Tysk kapital soper til seg gresk arvesølv i historisk brannsalg

0

Den avtalen som lederne av eurosonen tvang Hellas til å godta, og som statsminister Alexis Tsipras til slutt underskrev på, forutsetter blant annet et storstilt brannsalg av det greske arvesøvet. Salget er nå i gang, og så langt er det tysk kapital som har sopt til seg godbitene. Arkitekten bak avtalen var da også Tysklands finansminister Wolfgang Schäuble, og antakelig sender tyske investorer ham noen varme tanker.

Det er The Hellenic Republic Asset Development Fund (HRADF) som skal stå for salget av Hellas, bit for bit. Fondet har opprettet en database som viser hva som er lagt ut for salg. Frankfurt-selskapet Fraport har allerede sikret seg 14 regionale flyplasser, og det vil si kontrollen over passasjertrafikken til lukrative ferieøyer i Egeerhavet. Det gjelder blant annet Mykonos, Santorini, Rhodos og Korfu. Selskapet får retten til å drive disse flyplassene i 40 år. greekindependentnews mener at bare dette salget innebærer et tap for den greske staten på 15 milliarder euro.

12 havner skal selges. Det meldea at Aserbajdsjan skal kjøpe 65% av det greske gassdistribusjonsselskapet. Alle jernbane- og busselskaper skal selges. Databasen til HRADF viser at en mengde greske eiendomsperler er lagt ut for salg. Det samme gjelder vannforsyninga til Athen og det greske strømforsyningsselskapet.

Til salgs er også 30% av Athens internasjonale flyplass, motorveien mellom Nord-Hellas og Tyrkia, 80% av det greske postselskapet og deler av telekomselskapet OTE, som allerede er eid 40% av tyske Telekom. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

Sabine Leidig fra det tyske partiet Die Linke kaller denne privatiseringa for en «plyndring i lyntempo».

Det omfattende salget av det greske arvesølvet understreker at Hellas ikke lenger er noe sjølstendig land. Den greske regjeringa er ikke den virkelige regjeringa i landet. Selv rollen som bostyre som skal forvalte konkursboet er lagt til de internasjonale institusjonene. Som jeg har skrevet tidligere: Hellas er redusert til tysk koloni.

 

 

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelDe gode bombene
Neste artikkelPanikk på børsene, frykten for et nytt krakk stiger
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formenn i AKP(m-l) 1975–84). Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).