Auguri di 8 marzo 2015

5

8 mars 2015

KampanjeStøtt oss

5 KOMMENTARER

  1. Ektemann-butikken

    En butikk som selger nye ektemenn har åpnet i hovedstaden. 
    Der kan kvinner gå for å finne seg en ektemann. Blant instruksjonene ved inngangen kan man finne følgende:
    Du kan kun besøke denne butikken EN GANG! Det er seks etasjer, og du kan velge ett
    produkt i en etasje, eller du kan velge å gå en etasje opp. Men du kan ikke gå ned en etasje, bortsett fra å forlate butikken!

    En kvinne går så til ektemann-butikken for å finne seg en ektemann. 
    I første etasje er det et skilt på døren der det står:
    Første etasje – Disse mennene har fast jobb.

    Hun er interessert, men fortsetter til andre etasje, der det står på et skilt:
    Andre etasje – Disse mennene har fast jobb og elsker barn.
    ‘Det er fint’ tenker hun, – men jeg vil ha mer.’
    Så hun fortsetter oppover. I tredje etasje står det på skiltet:
    Tredje etasje – Disse mennene har fast jobb, elsker barn, og har 
    godt utseende.

    ‘Jøss’, tenker hun, men føler at hun må gå videre.

    Hun går til fjerde etasje, og på skiltet står det:
    Fjerde etasje – Disse mennene har fast jobb, elsker barn, har ekstra
    godt utseende, og hjelper til med husarbeidet.

    Men hun går uansett opp enda en etasje, og på skiltet står det:
    Femte etasje – Disse mennene har fast jobb, elsker barn, har ekstremt godt
    utseende, tar gjerne  husarbeidet, og er meget romantiske.

    Hun er  fristet, men går opp til sjette etasje, 
    der det står på skiltet:

    Sjette etasje – Du er besøkende nummer 31.456 i denne etasjen. 
    Det er ingen menn i denne etasjen.
    Denne etasjen eksisterer kun som bevis på at
    det er umulig å tilfredsstille kvinner. Takk for at du besøkte
    Ektemann-butikken.

    NB VENNLIGST BEMERK:

    For å unngå å bli beskyldt for kjønnsdiskriminering, har butikkeieren åpnet
    en Ny, en Hustru – butikk rett over gaten.

    Første etasje har damer som elsker sex.
    Andre etasje har damer som elsker sex, og  kan forsørge seg selv, og ikke «kommuniserer» ved å blir sure.

    Tredje, fjerde, femte, og sjette etasje har aldri hatt besøkende.

    Ellers:

    Tidenes beste  kjærlighetshistorie, både til livet og kjærligheten:

    «Gå inn og hvil føttene sa han.
    De gikk inn i gammen og åt av hennes niste og drakk av hans geitemelk; så koste de seg med  kaffe hun hadde hatt med seg i en pose,- før de gikk til sengs.
    Han lå og var grådig etter henne om natten og fikk henne.
    Om morningen gikk hun ikke igjen, og hele dagen gikk hun heller ikke igjen. Hun gikk aldri mere.
    Inger hette hun. Isak hette han.»

    Knut Hamsun: Markens Grøde.

  2. Intet nytt under solen?:

    «Man hører så ofte tale om den «nye kvinnetype» i denne tid. Men de færreste har vel tenkt over hva denne betegnelsen innebærer. Kanskje foresvever det enkelte at det skal konstrueres opp noe helt nytt, noe i retning «idealkvinne.»
    Enkelte ting skal man i alle fall være klar over, nemlig at det ideelle når man aldri hverken når det gjelder menn eller kvinner. Vi er alle mennesker med menneskelige feil og svakheter. Slik er vi og slik blir vi. Derfor blir vi aldri ideelle. Men en målbevisst oppdragelse av folket vil kunne framelske det gode i menneske og holde det dårlige i tømme. Det er dette vi vil.
    Det går heller ikke an å lage noe helt nytt. Det som skal passes inn i den nye tid må ha en sammenheng med det bestående, en ubrutt linje, evolusjon. Det skaper trygghet i utviklingen når det nye som bygges opp med sikte på framtiden er i samsvar med fortiden.
    Hvordan skal så den nye kvinnetype være? Først og fremst norsk. Derfor må vi ta vare på vår egenart og kvitte oss med det fremmede som gjennom årrekker har holdt på å slette ut vårt særpregede – enten dette fremmede er kommet fra Hollywood eller Sovjet.
    Blant de ting som særpreger de norske kvinner er den uredde, litt myndige opptreden, trangen til å gå direkte på saken og forakten for omveier, særlig med å utnytte mannens svakheter for å fremme sine interesser. Slik er de som regel privat og slik er de i det offentlige liv.
    Hertil kommer kameratskapet med mannen. En hustru er ikke bare en husholderske i mannens hjem og mor til hans barn, men hun er hans kamerat som han til stadighet kan samtale med om alt som interesserer dem begge. De kan diskutere hans og hennes arbeide, kulturelle spørsmål, samfunnspørsmål og politikk. Mannen har heller ikke mindreverdighetskomplekser om han hører på og kanskje også følger hustruens råd. Men dette betinger at kvinnen har en vid horisont, at hun følger med i tidens spørsmål.
    Den norske kvinne har aldri vært maskulin, selv om hun er heroisk. Og mer enn noensinne er det nødvendig at hun i samfunnsarbeidet og i utformingen og oppbygningen av det nye Norge kommer med og tar sine særpregede kvinnelige egenskaper i bruk. Egenskaper som intuisjon, hjertevarme, offervilje, og omsorg for alle som har det vondt. Og det riktige er at mann og kvinne gjensidig anerkjenner hverandre, ikke bare i hjemmet og på arbeidsplassen, men som likeberettiget når det gjelder samfunnets styre og stell, dets ve og vel.
    Den nye kvinnetype skal altså være norsk, hun skal være en helstøpt personlighet som kjenner sine evner, men også sin begrensning, som er fullt klar over sine plikter mot heimen og fedrelandet.

    Helga Bjoner,Norge 1942

  3. Vi ser på denne underligheten at kun noen få skulle bestemme et samfunns utvikling, enten fordi de eide penger eller land, eller fordi de var menn.
    Om en tid vil vi like forundret lese at det kun var partier som bestemte over nasjonens politikk, demokrati («») var å stemme på deres pudler.

    Direkte-demokrati er det eneste riktige demokrati. Stemmerett for alle nasjonens menn og kvinner, stemmegivning direkte på saker og mål, uansett penge-makt og posisjoner.

    http://www.norgespartiet.no/component/content/article/329-direkte-demokrati-det-20-arhundres-demokrati.html

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.