Kina vil bygge den nye silkeveien

Ordet Silkeveien bringer fram bilder av karavaner og av Marco Polos reiser til Kina. Men det er også en høyst dagsaktuell politikk. Kina ønsker å bygge en rekke silkeveier til lands og til vanns mellom Midtens rike og Europa. På et møte i Beijing 8. november 2014 sa Kinas president Xi Jinping at landet vil investere 40 milliarder dollar i det han kalte Nye silkeveien økonomiske belte.

De nye silkeveiene

De nye silkeveiene

Transport, infrastruktur og produksjon

Det var lederne for Bangladesh, Kambodsja, Mongolia, Myanmar, Pakistan og Tadsjikistan som var president Xis publikum i Beijing. Det viser at Kina ikke bare tenker på Sentral-Asia når det er snakk om den nye silkeveien. Også Sør-Asia og Sørøst-Asia skal trekkes med.

Silkeveien økonomiske belte er et prosjekt som Xi Jinping lanserte i 2013, og han la det fram under sitt besøk i Tyskland tidligere i 2014, da han skisserte visjonen av et utviklingsprosjekt fra den gamle keiserhovedstaden Xian i Shaanxi-provinsen til Duisburg i Tyskland. Når det kalles økonomisk belte betyr det at Kina tenker seg ikke bare ei transportrute, men like mye et utviklingsprosjekt der det også investeres i infrastruktur, produksjon og teknologi. Dette er musikk i ørene til enhver statsleder i dagens økonomiske situasjon, og noen har da også kalt dette for Kinas Marshallplan. Kina ønsker blant annet å bygge ut 20.000 opplæringssentra langs den nye silkeveien. I oktober lanserte Xi den nye Asian Infrastructure Investment Bank med en kinesisk kapital på 50 milliarder dollar.

Den maritime silkeveien skal etter planen starte i Guangdong ved Sørkinahavet gå gjennom Malakkastredet mot Rødehavet og Middelhavet. Symbolsk nok tenker man seg at den har endestasjon i Venezia, Marco Polos fødeby. Men kineserne er ikke bare opptatt av symboler, de er også svært pragmatiske. Havneforholdene i Venezia er ikke de aller beste. Så i oktober 2014 var en delegasjon fra Tianjin i Romas havneby, Civitavecchia, for å se om den kunne egne seg for et kinesisk utviklingsprosjekt. Civitavecchia er allerede den største havna for cruisefart i Middelhavet og en betydelig containerhavn.

Kapitaleksport

«Tidligere,» sa forskeren Feng Yujun til Bloomberg, «var Kina opptatt av å trekke til seg kapital for investeringer i Kina, men nå har det skjedd et skifte. Nå oppmuntrer vi kinesiske investorer til å investere ute.»

Kinas enorme handelsoverskudd gjør at landet sitter med en formidabel valutareserve i dollar, som landet ønsker å omgjøre til realverdier i utlandet. Kina tar sikte på gradvis å undergrave dollarens rolle som internasjonal reservevaluta, og da er det jo ikke særlig fordelaktig å sitte med store mengder dollar.

(Oppdatert)

Silkeveien økonomiske belte: 130.000 milliarder yuan!

Den kinesiske nettavisa Want China Times hevder at de totale investeringene i Silkeveien økonomiske belte vil beløpe seg til 130.000 milliarder yuan, eller 21.100 milliarder dollar. Det er 25 norske oljefond. Prosjektet vil omfatte 50 land med en samlet befolkning på 3,8 milliarder mennesker.

Det er interessant å se forskjellen på USAs og Kinas utenrikspolitikk. USA tilbyr krig og droner. Kina tilbyr handel, investeringer og utvikling. Handel og investeringer pleide å være USAs styrke. Nå blir den fallerte supermakta slått på hjemmebane på dette området.

I de neste artiklene skal jeg se på hvordan Kina raskt undergraver dollaren som reservevaluta og Kinas nye, store handelsavtaler.

 

 

  14 kommentarer til “Kina vil bygge den nye silkeveien

Legg inn en kommentar