Alle som bruker pengeoverføringstjenesten Vipps, får overført informasjon om seg selv til Facebook hver gang de åpner appen på mobilen sin. Forbrukerrådet og Datatilsynet reagerer. Det er Aftenposten som skriver dette.
– Det vi fant, var at hver person som bruker Vipps får en lang, personlig ID-kode. Den er litt annerledes om man ikke også har Facebook-appen på mobilen sin, sier Antoine Pultier, forsker i SINTEF.
Sammen med Forbrukerrådet har de kartlagt en rekke norske apper, blant annet pengeoverføringstjenesten Vipps.
De oppdaget at DNB-appen sender varsel til Facebook hver gang en bruker åpner Vipps-appen, uavhengig av om brukeren har en Facebook-konto eller ikke.
– Vi vet ikke hvilken informasjon som ligger i ID-koden som sendes til Facebook, men det kan være mye, sier Pultier.
Fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet mener DNB her ser ut til å bryte kravet i personopplysningsloven.
Dette understreker også det jeg har skrevet tidligere om at blant annet Facebook eier brukerprofilene og innholdet i dem og kan selge dem til hvem de vil, enten det nå er CIA eller som i dette tilfellet bankene. Og bankene har ingen moralske skrupler mot å forråde kundene sine på denne måten. De ser fram til den dagen kontanter er blitt forbudt, slik at absolutt alle våre økonomiske transaksjoner blir registrert digitalt og kan selges eller misbrukes slik bankene eller andre måtte ønske.