sted i underbevissthetens navneregister er nok for så vidt ikke tilfeldig!

  3. Jeg har også vært skeptisk til elbilismen av samme grunn som artikkelen beskriver, og sikkert er det at elbilen ikke er hovedløsninga på klimakrisa. Hovedgrepet i forhold til transportsektoren må være at bilismen generelt reduseres. Folk må over på sykkel og gang, noe som også betyr at folk må bo nærmere jobben. MEN jeg har blitt overbevist om at i den grad vi fortsatt er nødt til å bruke bil i noen utstrekning, er elbiler langt å foretrekke. En grunn er luftforurensning som er et alvorlig helseproblem i storbyene, i hovedsak på grunn av bensin- og dieselbilismen, og selv kullfyrte kraftverk har langt større potensial for å unngå å skape de lokale luftforurensningsproblemene som fossilbilismen uunngåelig skaper. En annen grunn er det potensialet som ligger i bruken av elbilbatteriene som lagringsmedium for vind- og solkraft. Noe av problemet med vind- og solkraft, er at produksjonen er væravhengig, og at energiforbruket ikke følger produksjonen. I Tyskland har overskuddsproduksjonen på vind- og solrike sommerferiedager ført til perioder med kraft negativ strømpris, altså at folk får betalt for å forbruke strøm og få det ut av nettet slik at man unngår balanseproblemer. Parkerte elbiler kan lade på full styrke under slike værforhold, og avlades og sende strøm tilbake til nettet på skyggefulle og vindstille dager.

  4. Hvorfor glemmes alltid mengden energi og strøm som går med til å produsere fossilt drivstoff?

    Esso har er raffineri på Slangentangen i Vestfold.
    Der går det med 2TWh energi pr år på å lage diverse oljeprodukter. 0,13TWh er elektrisitet, resten er fra forbrenning av fyringsolje og naturgass.
    Den mengden strøm (0,13TWh) er nok til å kjøre 48.000 elbiler 13.500km med et forbruk på 2kWh pr mil.
    CO2-utslippet fra dette ene raffineriet er på 350.000 tonn pr år.

    Nå lages det ikke bare bensin på et slikt raffineri, men de tallene (som kommer fra Esso selv) viser at bensin og diesel slettes ikke trylles frem på bensinstasjonen og representerer et vesentlig utslipp i en well-to-wheel analyse.

  5. Kanskje et eventyr, men om det skulle bli slik at vind og sol uten subsidier, blir billigste måten å skaffe elektrisitet på, er du enig at det da er logisk at det meste at nybygging og utskifting da vil være sol og vind? Og om elbiler uten subsidier blir billigere enn eksosbiler i innkjøp og at man sparer drivstoffutgiftene i tillegg, vil ikke da alle personbiler som selges være elbiler? Hvis du er enig i dette, og det vil jeg tro du er, så må vi bare finne ut om dette er to sannsynlige scenarier.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.