Mesteparten av verdens kraftverk er drevet av kull og gass.
De har ingen mulighet til å overta også oljens energiandel via elektrifisering. De er «fossile» så det rekker, og de leverer primærenergien også til elbiler. Få mennesker i verden har råd til å være så sløsaktige med strømmen at de kan bruke den til bilframdrift. Og endelig – få deler av verden har slike bensinpriser som Norge.
Hvorfor skal de enkleste kjensgjerninger være så vanskelige å skjønne?
Dette skriver Jan Herdal på oljekrisa.no.
Herdal har lest Statoil-direktør Eldar Sætres visjoner om oljebransjens framtid, og har problemer med å holde seg alvorlig.
Statoil-direktør Eldar Sætre står for ukas mest komiske variant. Ifølge ekstremist-nettstedet med det hjertevarme navn Climate Home mener Eldar at oljebransjen vil være over toppen allerede i løpet av 2020-tallet. Og årsaken? Elbilismen! Morsomt, men har mannen ryggrad til å stå i jobben? Hva sier eierne til slike selsomme forestillinger?
Slik står det ikke til i resten av verden. Elbilsalget, inkludert ladbare hybrider som brenner bensin som bare rakkeren, utgjør pr. dato godt under 1 prosent av totalen, noe til og med EV-Volumes pent må innrømme i sin ingress. Og vi skriver snart 2017.
Lagerenergiens andel av global energibruk fortsetter å øke. Den «fossile» energien utgjør nå ca. 85 prosent av totalen, og andelen har aldri vært større. Så mye for vind- og solhypen. Da kommer Eldar Sætre med sine elbiler. Har han ligget for mye våken om natta? Er han så ung at han har lært å regne i den moderne PK-skolen?
For å produsere slike uttalelser får Statoilsjefen 14 millioner i året. Det er brukbart betalt for å fortelle eventyr.
Andelen vindkraft var i 2015 bare 1,7% av total strømproduksjon og 0,7% av total energibruk. Vind og sol utgjør ca. en prosent av verdens energibruk, og ca. 4 pst. av strømproduksjonen i 2015, ifølge BP Statistical Review.
Eventyrfortellere som Eldar Sætre trengs for å skjule for offentligheten hvor alvorlig energikrisa er, slik at det ikke blir uro og opprør.
Les resten av Herdals artikkel her.