Alliansen Hollywood-Pentagon og militainment

Da propagandafilmen for al-Nusras PR-avdeling White Helmets fikk Oscar for «beste dokumentarfilm» ble det pinlig klart hvor nær forbindelsen er mellom CIA, Pentagon og Hollywood. Dette er ikke noe nytt, men aksen mellom US DoD (Department of Defence) er blitt styrket voldsomt de siste par tiårene til det punktet at samarbeidet er nærmest sømløst.

al-Qaidas PR-avdeling White Helmets fikk Oscar i Hollywood

Hlloywood og «militainment»

Dette er belyst i en serie akademiske artikler i tidsskriftet The American Journal of Economics and Sociology. Der skriver for eksempel assisterende professor Tanner Mirrlees ved University of Ontario om det som kalles militainment, altså det militære som underholdning. Der har han undersøkt det tette samarbeidet mellom Hollywood og Pentagon da det gjeldt å skape de to internasjonale blockbusterfilmene Transformers og Transformers: Revenge of the Fallen.
Dette er filmer for barn og unge og de har et heller skralt manus og fortelling. Men de går hjem hos målgruppa. De selger masse leiker, men viktigere, de gir en positiv holdning til det militære, og særlig USAs militære styrker. Ian Bryce, som var en av filmenes produsenter sa:

“Without the superb military support we’ve gotten on this film, it would be an entire- ly different looking film. We want to cooperate with the Pentagon to show them off in the most positive light, and the Pentagon likewise wants to give us the resources to be able to do that.”

Michael Bay, som var produsent for begge filmene sa:

I wanted the story to have global impact, so I was dead set about getting military cooperation. I’ve worked with the Department of Defense on several projects and we have a great working relationship, so I already knew many of their ground rules.

Plakat for Transformers: Revenge of the Fallen

I sin artikkel viser Mirrlees hvordan DoD og Hollywood samarbeidet om å lage disse filmene for å selge på det globale markedet og for å framstille USAs militære styrker i et mest mulig positivt lys overfor et globalt publikum.

Mirrlees viser hvordan forbindelsen mellom Pentagon og Hollywood ikke er av ny dato og viser i den forbindelsen til Herbert Schiller som på 1960-tallet advarte mot “military-industrial-communications complex” (MICC). Han viser også til andre forskere som har vist hvordan dette MICC har fungert for å fremme produkter, filmer, TV-show og videospill.

Likevel er det tydelig at alliansen mellom Pentagon og Hollywood er blitt styrket gjennom «krigen mot terror».

Pentagon bruker filmidustrien til sin propaganda

Studien av Transformersfilmene fører Mirrlees fram til følgende konklusjoner:

1. Pentagons støtte til Hollywood er en del av en vedvarende PR-kampanje som koster milliarder av dollar over offentlige budsjetter hvert år.

2. Pentagons støtte til disse filmene er eksempler på føderal politisk propaganda: “the deliberate, systematic attempt to shape per- ceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist” (Jowett and O’Donnell 2012: 7).

3. Pentagons støtte til noen studioer framfor andre når det gjelder å lage krigsfilmer med et overkommelig budsjett, vrir det konkurransen til fordel for de studioene DoD har valgt å samarbeide med.

4. De to filmene er eksemplar på klar indirekte subsidiering av filmindustrien over forsvarsbudsjettet.

5. Eksemplene viser hvordan Pentagon kan styre hva som er en «rimellig og realistisk» framstilling av de militære styrkene. Transformersfilmene har ingenting med rimelig og realistisk å gjøre. De er en form for militær futurisme.

Men Pentagon synes de er nyttige:

“Obviously, the military has never fought giant robots, and hopefully we never will. But the way this film is structured, if we ever had to do it, this is probably how we would do it,” sa oberstløytnant Paul Sinor i US Army.

Fordelen ved å drive militaristisk propaganda via drømmefabrikken Hollywood er opplagt.

Naturligvis fungerer det godt å ha lojale journalister og nyhetsmedier som forteller de historiene det militær-industrielle komplekset til enhver tid ønsker å fôre publikum med. Men når propagandaen skjer under det mentale forsvarsverket, så å si, er det mer effektivt. Det er jo bare underholdning. Du tenker ikke en gang over at du blir matet med verdisett og tenkemåter. Hollywood har også en mye høyere status i de sjiktene av samfunnet som Pentagon ønsker å mobilisere enn de militære sjøl har.

Det samme nummeret av tidsskriftet The American Journal of Economics and Sociology har flere interessante artikler om det Hollywood-militære komplekset, så jeg skal presentere noen av dem i seinere artikler.

  14 kommentarer til “Alliansen Hollywood-Pentagon og militainment

  1. einar
    17. mars 2017 klokka 08:46

    Veldig interessant. Steigan.no er utvilsomt en av Norges beste blogger.

  2. 17. mars 2017 klokka 10:16

    Det begynner jo å bli en god del norske filmer/tv-serier om staute norske soldater som gjør sin plikt – Nobel, Okkupert…(NB! jeg har bare sett episode 1-4 i begge seriene). Eller den jingoistiske Max Manus, som er full av forherligelse av kamp, tøft soldatspråk og soldatfellesskap.

    Disse seriene har masse underforliggende antagelser som er svært militærvennlige, med undertoner av det klassiske nazistiske idealet om spesialsoldaten som overmennesket. Soldatlivet forherliges her like mye som i Hollywood. Vektleggingen er på hvordan vi i samfunnet ikke støtter veteranene nok. (support our troops). Jeg trenger vel ikke si at Okkupert kunne vært et bestillingsverk fra NATO.

    Har det norske militæret innflytelse over hvordan norsk tv lages? Snakkes det sammen på bakrommene? Eller virker det gjennom ‘utsilelse’ – at kun de med rett politisk syn overhodet får en sjefsjobb som bestemmer at en tv-serie skal lages?

    Svenskene har det på lignende sett, med Hamilton osv, der ironien i bøkene er fjernet, og vi sitter igjen med det underforliggende verdenssynet der vi er de gode, og alle statene vi er imot, er onde banditter.

  3. FR.ED
    17. mars 2017 klokka 12:33

    Mange er ikke klar over at innovasjonene som skjer i amerikansk næringsliv har opphav i Pentagon og bevilgninger over forsvarsbudsjettet (ser ut til å være likt i Israel). Produkter som GPS, ansiktsgjenkjenning, materialteknologi osv osv har utgangspunkt i militærteknologi som har fått sine sivile versjoner. Det er noe som Norge også kunne gjort for å få til mer positiv spin-off fra bevilgningene til Kongsberg våpenfarbrikk og dets like.

    • 18. mars 2017 klokka 05:05

      Nuance Communications is an American multinational computer software technology corporation, headquartered in Burlington, Massachusetts, United States on the outskirts of Boston, that provides speech and imaging applications. Current business products focus on server and embedded speech recognition, telephone call steering systems, automated telephone directory services, medical transcription software and systems, optical character recognition software, and desktop imaging software. The company also maintains a small division which does software and system development for military and government agencies.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Nuance_Communications

    • KZ
      18. mars 2017 klokka 15:44

      Godt poeng. Internett har også røtter i militærteknologi. Vannevar Bush, som var initiativtageren til Manhattanprosjektet og som grunnla Raytheon (oppfinnerne av mikrobølgeovnen og nå verdens største missilprodusent) — sto også bak ideen om hypertekst, som er selve bærebjelken i internett. Og det tidlige internettet (ARPANET) var som kjent et amerikansk militært prosjekt.

  4. Erik P
    17. mars 2017 klokka 12:53

    De fleste unge amerikanere tror at USA vant WW2 alene og har bare forakt til overs for fiender og allierte.
    de har sine kunnskaper fra film og TV, slike tema undervises ikke lenger i amerikansk skole (heller ikke i norsk skole) og det som legges fram er massiv feilinformasjon og rasisme, rett og slett.

    Og det igjen har gitt grobunn for en massiv nynazisme som på det minst alvorlige manifesterer seg som stadige diskusjoner om «hva om» og den «overlegne tyske teknologien» og endeløse diskusjoner om hva supervppnene vill ha fått til i 1946……

    De skjønner rett og slett ikke at russerne hadde kommet allikevel i 1945, med T34 og Schpagina maskinpistol med trommelmagasin, og bare fortsatt og fortsatt, til grensen mot Danmark, Belgia og Frankrike og frigjort dem også, og likesågodt ha fjernet fascistdiktaturene i Spania og Portugal også…..

  5. Øystein
    17. mars 2017 klokka 14:09

    Dette er gammelt nytt. CIA er også sterkt inne i Hollywood, og med ekstremt få unntak handler amerikanske filmer om at USA er helten, frihetens land, de godes nasjonen, – der oppriktighet, ærlighet og innsats er veien å gå for suksess, en suksess man bare kan få i USA. Denne forhelligelsen gjennomsyrer 99,9 % av samtlige filmer, hvor den lille mann kan vinne mot systemet. Alt dette er propaganda, men tankene, holdningene og troen setter seg i de ganske hjerner.
    De filmene som ikke viser et slikt bilde av USA får store problemer med distribusjonen, det gjelder f.eks «Snikskyter» med Mark Wahlberg, som jeg tror de fleste her vil like.
    Folk flest tror at spillefilmer er fantasi. Det er de ikke, de er en refleksjon av virkeligheten. Så, når man f.eks vet at MK Ultra-prosjektet til CIA er sant, så får plutselig filmer som «Jason Bourne» (Matt Damon) og «Conspiracy Theory» (Mel Gibson) en helt annen betydning.

  6. Johnny
    17. mars 2017 klokka 17:41

    Lurer på hvor nær forbindelsen mellom CIA, Pentagon og norsk media er, for det er så altfor mange nyheter som forties og aldri publiseres her i Norge. VG er den største synderen i Norge, og VG går lenger enn selv CNN, sa NRKs Gro Holm i 2003. Ikke rart folk leter etter alternative nyhetskilder.

  7. Arne Johnsen
    18. mars 2017 klokka 00:30

    Hvor mange filmer jeg har sett der russerne er dumme og farlige mens amerikanerne er smarte og snille vitets ikke, men det er mange! Vinner alltid! USA er frigjøreren, friheten, uansett var det amerikanske flagg i Hollywood filmene er garanti for frihet! Klart at filminduistrien har sine grener inn i Pentagon! Det har jo tydeligvis også CNN, Fox news, NBC news, New York Times og Washingston Post!

Legg inn en kommentar