Hjem Helse

Statens kalkulerte rasering av fastlegeordningen

0
Statsminister Jonas Gahr Støre og helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre la fram nye ventetidsmål i sykehusene 19. juni 2026. Foto: Helse- og omsorgsdepartementet.

​I en kronikk i Nordnorsk debatt retter spesialist i allmennmedisin og fastlege Stian Martinussen en skarp og systemkritisk pekefinger mot helsemyndighetene og helseminister Vestre.

Han argumenterer for at dagens fastlegekrise ikke skyldes arbeidspresset fra pasientene, men er et resultat av en bevisst, strukturell nedbygging fra statens side.

​Martinussen beskriver fastlegenes historiske rolle som en «administrativ støtdemper» som over tid har tålt overfylte venterom og en flom av ufinansierte oppgaver stablet på dem siden Samhandlingsreformen.

Grensen er nå nådd. Det som får erfarne veteraner til å vurdere å slutte, er rammevilkårene og uforutsigbarheten staten påtvinger dem.

​Næringsdrivende risiko uten frihet

​Med henvisning til advokat Ann-Britt Rognes, belyser han fastlegenes paradoksale situasjon: De bærer full økonomisk risiko som selvstendig næringsdrivende med faste utgifter og arbeidsgiveransvar, men fratas den næringsdrivendes frihet.

​Uforutsigbare spilleregler: Staten kan ensidig og med kort varsel (eksempelvis 17 dager) endre vilkårene og fjerne opp mot 200.000 kroner av omsetningsgrunnlaget per lege.

​Statens trippelrolle: Staten opptrer samtidig som regulator, finansieringsaktør og sentral forhandlingsaktør – en kombinasjon som raserer rekrutteringen og kveler investeringsviljen.

​Normaltariffoppgjøret som en «kalkulert illusjon»

​Kronikken avdekker det forfatteren mener er et rigget spill under årets normaltariffoppgjør:

​Myndighetene skryter utad av en rammevekst på 4,4 % (på linje med frontfaget). I realiteten holdes de viktigste basistakstene («bread & butter»-takstene som 2ad, 701a og 2cd) tilnærmet urørte.

​Lønnsveksten gjemmes i stedet bort i nye, byråkratiske takster som legene mangler tid og kjennskap til å bruke. Dette sikrer et massivt statlig underforbruk; pengene tar seg godt ut på budsjettet, men når aldri legekontorenes bunnlinje.

​Den skjulte agendaen og «Helsepersonellplan 2040»

​Martinussen hevder at Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet har en todelt agenda preget av en dyp ukultur med detaljstyring og mistillit:

  • ​De forsøker systematisk å vri mest mulig tjenester ut av legene for minst mulig penger.
  • De bruker regelverket aktivt for å tvinge legene i kne.

​Ifølge kronikkforfatteren avslører Helsepersonellplan 2040 den endelige strategien: Fastlegene skal effektiviseres til det ytterste. Krisen skal angivelig løses gjennom kunstig intelligens og oppgavedeling til farmasøyter og sykepleiere.

Martinussen hevder at myndighetene bevisst kjører dagens ordning utfor kanten for å legitimere en slik oppstykking av legenes portvaktrolle.

​Plassering av ansvar

​Avslutningsvis understreker han at det kun er legenes ideologi og grenseløse samvittighet som holder primærhelsetjenesten oppe i dag, men at strikken nå ryker.

Han oppfordrer pasienter som opplever brutte legeforhold og stadige vikarbytter til å ikke la frustrasjonen gå ut over helsesekretærene eller de utbrente legene.

​Kritikken må rettes direkte mot de ansvarlige: Helseminister Jan Christian Vestre og regjeringen, som han mener raserer landets viktigste helsetilbud med åpne øyne frem mot stortingsvalget i 2029.


Les også:

Utbrenthet blant fastleger

Forrige artikkelIran og USA – en varig våpenhvile?
Neste artikkelIran angriper USA-anlegg som gjengjeldelse for angrep på iranske kystområder