Makt: Between a BlackRock and a hard place

Selskapet forvalter direkte 4.500 milliarder dollar. Det vil si ca. fem norske oljefond eller mer enn bruttonasjonalproduktet til både Japan og Tyskland. Det forvalter indirekte 15.000 milliarder dollar. Det er bare Kinas og USAs BNP som er større. Norge er nest største eier i selskapet. Hvem er de? Hvordan fikk de en sånn makt? Og hva bruker de den til?

blackrock 3

BlackRock

Selskapet heter BlackRock og har bare eksistert i 27 år. Det står ikke mye om dette selskapet i avisene. Sjøl ble jeg først klar over at selskapet eksisterte da jeg for et par år siden gikk gjennom oversiktene over eiere av de største amerikanske bankene og finansinstitusjonene. Etter finanskrisa er det bare fire storbanker og finansinstitusjoner igjen på toppen i USAs finansverden. De fire gjenværende storbankene er Citigroup, JPMorgan Chase, Bank of America og Wells Fargo. I tillegg kommer finansinstitusjonene Berkeley Hathaway, Goldman Sachs og Morgan Stanley. (Her er en plansje som viser fusjonshistorikken.) Dette er selskaper som kan få regjeringer til å falle og som styrer investeringer over hele verden Jeg spurte meg så: hvem er det som eier disse gigantene? Det som viste seg er at det er fire selskaper som går igjen blant de største eierne i samtlige av disse selskapene. Det er State Street Group, Vanguard Group, FMR (Fidelity Management and Research) og BlackRockAksjepostene deres kan synes små (typisk 1-4%, av og til litt mer), men når de er blant de største er dette likevel en betydelig maktposisjon, og særlig når den styrkes av krysseierskap. Dessuten eier også disse hverandre. Vanguard, FMR og BlackRock er store aksjonærer i State Street.

Sju finansgiganter inngår i et finansielt supernettverk.

Sju finansgiganter inngår i et finansielt supernettverk.

USAs finansielle giganter er nok separate selskaper, men de utgjør et supernettverk av krysseierskap som gjør dem til en megastruktur. Denne megastrukturen eier praktisk talt alle de store merkevarebedriftene i USA.

Se bare på denne figuren som viser eierskapet til de største matvaregigantene:

foodchoice

Klikk for større utgave.

Ti megakorporasjoner kontrollerer omtrent alt du kjøper fra husholdningsvarer til dyrefôr til jeans. Og som ikke dette er nok, så eies disse ti korporasjonene av de samme finansinstitusjonene. Den absolutt største av disse finansielle bakmennene er BlackRock, finansfondet som altså forvalter mer enn fem norske oljefond.

Skribenten Andrew Gavin Marshall har nylig publisert en svært informativ artikkel om BlackRock, der han skriver:

BlackRock is one of the top shareholders in all major U.S. banks, including JPMorgan ChaseCitigroupBank of AmericaGoldman SachsMorgan Stanley, and Wells Fargo.

In terms of America’s most profitable and recognizable corporations, BlackRock is a top shareholder of WalmartGeneral ElectricGeneral MotorsFordAT&TVerizonGoogleAppleExxon Mobil and Chevron.

BlackRock’s other large holdings include Microsoft, Johnson & Johnson, Amazon, Facebook, Berkshire Hathaway, Gilead Sciences, Pfizer, Procter & Gamble, Merck, Intel, Coca-Cola, Walt Disney Company, Home Depot, Philip Morris, VISA, McDonald’s, Cisco Systems, PepsiCo, IBM, Oracle, Comcast, Lockheed Martin, MasterCard, Starbucks, Boeing and ConocoPhillips, along with thousands of other, smaller brands.

Selskapet skriver på sine egne hjemmesider at det forvalter 12 av de 25 største stiftelsene i USA og 89 av de 100 største selskapene.

Hva er BlackRock og hvem er Larry Fink?

I mars 2014 skrev jeg en artikkel under denne tittelen, og mine konklusjoner var blant annet:

Wikipedia skriver at BlackRock, Inc. er et USA-basert multinasjonalt investeringsselskap grunnlagt i 1988, og at det er verdens største kapitalforvalter med en forvaltningskapital på 4.096 milliarder dollar.

I et intervju i Vanity Fair i 2010 heter det at selskapet «kontrollerer eller har oppsyn med» en kapital på 12.000 milliarder dollar.

Og sjefen for dette selskapet er altså Laurence (Larry) D. Fink. Forfatteren William D. Cohen kaller Fink «Trollmannen fra Oz, mannen bak teppet». Fink er født i 1952 i en jødisk familie fra California. Sitt virkelige gjennombrudd gjorde han på siste halvdel av 1990-tallet og BlackRock ble børsnotert i 1999. I dag er selskapet så stort at noen har kalt det «en skyggeregjering».

Investerer i klasebomber, atomvåpen og landminer

Aftenposten skriver:

Ifølge en rapport fra den internasjonale kampanjen for forbud mot atomvåpen, ICAN, var BlackRock i 2012 blant de viktigste investorene i franske, britiske og amerikanske selskaper som produserer atomvåpen.

BlackRock kontrollerte også i 2012 poster på mellom 1 og 8 prosent i selskapene Hanwha Corporation, Lockheed Martin, Alliant Techsystems og Textron. Disse står alle på listen over forbudte selskaper for Oljefondet, fordi de bidrar til produksjon av klasevåpen.

Oljefondet og Norges Bank

Hvis vi så ser på hvem som eier BlackRock, får vi en overraskelse:

Ifølge Morningstar er største eier av BlackRock PNC Bank med 21.11%. Deretter kommer Norges Bank med 7.13%. NBIM er største «sovereign wealth fund investor» i BP og fjerde største investor i Shell.

(NBIM = Norges Bank Investment Management)

Oljefondet har investert mer enn 240 milliarder kroner i over tjue utenlanske selskaper som søker om å få lete etter olje og gass i 23  konsesjonsrunde, viser Nordens Nyheters undersøkelse med Norges Bank som kilde. Shell og BP er to av oljefondets største investeringer i oljebransjen, med en samlet sum på over femti milliarder kroner. Undersøkelsen viser at NBIM og det amerikanske investeringsselskapet BlackRock har omfattende eierinteresser i de store oljeselskapene i Europa, Asia og USA.

Hvis vi så ser på hvem som eier Norges desidert største selskap, Statoil, så er naturligvis staten og Folketrygdfondet de største eierne. Men på en god tredjeplass kommer ingen annen enn samme BlackRock, som har to poster på til sammen 1,51%.

Den eneste konklusjonen vi kan trekke av dette er at Norges oljeformue, den norske statens investeringer og Norges pengemaskin nummer én er blitt fullstendig integrert i USAs finanskapital og da spesielt i den største av de største, nemlig BlackRock.

Dette gir et helt annet perspektiv på Norges avhengighet av USA og forklarer på en helt annen måte enn all verdens politiske spekulasjoner hvorfor Norge opptrer som juniorpartner av Washington og Wall Street. Vi gjør det ganske enkelt fordi det er det vi er!

Og hvem er så Larry Fink?

Biografien til Laurence (Larry) D. Fink .gir inntrykk av at han kom så å si fra ingenting til å bli verdens viktigste kapitalforvalter. Fink er født i 1952 i en jødisk familie fra California, sønn av en skoselger og en engelsklærer. Sitt virkelige gjennombrudd gjorde han på siste halvdel av 1990-tallet og BlackRock ble børsnotert i 1999. Det var gjennom nittitallet at USAs lovgivning åpnet for at denne typen forvaltningsselskaper kunne få en slik posisjon. Det er jo ikke sin egen kapital han forvalter. Det er de rikeste av de rike i USA som har brakt ham dit han er. Sjøl om det ikke framgår av kundeoversikten, er det opplagt at den omfatter noen av de rikeste familiene og klanene i USA, de som står på Forbes liste over America’s Richest Families.

Larry Fink er kommet dit han er kommet ganske enkelt fordi USAs oligarker vil ha ham der. Han er deres mann. Da finanskrisa herjet i USA i 2008 var det Larry Fink som ble brukt av finansdepartementet og The Fed for å ta seg av oppkjøp og restrukturering av Bear Stearns, American International Group (AIG), Citigroup, Fannie Mae and Freddie Mac.

Og han har svært tett kontakt med det politiske USA. Andrew Gavin Marshall skriver:

Throughout the crisis, Fink would find himself on the phone multiple times a day in conversation with then-President of the New York Federal Reserve, Timothy Geithner, Treasury Secretary and the former CEO of Goldman Sachs, Hank Paulson, and Federal Reserve Chairman Ben Bernanke. Fink explained, “It gives comfort to our clients that we are being involved in some of the solutions of our economy, and it allows us to show our clients that we are being asked in these difficult situations to provide advice.”

Fra 2009 til 2013 hadde Gaithner minst 104 møter og telefonsamtaler med Larry Fink, ifølge den offisielle kalenderen til finansministeren. I 2010 skrev Suzanna Andrews en god artikkel i Vanity Fair om Fink der hun blant annet sier at han godt kan bli den neste finansministeren i USA. Siden han hører til det demokratiske partiet, øker den sannsynligheten hvis Hillary Clinton skulle bli valgt til president. Men sjøl en republikansk seier ville ikke utelukke at den mektigste mannen på Wall Street blir utnevnt.

PS:

Takk til Erik Plahte som har gitt verdifulle tips til denne artikkelen.

  73 kommentarer til “Makt: Between a BlackRock and a hard place

  1. Anne-Hedvig
    12. desember 2015 klokka 07:17

    La det gå sport i det og kutt ut så mange som mulig av produktene på figuren! (Braun – stavmikser og kjøkkenmaskin – har jeg forresten god erfaring med, og jeg har kjøpt Whiskas til naboens katt, men ellers tror jeg det ville være mulig for meg å sette strek over alt det andre som er nevnt. (Det går an å fiske til Pus hvis man bor ved sjøen 😉

    Jeg driver en personlig liten ‘vendetta’ mot forbrukersamfunnet – i sær når varene er amerikanske! (Orker ikke den kvalmende, brautende businesstankegangen). Dette har jeg gjort den siste mannsalder til tross for at jeg politisk ligger i sentrum…
    Og så bruker jeg de ting jeg kjøper, til de er utslitt. Det har også i høy grad med miljøvern å gjøre. Summa summarum: minsk forbruket – redd jorden – gi bissnessfolka grå hår i hodet! Sammen har vi tyngde:-)

    • Ullern
      12. desember 2015 klokka 12:26

      Hei-Anne-Hedvig-vil-du-gifte-deg-med-meg-for-sammen-er-vi-stadig-flere-til-å-f-eks-senke-klode-folketallet-og-forbruket-og-forgiftningen-og-øko-fotavtrykkene-og-artsutryddingen-og-co2-utslippene-og-krigsmassepsykosene-og-politistat-underkastingen-og-politikk-skuespillingen-og-medie-bedrag-aksepten-og-kanskje-det-ikke-går-likevel-men-vi-må-jo-prøve-likevel-å-integrere-arten-vår-i-natur-kretsløpene-vi-vokser-ut-av-hele-tiden-for-hvis-ikke-gjør-vi-oss-fremmed-fra-oss-selv-på-vis-som-er-mindre-gøy-enn-vi-fortjener-fra-oss-selv-alt-nå-med-en-gang-hele-tiden-mens-vi-ler-i-solen-og-lever-av-jorden-og-støtter-hverandre-til-å-skjønne-mer-enn-å-forvirre-oss-selv-om-hva-vi-holder-på-med-her-i-livet-bare-for-å-kunne-sove-godt-om-natten-og-våkne-friske-opplagte-til-hver-ny-dag-vi-kanskje-er-så-heldige-å-få-av-Livskraften-vi-ikke-vet-helt-hvor-kommer-fra-men-merker-at-kommer-hele-tiden-likevel-hittil-og-hva-sier-du-til-det… 😉

      Se også Naomi Kleins artikkel: «We Are Out of Time… We Need to Leap. The climate crisis is a once-in-a-century chance to make our world more equitable» – http://commondreams.org/views/2015/12/11/we-are-out-time-we-need-leap

      (Barna uten ben og armer var utsatt for Thal-id-omide-skandalen: https://en.wikipedia.org/wiki/Thalidomide )

      • Anne-Hedvig
        12. desember 2015 klokka 17:38

        Ullern – jeg er absolutt tilhenger av Naomi Klein, og skulle gjerne hatt et mindre kapitalistisk samfunn. Kan bare bidra med mine små hverdagsting og ellers lese meg opp på hva som skjer i verden.

      • Anne-Hedvig
        12. desember 2015 klokka 17:49

        Hvorfor har du bindestrek mellom alle ordene i innlegget ditt?? Gjør det tyngre å lese! Det er ellers lov å sette punktum. Dette bare i all vennlighet… 🙂

    • 13. desember 2015 klokka 09:55

      Hei Anne! Lytt til Bongard hos Ytring: https://radio.nrk.no/serie/ytring#t=45m7s

      Som han sier, det er maks 1 % av befolkningen som klarer å leve som deg! 99 % av oss er viljesløse konsumenter uten evne til å kontrollere oss selv! Folkeopplysning hjelper ikke, vi/de er dessverre født slik, det er genetisk.

  2. Anne-Hedvig
    12. desember 2015 klokka 07:39

    Unilever, ja… Via omveier (oppkjøp?) var de involvert i Thalomide-skandalen. En bekjent av mine foreldre hadde en datter født uten armer pga denne elendigheten. Om jeg må kjøpe noe toalettartikler, sjekker jeg alltid om de eies av Unilever. I så fall rett tilbake i hylla!
    Stort sett trenger man ikke alt dette som folk smører i fjeset – huden har det mye bedre uten! Og Sunlights totalt uglamorøse håndsåpe er topp.

  3. Anne-Hedvig
    12. desember 2015 klokka 08:12

    Sukk… Sunlight er visst ikke topp allikevel! Ser på plansjen at den eies av – nettopp Unilever 🙁 Før i tiden var det jo Lilleborg.
    Har prøvd olivensåpe/økologisk. Da blir det den for fremtiden!

    • AF
      12. desember 2015 klokka 11:05

      Jeg er lei for å si det, Anne-Hedvig, men plansjen er ufullstendig, og du kommer ikke unna. Dagligvarekjedene i Norge er organisert på akkurat samme måte, og er delvis sammenfiltret med aktørene på plansjen. Så enten kjøper du industrielt fremstilte produkter i vanlig butikk, eller du koker din egen såpe og vasker tøybleier med den. Er du rik kan du kanskje klare å skaffe noen produkter med mindre totalt miljøavtrykk og kortere vei fra produsent til kjøkkenbenk, men du klarer ikke å leve disse prinsippene fullt ut på langt nær. Om du får en god følelse av å kjøpe en såpe som har et grønt klistremerke på emballasjen er det helt greit, i hvert fall dersom merket har større berettigelse enn mange slike merker, som jo egentlig bare er spesiallaget pynt som skal få nettopp deg til å kjøpe den til overpris.

      Hvis du innser at dette er riktig, så husk at det er ikke din feil at det er slik. Du trenger ikke tynges av dårlig samvittighet hver gang du svelger en bit næring eller vasker hendene.

      • AF
        12. desember 2015 klokka 11:10

        Såpe er forresten generelt sterkt overvurdert.

      • Anne-Hedvig
        12. desember 2015 klokka 17:23

        AF – jeg er sørgelig klar over forholdene i dagligvarebransjen, det byr meg i mot. Men jeg kjøper i hvert fall ikke alle disse amerikanske sjokoladene og merkevarer på plansjen. Foretrekker norske gulrøtter og ellers ‘mat som min bestemor kunne kjent igjen’ 😉 Fins det økologiske varer og Fairtrade, kjøper jeg dem. Bruker ikke sminke.

        Nei, helt kommer man ikke unna, og mine enkelthandlinger er selvsagt et musepiss i havet, men klart firmaene merker (noe i hvert fall..) til det dersom mange av oss kun kjøper ny mobil hvert 7. år, bruker vårt tøy til det er utslitt (ikke impulskjøp på salg!), reparerer ting i stedet for å kaste, stålsetter oss mot djevelske lokketoner om at vi blir ‘lykkeligere’ av å kjøpe en ny utgave av produkt X. Mine foreldres sofa til bryllupet i 1940 lever godt videre med nytt trekk, hjørneskapet (arvet) er fra rundt 1820, stolene rundt bordet (1700-t.) likeså. TVn er nok 15 år, min forrige hadde jeg i 29 år – det var kvalitet, gikk som en klokke uten svikt. Og kjøkeskapet er gode, gamle Electrolux, ‘made in Sweden’! Ja, faktisk.

        Om jeg altså ikke klarer å ta knekken på amerikanske storfirmaer (ønsker dem alt ondt og konkurs 😈), minsker jeg i alle fall forurensningen under mitt liv på jorden. Har ikke bil, og heller ikke fløyet på ti år. Det er da noe.. ‘Ein jeder verbessere sich selbst, denn werden wir alle verbessert! Vi får gjøre hva vi kan.
        Ellers svært opplysende å lese bloggen her. Mange måter å ikke være en sløv konsument på.

        • AF
          12. desember 2015 klokka 19:18

          Veldig bra, jeg gjør mye det samme. Akkurat det meste av dagligvarene er jeg som du skjønner en smule resignert i forhold til, men prøver å bruke lokale kjøtt/ slaktervarer og sjømat, i det minste. Både av forbrukerpolitiske og kvalitetsmessige årsaker, forsåvidt. Men ellers er jeg nok ikke veldig bevisst på å kartlegge opphav eller avtrykk for alt som går ned i handlekurven. Ikke stoler jeg på det som står på emballasjen heller. Men det med forbrukermakt er en vanskelig greie. Det er åpenbart et visst potensiale der for å øve press, men det ser nesten håpløst ut å konkurrere ressursmessig med dem som hele tiden ønsker å påvirke oss til fortsatt å være ukritiske konsumenter. Og det å skru ned forventningene til utvalg og luksus og flybårne varer er aldri lett heller. Men lag nå mat fra bunnen av i hvert fall. 🙂

  4. 12. desember 2015 klokka 10:33

    Denne artikkelen bygger jo opp under «myten» om at jøder styrer hele verden. Det er i hvert fall ikke amerikanerne selv som styrer USA.

    • Pål Steigan
      12. desember 2015 klokka 11:34

      Det er en overflatisk måte å lese det på, etter min mening. Det er finanskapitalen som styrer verden. Jødene er overrrepresentert blant dem, av historiske årsaker. Men det er som finanskapitalister, og ikke i egenskap av jøder, de styrer over oss. Ikke-jødiske finanskapitalister gjør det samme. Og jo, de er amerikanere. Så det er amerikanere som styrer, om enn ikke amerikanerne!

      • AF
        12. desember 2015 klokka 14:39

        God jul, Åke-tungJohan! Jeg vet du drømmer om en hvit en! 😀

        http://postimg.org/image/cgv5oztcr/

      • Ola Henriksen
        12. desember 2015 klokka 18:25

        «Det er finanskapitalen som styrer verden. Jødene er overrrepresentert blant dem, av historiske årsaker. Men det er som finanskapitalister, og ikke i egenskap av jøder, de styrer over oss. »

        Og det er selvfølgelig heller ikke amerikanere som styrer verdensvalutaen, eller arbeiderpartivelgere som bomba i Libya.
        Men det er folk/bakmenn som bruker USA som base ( for tiden) og folk som støtter Ap som maktfaktor.
        – Som er enkeltindivder, helt til det blåses til samling.

        For øvrig mener jeg at penger/valuta er et godt (driftsbillig) byttemiddel for et samfunn. Men vi bør ikke glemme at penger ikke har egenverdi, men kun er en verdisetter av virkelige verdier/arbeid.
        Men så lenge vi godtar å bruke et (bevisst?) innfløkt system som har makt over landegrenser, og som kan manipulere renter og verdi w.w., må vi se på det valgte økonomisystemet og det styrere som en hær med våpen.
        Det viser også at en nasjons valuta bør holdes godt adskilt fra verdensvalutaen og rentevåpenet. Og ikke glemme at en nasjons viktigste marked er eget hjemmemarked. Varer over landegrenser bør ikke være noe vi er avhengig av, spesielt ikke livsnødvendige varer. ( Og at det er forskjell på handelskrig og varebytte)
        At jødiske organisasjoner ( ikke «jøder») har hatt kontrollen over verdensvalutaen og renter i århundrer – og brukt dette til krigføring flere ganger, bør gi oss lyst til å ta et dypdykk i denne sausen. Uten å la oss lamme av begrepene «antisionisme» ( eller «jødehat» ) eller «konspirasjon.

      • 14. desember 2015 klokka 21:24

        Er det virkelig finanskapitalen som styrer USA? USA har stadig vært involvert i geopolitiske konflikter og maktkamp. Konsekvensene er forferdelige i land som er i spill. Men det er vanskelig å se at dette maktspillet er noe som kapitalistene er tjent med. Jeg vil tro at et samarbeid mellom USA og andre stormakter er mer økonomisk lønnsomt. I disse dager er det en super-kapitalist, Trump, som deltar i kampen om presidentvervet. Og han sier han vil bilegge striden med Russland. Som kapitalist ser han antagelig at denne striden ikke bare er farlig, men også ulønnsom.

        • 14. desember 2015 klokka 23:15

          @Christen Krogvig – Kødder du? Verdens største arbeidsgiver er det amerikanske forsvaret – og lenger klarer de/vi ikke å tenke i nåværende stund. Kan hende Trump har planer om verden største frisørkjede? Nå er det jo energi som har hatt den største profittraten. I denne sammenheng er Russlands gassreserver «utømmelige». Og ja – reservene «over there» er magert. Ukraina, Midtøsten og landområdene rundt de Kaspiske Hav er et marked Vesten vil ha rådetrett over på gammelt vis. Da gjennom allianser av ymse slag. Vegen dit egner seg ikke på trykk eller i en rett. Lønnede studier og borgerlønn vil være en begynnelse for en sårt tiltrengt omstilling i de sløves hjem. Kanskje noen etterhvert kvikner til i oljebakrusen? Vi har hatt peak finance, peak oil, og peak industry som mer og mer blir erstattet av teknologiske sjumils-steg. Det blir ikke arbeid til alle hvis vi ikke deler på stillingene. Da vil den kommersielle næringen muligens spire atter en gang.

    • roger
      12. desember 2015 klokka 12:54

      Jødene selv er blant de flinkeste til å opprettholde myten om jødisk dominans. En artikkel i The Forward (et jødisk magasin lokalisert i New York) skriver: «Jews Dominate Vanity Fair 100 Most Influential Moguls List», og lister opp, i tillegg til Larry Fink, navn som Mark Zuckerberg, Larry Page, Sergey Brin, Michael Bloomberg, Larry Ellison, og mange andre.

      Read more: http://forward.com/the-assimilator/131013/jews-dominate-vanity-fair-100-most-influential-mog/#ixzz3u6eW5Z3v

      • 12. desember 2015 klokka 13:18

        Avisa du refererer til er en avis beregnet på jøder. Selv om jøder stort sett eier og kontrollerer all vestlig media, vil du vil ikke finne en eneste lignende artikkel som belyser hvor stor makt jøder har i «våre» ikke-jødiske medier. Det er en sannhet for jøder, og en annen for ikke-jøder («goym» – kveg). Noe annet ville være «anti-semittisk» (*ironi*). Den for vanlige folk ukjente jødiske monopol-rasismen er det store problemet i verden dag. Den er ukjent fordi jøder styrer massemedia totalt.

        • Pål Steigan
          12. desember 2015 klokka 16:55

          Dette er bare jødehets. Kutt ut. Nå!

          • 12. desember 2015 klokka 17:18

            Nei, dette er ikke jødehets, men jødesannheter. Sannheten er i stadig større grad anti-semittisk. Jødene har kjørt undergravningskrig mot ikke-jøder i all sin tid. Det har de for så vidt rett til, da alle folk må få lov til å kjempe for sine interesser. Men problemet oppstår når jøder bruker sin tribalistisk ervervede pengemakt til å sensurere nær sagt alt som ikke passer jødenes interesser. Dette er jødisk rasisme, og den må påpekes. Båndlegging av ytringsfriheten kan ikke aksepteres. At Steigan selv bidrar til ytringsbegrensing er mildt sagt kjedelig, da han som blogger burde ha all grunn til det motsatte.

          • Pål Steigan
            12. desember 2015 klokka 17:24

            Det er ingen begrensning av ytringsfriheten om folk ikke får skrive her. Det er en regulering av debatten. Jeg er en svært romslig redaktør, mange mener for romslig. Men jeg setter også grenser. Denne grensa er nå satt for deg. Kutt ut, eller skriv andre steder.

  5. Maarit Mantila Hanssen
    12. desember 2015 klokka 11:01

    Er det slik å forstå, at Norges Bank, Oljefondet og Statoil finansierer for sin del produksjonen av amerikanske atomvåpen gjennom BlackRock? Da er det ikke mye håp for Kari og Ola !

    • Pål Steigan
      12. desember 2015 klokka 11:31

      Ja, sånn er det. Og Cola og Monsanto og slavearbeid og hva det nå måtte være.

    • Fredrik
      12. desember 2015 klokka 12:47

      Ja da. Fra olje til våpen. Fra våpen til mer olje.
      Litt av en syklus.
      Og i Paris prates det.
      Vi må jo redde kloden.

  6. Fredrik
    12. desember 2015 klokka 11:05

    Det vil si at «vi» har en direkte eierandel på ca 630 milliarder dollar eller 5418 milliarder norske kroner etter dagens kurs.
    Over en million på hver av oss 😛
    Vi burde jo tatt en tur på by’n når vi enda har muligheten.
    Eller?

    • Pål Steigan
      12. desember 2015 klokka 11:30

      Godt tenkt.

  7. 12. desember 2015 klokka 11:53

    Et svært viktig tema, for dette er mye av kjernen til pengemakten som styrer djevelskapen vi ellers ser i verden. Det finnes grunner til å tro at Vanguard Group er den viktigste av disse. Sjekk koblingene mellom dem og Carlyle Group (som ser ut til å ha blitt borte). Carlyle Group var det sentrale maktsenteret for Bush familien med flere. Jeg har ikke fått dette verifisert, men mistenker at Vanguard Group er nytt navn på Carlyle Group. Sistnevnte var kanskje blitt for kjent?

    NB! Prøver ikke med dette å minimere Blackrock. Du har skrevet et veldig godt innlegg her, etter min oppfatning kanskje et av dine viktigste, og det sier ikke lite. ALT på verdensarenaen handler om penger. Terrorister er ikke annet enn «torpedoer» for de virkelig pengemektige, og det er dem du peker mot her. Men glem ikke Black Nobility familiene i Italia m.m.. Der er den virkelige roten ….

    • Pål Steigan
      12. desember 2015 klokka 16:59

      Ja, kanskje også Vanguard. Jeg har dem i alle fall inne blant de fire viktigste. Men det krever jobbing å få tak i alle forbindelsene.

    • Ullern
      13. desember 2015 klokka 15:13

      «Who owns The Carlyle Group?
      Carlyle is a publicly traded partnership, which began trading on the NASDAQ market under the CG ticker symbol on May 3, 2012. Carlyle has three groups of owners: employees of Carlyle who are equity partners, strategic investors Mubadala Development Company and public unitholders.»

      » Who are Carlyle’s investors?
      Carlyle has two sets of investors: those who commit capital to our funds (numbering more than 1,700 from 78 countries) and those who own units in The Carlyle Group L.P., our publicly traded limited partnership.
      Our purpose is to invest wisely and create value on behalf of our fund investors, which include public and private pension funds, a range of institutions and high net worth individuals. Through our funds investors, millions of people around the world are beneficiaries of Carlyle’s investments.
      A portion of the profits from our investments, known as carried interest, flow to our publicly traded partnership, which in turn is expected to distribute much of that revenue to our public unitholders in the form of distributions or dividends.
      A core component of our firm culture is that our fund investors come first. We believe this philosophy is in the long-term best interests of both sets of investors. Simply put, if we serve our fund investors well, our unitholders will benefit.»

      Jf. https://www.carlyle.com/about-carlyle/carlyle-about-faq#t44n1216

  8. Øystein
    12. desember 2015 klokka 15:19

    Det er derfor det skulle vært forbud mot konsernmodellen og at selskaper kan eie andre selskaper.

    • Anne-Hedvig
      12. desember 2015 klokka 17:39

      Helt enig i dette!

  9. Fredrik
    12. desember 2015 klokka 21:38

    Så kan man jo spørre:
    Hvor stor kontroll har Norge over de 14%. For det norske folk er de jo tapt. Men hva med staten Norge? Hvor stor råderett har staten egentlig over disse pengene?
    Jeg vil tro de er så innbakt i «maktkarusellen» at ingen norsk regjering er i stand til å trekke ut annet enn småpenger fra denne kilden.
    Men så er vel den norske staten en del av denne maktkarusellen, og derfor er de er nok med på å heie frem Stoltenberg som gissel for Nato.
    Ryker dollaren, er pengene tapt uansett.

    • Pål Steigan
      12. desember 2015 klokka 21:55

      Jeg gad se Oljefondet og Solberg utøve dette eierskapet. Vi er bare sugd opp og integrert. Og vi har satset hele potten på USAs fortsatte verdensherredømme.

      • Ullern
        13. desember 2015 klokka 15:45

        Nettopp. Dessverre.

        Vi kan bare håpe på at det finnes kloke, gode , smarte krefter i Norge nå, som i vår veletablerte, århundrelange opportunistiske tradisjon, forsiktig og langsiktig begynner (eller fortsetter) å manøvrere oss unna det fallende – eller ihvertfall seriøst skadelig sjanglende – vestlige finanskomplekset.

        Her er en god bakgrunnsartikkel med en litt ny narrativ:
        «Russia Just Suddenly Reemerged as a World Power While the West Wasn’t Looking»
        Jf. http://russia-insider.com/en/russia-invisible-war/ri11783

        Umulig å si klart hvordan verdens handelssystem-balanse vil se ut når – og om – de nåværende stridighetene når ny likevekt. For selv om «alle» (inkl. i realiteten vesten selv, jf. klimaødeleggelser og destruktive finans-ustabiliteter) ønsker at vestlige handelssystemers råe utbytting og misbruk av styringskraften skal opphøre snarest – og gjerne for lenge siden – er likevel «ingen» interessert i at disse handelssystemene, inkl. bankvesen, skal bryte helt sammen.

        Utfordringen, som er til «behandling» nå (gjennom kriger og alle typer stridigheter) er hvordan finanskreften(e) skal fjernes uten at vertsorganismen – menneskesamfunnene – samtidig drepes.

        En ny menneske-«verden» er i emning. Virkelighetsforståelsene er og vil være mildt sagt merkelige underveis.- Her må vi bare gjøre alt vi kan for å henge sammen underveis, i samsvar med våre dypeste forutsetninger – økologisk pluss kulturelt praktisk oppbygd.

        • Fredrik
          14. desember 2015 klokka 10:23

          La oss nå si at det kom noen kloke hoder i regjering som ville ville kvitte seg med denne eierandelen:

          Når en eier 14% i et selskap, innebære det innflytelse. Det betyr at vi har folk, ikke vet jeg hvem, men som representerer vår eierandel. Sitter i styrer og innehar verv. Men de fungerer først og fremst på selskapets premisser. I et hvert selskap ville det blitt sett på som en fiendtlig handling om personer med lederposisjon skulle motarbeide dets planer og interesser. Våre representanter der vil være mer lojal mot selskapet eller mot den norske regjering. Og i dette blekksprutsystemed hvor maktfordelingen er i en slags balanse, vil selv små endringer i eierskap, skape krusninger. Sannsynligvis er der små og store maktkampen, men av en helt annen karakter. I den gjengen har de sin egen moral, sin egen kultur og sin egen disiplin.

          Hva sker så om vi ville trekke ut våre 630 milliarder? Det er bra mye penger.
          Det er ikke bare å åpne ei kran og la pengene renne ned i en stresskoffert, eller foreta en bankoverføring.
          Her må det omsettes verdipapirer. Og straks vedtaket blir kjent, for det blir det, ville det medføre et kursfall med store uante konsekvenser. Verdens mektigste menn ville føle seg truet.
          Om vi hadde forhandlet frem et salg med med interessenter, ville det ha vært en trussel mot den indre maktbalansen.
          Det hadde ikke blitt tillatt.
          Så sorry, – disse pengene rår vi ikke over, men de styrer oss.

  10. KZ
    12. desember 2015 klokka 23:44

    BlackRock er ikke spesielt mektige sammenlignet med den egentlige makten.

    Hør hva senator Daniel Inouye hadde å si om skyggeregjeringen som styrer bl.a. USA: https://www.youtube.com/watch?v=EbFphX5zb8w

    https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Inouye

    «Inouye was also involved in the Iran-Contra investigations of the 1980s, chairing a special committee (Senate Select Committee on Secret Military Assistance to Iran and the Nicaraguan Opposition) from 1987 until 1989. During the hearings, Inouye referred to the operations that had been revealed as a «secret government» saying:

    «[There exists] a shadowy Government with its own Air Force, its own Navy, its own fundraising mechanism, and the ability to pursue its own ideas of the national interest, free from all checks and balances, and free from the law itself.»[19]»

  11. KZ
    12. desember 2015 klokka 23:51

    Forøvrig anbefaler jeg alle å lese dette:

    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Podesta

    «John David Podesta (born January 8, 1949) is the Chairman of the 2016 Hillary Clinton presidential campaign.[2]»

    «Podesta has supported petitions by some of those who believe UFOs are alien spacecraft to the government to release files related to the subject. At a 2002 news conference organized by Coalition for Freedom of Information Podesta stated that, «It is time for the government to declassify records that are more than 25 years old and to provide scientists with data that will assist in determining the real nature of this phenomenon».[16]

    When he worked for the Clinton White House, Podesta was in charge of a project to declassify 800 million pages of intelligence documents.[17][18]»

    • KZ
      12. desember 2015 klokka 23:59

      NSA er forøvrig ett av flere redskaper skyggeregjeringen bruker til å bedrive bl.a. industrispionasje og økonomisk spionasje i enormt omfang. Metoden er beskrevet her:

      https://jonrappoport.wordpress.com/2015/08/26/black-budget-ops/

      “For years ATS had been using its technological superiority to conduct massive insider trading. Since the early 1980s, the company had spied on anyone and everyone in the financial world. They listened in on phone calls, intercepted faxes, and evolved right along with the technology, hacking internal computer networks and e-mail accounts. They created mountains of ‘black dollars’ for themselves, which they washed through various programs they were running under secret contract, far from the prying eyes of financial regulators.

      “Those black dollars were invested into hard assets around the world, as well as in the stock market, through sham, offshore corporations. They also funneled the money into reams of promising R&D projects, which eventually would be turned around and sold to the Pentagon or the CIA.

      “In short, ATS had created its own license to print money and had assured itself a place beyond examination or reproach.”

      • 13. desember 2015 klokka 00:04

        Bra! Takk. Hadde glemt at han (Rappoport og jeg har en personlig syndikeringsavtale for mitt nettsted) også hadde tatt opp dette med industrispionasje og NSA. Jon er en Pulitzer-nominert mann, så han vet hva han skriver om.

        • KZ
          13. desember 2015 klokka 00:25

          Takk for opplysningen. Det var jeg faktisk ikke klar over. Hadde ikke trodd han var stueren nok til å bli nominert til en sånn pris.

          Forøvrig bør du sjekke ut mitt innlegg om Daniel Inouye, som forhåpentligvis snart blir godkjent av Pål. Og les også om John Podesta, Paul Hellyer, Edgar Mitchell og Laurance (sic) Rockefeller (barnebarn av John D. og broren til David). Når dette er gjort, bør du kikke på The Disclosure Project, og høre på vitnesbyrdene. Jeg nevner dette for at folk selv skal få en anelse om størrelsen på skyggeregjeringen, og omfanget av hemmeligholdet rundt bl.a. diverse eksotiske energiteknologier. Det er faktisk en rød tråd her, selv om den kanskje ikke er så lett å se ved første øyekast. Jeg kan dessverre ikke skrive i klartekst hva sammenhengen mellom disse tingene og personene er, men tro meg: Det ér en sammenheng. Sjekk også Michael Ruppert, og hans avsløring av CIAs kokainhandel. (Narkohandel er en av skyggeregjeringens viktigste inntektskilder.)

          BlackRock er viktig, men BlackRock er på overflaten. De interessante tingene er de som skjuler seg under overflaten.

          • 13. desember 2015 klokka 13:03

            Takk skal du ha. Jeg har litt om disse tingene på mine nettsteder stateofglobe.com og stateofglobe.no. Det er så mye støy rundt slike ting at jeg er forsiktig med hva jeg legger ut om det. Men jeg kjenner godt til Steven Greer, Richard Hoagland og andre. De og jeg har faktisk en del felles venner … du kan gjerne kontakte meg direkte, via ett av mine nettsteder. Å gå i dybden på disse tingene i kommentarfeltet her er nok ikke relevant nok … selv om jeg vet godt hva du skriver om secret gov. (Majesty 12 m. fl.).

          • 13. desember 2015 klokka 14:01

            Et lite moment som jeg glemte. Les alt du kommer over at professor Peter Dale Scott, Jeff Gates og Joseph P. Farrell. Dette er høyst seriøse folk, med mildt sagt stor inside-kunnskap, selv om Farrell er den eneste av dem som beveger seg inn på «Secret Space War», som er hva du egentlig omtaler. De to andre tar for seg mafiastrukturene på toppen i verden, og hvem som egentlig driver narkohandelen. Ruppert hadde selvfølgelig rett. men sannheten er nesten verre. Jeg har for øvrig personlig akkurat gjort et intervju med dr George Friedman, grunnleggeren av det geopolitiske intel-nettstedet Stratfor.com. Han prøver heller ikke å skjule sannheten, selv om han pakker det litt penere inn enn de tidligere nevnte.

            Intervjuet kommer i første utgave av mitt nye digitale magasin «State of Globe Monthly». Håper å få det ut før nyttår. Det skal bli en temautgave «2016 End of Globalism». Det er faktisk hva vi ser nå, globaliseringen død. Den ble etter hvert ikke synonymt med annet enn en Ny Corporate Verdensorden. Magasinet vil over 16 sider forsøke å belyse disse problemstillingene som nå Putin og etter sigende nye og gode krefter fra Pentagon sammen gjør sitt beste for å rydde opp i.

          • Ullern
            13. desember 2015 klokka 15:56

            Hei «KZ», Her er en bra, dokumentarisk bok du nok vil like, fra 2002 (ikke helt fersk, men likevel spennende praktisk informativ):

            «Hunt For Zero Point» – Nick Cook
            http://www.amazon.co.uk/Hunt-Zero-Point-Nick-Cook/dp/0099414988/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1450018241&sr=1-3&keywords=zero+point

            «Book Description:
            A fascinating investigative science book, searching for the truth behind aviations’s greatest cover ups. In a journey that takes him, via NASA, to the technology secrets of the Third Reich, journalist Nick Cook uncovers some revealing military secrets.»

        • KZ
          13. desember 2015 klokka 03:36

          Innlegget om Daniel Inouye passerte visst ikke sensuren her. Det var synd. Det hadde to linker, så det måtte godkjennes.

          • KZ
            13. desember 2015 klokka 03:39

            Nevermind. Det ligger fortsatt på vent. Det var bare midlertidig usynlig for meg, virket det som.

  12. Anne-Hedvig
    13. desember 2015 klokka 07:24

    Ad elektronisk pengeflyt:
    Bankenes betalingssentral -> Nets ble jo solgt ut til et amerikansk firma for en tid tilbake. Høyres M. Tetschner prøvde å protestere med tanke på personvernet (det lille som fins av det!) uten å nå fram. Er det noen som vet hvem som ‘eier’ og har tilgang til våre bankkonti nå? Blir opplysningene solgt videre i et slags ukjent mørke? Jeg snakker om tilgang utenom DNBs ansatte selvsagt! Problemet er jo at selve betalingstjenesten er outsourcet, som så meget annet.

    PS. Jeg betaler kontant så lenge det går…

    • KZ
      13. desember 2015 klokka 12:23

      Det er en kjent sak at bl.a. NSA etter eget forgodtbefinnende kan gå inn på en hvilken som helst bankkonto og manipulere saldoen slik de føler for. Dette har tilogmed vært omtalt i mainstreammediene, og det er enkelt å finne slike artikler. De er bare et lite googlesøk unna. (Jeg har lagt ut link til slike artikler her før.) Naturligvis er det også andre enn NSA som har tilgang til våre bankkonti. Jeg tar det egentlig for gitt at ethvert stort etterretningsbyrå og enhver megabankster kan skape eller utslette så mye penger de måtte føle for, uten at noen kan gjøre stort for å forhindre det.

      • KZ
        13. desember 2015 klokka 12:25

        PS! Når NSA o.l. manipulerer saldoen, vises det ikke nødvendigvis i oversikten over kontobevegelser. Det er en smal sak å skjule slike bevegelser når man har teknologi som gjør det mulig å gå inn på en hvilken som helst konto.

        Tror dere meg ikke? Si fra, så skal jeg gi dere linkene (igjen).

        • AF
          13. desember 2015 klokka 12:53

          Og tenkt på all den innsideinformasjonen i finansverdenen de har tilgang til og kan handle på uten å fikse på noens konto. Når du i tillegg kan trykke penger … hallo.

          • AF
            13. desember 2015 klokka 13:08

            Ah, jeg ser du har tatt med den i sitat fra Rappoport om ATS, ja. 🙂

        • Ola Henriksen
          13. desember 2015 klokka 20:48

          «Tror dere meg ikke? Si fra, så skal jeg gi dere linkene (igjen)»

          Tror og tror. men dette ville i så fall være en forbrytelse, og burde være førstesidestoff. Kom gjerne med linkene, eller adresse til der du har lagt det ut tidligere.

          • KZ
            13. desember 2015 klokka 22:14

            https://www.google.no/search?noj=1&q=nsa+manipulating+bank+accounts&oq=nsa+manipulating+bank+accounts&gs_l=serp.3…16570.18215.0.18554.12.10.0.0.0.0.417.877.0j3j4-1.4.0….0…1.1.64.serp..9.3.460.-GZ0zDjk9yc

            Skulle gjerne lagt ut flere søkeresultat, men da må innlegget filtreres gjennom Påls sensur.

          • Ola Henriksen
            16. desember 2015 klokka 20:52

            KZ: Den lenken du la ut var litt uklar, og viste vel mer hva USA/NSA/FBI kunne avlytte/avlese, heller enn hva de kunne utføre – eller har utført, av reelle handlinger.
            Har du noe tydeligere, så legg det gjerne ut.

  13. 13. desember 2015 klokka 15:50

    En ganske godt sammensatt artikkel av Reverse Engeneer.

    «What should be pretty clear here by now is that with the «Rising Tide», the Elite are trying to keep their yachts floating by sinking everybody else’s canoes and fishing boats. This process of making 99% of the population incrementally poorer while making 1% of the population incrementally richer has been working for a while, since the 1970s really but accelerating since the collapse of Bear Stearns and Lehman Bros. in 2008. In the Slow Boiling Frog paradigm, the average J6P didn’t really notice this for the first 30 years or so of the downhill slide, but in the last decade it has become VERY apparent, and nowadays EVERYBODY KNOWS.»

    – Rising Tides and Economyths: http://www.doomsteaddiner.net/blog/2015/12/13/rising-tides-and-economyths/

  14. KZ
    13. desember 2015 klokka 23:05

    BlackRock er ikke spesielt mektige sammenlignet med den egentlige makten.

    Hør hva senator Daniel Inouye hadde å si om skyggeregjeringen som styrer bl.a. USA:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Inouye

    «Inouye was also involved in the Iran-Contra investigations of the 1980s, chairing a special committee (Senate Select Committee on Secret Military Assistance to Iran and the Nicaraguan Opposition) from 1987 until 1989. During the hearings, Inouye referred to the operations that had been revealed as a «secret government» saying:

    «[There exists] a shadowy Government with its own Air Force, its own Navy, its own fundraising mechanism, and the ability to pursue its own ideas of the national interest, free from all checks and balances, and free from the law itself.»[19]»

    (Dette innlegget har ligget på vent i mange timer, ventende på å bli godkjent av Pål. Nå fjernet jeg en link, slik at det skal passere sensuren automatisk.)

  15. 15. desember 2015 klokka 08:04

    «The political struggles to win power to create change and take on the powerful need to be discussed in detail. From class composition to political parties, there are many questions that need researching. The question of ideology, our imagined relationship to real world conditions, is also vitally important to discuss. There are many more books to write, but material political practice is of greater necessity. Let’s continue the intellectual task of understanding capitalism and alternatives to capitalism in necessary detail. Let’s challenge the 0.001%, who currently run the world, and let’s grow a new system. The future of capitalism is inequality, instability, ecocide and, even where it seems to work, it’s a system, invented by humans, that uses (and abuses) us as tools. We can do better. A democratic and ecologically sustainable future is necessary and possible, but we will have to fight for it. Let’s build it now.» – Derek Wall

    http://peakoil.com/consumption/economics-after-capitalism

  16. Vidar
    26. desember 2015 klokka 13:03

    Steigan. Skurke-perspektivet som preger paradigmet om banksters og finans, kan skape antipati og motstand.

    Ikke misforstå – krig og tilhørende bedrag er et lite vakkert skue, men likevel opplever jeg at paradigmet mangler en realisme. I den grad banksters refererer til en ensartet gruppe, vil jeg tro at de har målsetninger og idealer utover makt og dominans: Det finnes ikke mennesker som sitter i mørke røykfylte rom og legger planer om noe de selv oppfatter som ondt. Hva er deres ønsker og idealer, bortsett fra makt?

    Enkelte synes å tro at alt handler om global dominans – å ta over verden lissom. Jeg vet ikke, men tenker at ingen ser det som realistisk med noe annet enn en multipolar verden.

Legg inn en kommentar