15. oktober 2011 var utpekt som den første globale aksjonsdagen for den internasjonale Occupy-bevegelsen. Det startet på Tahrir-plassen i Kairo og fikk gjenklang på Puerta Sol i Madrid med los indignados. Så kom Occupy New York, som så har spredd seg over hele USA. Nå er bevegelsen verdensomspennende.
Oppdatering 11.11.2011:
Les en veldig god reportasje i Fri Fagbevegelsen av Halvor Fjermeros.
I reportasjen intervjuer Fjermeros demonstranten Jamie Sherlock:
«Jeg er klar anti-kapitalist», sier Jamie som har jobb som internett-konferanseplanlegger: «Jeg tror vi trenger en helt ny måte å organisere samfunnet på. Kall det kommunisme. Kall det common-ism. Vi trenger en fellesskapstenking som bryter med det materialistiske konkurransejaget hele dette samfunnet er bygd på. Vi må bryte med det mønsteret som produserer subsidierte landbruksvarer som fraktes over hele kontinentet og i stedet produsere lokal og kortreist mat. Det verste uttrykket for dagens system er Wall Streets hemningsløse grådighet», sier Jamie, opprinnelig Native Nation, altså av indiansk avstamning.
Oppdatering: 12.12.2011:
Dennis O’Neils foredrag om Occupy Wall Street.
En video om hykleri og motstand
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RGRXCgMdz9A&feature=player_embedded#!]
Aksjonsdagen
Fra Occupy Umeå til Occupy Anchorage, fra Occupy Durban City Hall til Occupy Frankfurt. Noe er i ferd med å skje. Se kart:

Fra Australia meldes det at bygningsarbeidere, lærere og havnearbeidere støtter Occupy Sidney.
Motstanden måtte komme
Den globale kapitalismen og deres politiske ledere har nå kjørt verden inn i den største økonomiske (og økologiske) krisa noensinne, og det er ikke kapitalistene og politikerne som betaler prisen, det er vanlige folk over hele verden. Reaksjonene måtte komme, og nå har de kommet.
Jeg skriver om dette i siste kapittel av Sammenbruddet:
«Ved å svare på elendigheten og utstøtinga med organisering og skaperkraft, gjør folk noe mer enn å løse sine umiddelbare problemer. Folk vil lære seg stolthet og få tillit til egne evner og tro på andre mennesker.»
Les mer om dette i boka.