Blir det flertall for årets jordbruksoppgjør – hvordan kan vi påvirke framover?

0
Foto: Nora May Engeseth / NBS

Jordbruksoppgjøret skal nå opp til behandling i næringskomiteen i slutten av mai, så skal Stortinget vedta jordbruksavtalen i midten av juni.

Av Romy Rohmann.

Mye kan skje og AP/SP kan ikke være sikre på at de får flertall for avtalen. SV, MDG og Rødt har tidligere sagt at de ikke kan støtte denne avtalen. Det betyr at det er mulig å påvirke disse partiene til å få gjennomslag for en noe bedre avtale.

Torgeir Knag Fylkesnes (SV) sa etter at partene blei enige at han mente det var vanskelig å ta stilling til en avtale som er basert på et tallgrunnlag som ikke har rot i virkeligheten og som ikke har flertall i Stortinget.

Geir Jørgensen (R) mener det er en ansvarsfraskrivelse fra regjeringa når de pynter på tallene slik at de ikke viser realiteten.

MDGs Rasmus Hansson (MDG) stiller seg også bak kritikken og mener det er synd at jordbruksorganisasjonene har måttet forhandle om en avtale som legger til grunn regjeringens virkelighetsfortelling om tallgrunnlaget.

https://www.nationen.no/mener-stortinget-ikke-kan-stille-seg-bak-jordbruksavtalen/s/5-148-548939

Vi har skrevet om denne prosessen forut for jordbruksforhandlingene.

Resultatet blei ikke særlig bra, og det var vel ikke forventa etter en slik start.

Avtalen er ikke god nok sa leder av NBS Tor Jacob Solberg i pressekonferansen og han sa også at mange bønder antagelig vil bli skuffet over avtalen.

Vi skreiv at vi skulle komme tilbake med mer detaljer om avtalen når den var finlest, og den 21.5 skriver NBS dette på sine hjemmesider:

Situasjonen i jordbruket er alvorlig, og mange bønder teller på knappene. For første gang ble det forhandlet med utgangspunkt i et definert inntektsgap og nytt tallgrunnlag som presentert i Meld. St. 11 (2023-2024).

Årets forhandlinger handlet dermed om hvor raskt dette gapet skal tettes og fordeling av rammen på de ulike produksjonene. I tillegg ble en del viktige saker behandlet i år, herunder teigbasert tilskudd, telledato og ny prismodell for melk. Her får du en oversikt over noen viktige momenter i den fremforhandlede avtalen (saken oppdateres).

Ramme og fordeling

Statens tilbud hadde en ramme på 2,6 mrd. kroner, som gav et forhandlingsresultat på vel 400 millioner kroner. Jordbrukets krav hadde en ramme på 3,9 mill. kroner.

Av rammen på 3,015 mrd. kroner er 2,217 mrd. kroner økte budsjettmidler i 2025 og 627 mill. kroner økte målpriser fra 1. juli 2024. Utslaget av økte priser utgjør cirka 400 kroner i året for en gjennomsnittsfamilie og 0,5 prosentpoeng på prisindeksen for mat og alkoholfrie drikkevarer.

Beregnet normert inntektsgap i 2024 på 135 900 kroner. Avtalen legger opp til en normert tetting på 60 000 kroner. Med det gjenstår et normert inntektsgap på 76 000 kroner etter årets jordbruksoppgjør. Totalt legges det opp til kostnadskompensasjon og redusert inntektsgap på 117 717 kroner (normert).

Tilsvarende tall uten 20 prosent normering:

Inntektsgap i 2024 er 222 791 kroner.

Avtalen legger opp til en tetting på 50 000 kroner.

Summen av kostnadskompensasjon og redusert inntektsgap (penger på bondens konto) er 98 098 kroner.

Med det gjenstår et inntektsgap på 172 791 kroner.

 Melk

Melk tas ut av gul boks*. Endringen gjennomføres i andre halvdel av 2024. Partene tar sikte på å innføre en volumprismodell for melk fra 1. november 2024. Ansvaret for å sette planlagt gjennomsnittlig engrospris (PGE) gis til Tine SA.

Det innføres et pristilskudd på melk fra 1. juli på 32 øre/liter. Distriktstilskudd på melk gjøres om til et generelt pristilskudd med distriktsdifferansierte satser fra 1. juli 2024.

Korn

Målpris matkorn økes med 18 øre og målpris fôrkorn økes med 7 øre. Matkorntilskuddet økes med 24 øre. Prisnedskrivingstilskuddet (PNS) for norsk korn økes tilsvarende prisøkning på fôrkorn.

Det innføres et særskilt arealtilskudd for hvete, og for oljefrø, erter og proteinvekster. Det innføres tak for arealtilskudd på 3000 dekar.

PNS for importert karbohydratråvare til kraftfôr avvikles.

Det etableres en partssammensatt arbeidsgruppe som skal vurdere virkemidlene i korn- og kraftfôrpolitikken.

Kjøtt og egg

Tak på husdyrtilskudd settes til 1 mill. kroner per jordbruksforetak per år.

Produksjonsregulering skal utredes. En arbeidsgruppe settes ned etter jordbruksforhandlingene.

En arbeidsgruppe skal utrede bruk av Husdyrregisteret eller Husdyrkontrollen som erstatning for dagens telledato-system. Gruppa skal komme med en anbefaling til partene senest 15. November 2024 og det settes av 10 mill. kroner i 2025 til å kunne starte utvikling av IKT-systemer.

Utmarksbeitetilskuddet for småfe økes med 130 kroner og beitetilskudd for storfe økes med 150 kroner. Beitetilskudd for småfe økes med 30 kroner.

Husdyrtilskudd til andre storfe økes med 200 kroner og til sau økes det med 150 kroner fra 1-75 vfs og med 90 kroner for 76-150 vfs. Også satsene for ammegeit økes med 184 kroner for 1-60 og 111 for 61-120.

Grunntilskudd for sau og lam økes med 1,50 kroner og for geit og kje med 1,50 kroner. I tillegg økes satsene for kvalitetstilskudd lammeslakt med 555 kroner, og kjeslakt over 5,0 kg med 500 kroner.

Teigbasert tilskudd skal utredes og prøves ut gjennom prosjektet Bærekraftig landbruk i Nord. Formålet med prosjektet er å forhindre gjengroing av areal.

Reglene for tilskudd ved produksjonssvikt endres, slik at søkeren kan stryke de to dårligste og det beste året av de siste syv årene i gjennomsnittsberegningen.

Velferdsordninger

Det er behov for å vurdere juridiske og økonomiske konsekvenser ved eventuell innføring av samordning nærmere. Samordningen fjernes derfor ikke.

Satsene for avløsning ved ferie og fritid økes med 6 pst. og for avløsning ved sykdom og fødsel mv. økes satsen med 150 kroner per dag.

https://www.smabrukarlaget.no/aktuelt/nyheter/jordbruksoppgjoeret-kort-forklart

Regjeringa er avhengig av at noen støtter avtalen dersom den skal bli vedtatt.

https://www.bondebladet.no/bondelaget-forventer-at-stortinget-slutter-seg-til-avtalen/s/5-150-75622

Det kan komme nye forslag på bordet fra ulike partier for å støtte regjeringa, regjeringa er helt avhengig av støtte for å få et flertall.

Torgeir Knag Fylkesnes (SV) skal møte ulike fylkeslag i NBS framover, så da er det viktig at vi (tillitsvalgte i NBS) kommer med gode innspill. Mulig vi kan få til en litt bedre avtale.

I fjor ble AP, SP og SV enige ved behandlingen i Næringskomiteen om et felles forslag om bla tollvern. Så her var SV svært viktige og kunne stille noen krav for å sikre et flertall med regjeringa for det årets jordbruksavtale i stortinget.

https://www.nrk.no/innlandet/regjeringspartiene-enige-med-sv-om-jordbruksoppgjoret-2023-1.16434055

*Grønn, gul og blå boks WTO-avtalen om landbruk setter begrensninger på offentlig støtte til jordbruket. De ulike tilskuddene i jordbruket grupperes i tre “bokser” etter hvor handelsforstyrrende de anses å være. Tilskudd som er i «gul boks» regnes som «svært handelsforstyrrende støtte», og har et tak på 11,5 milliarder kroner. Det er ikke tak på tilskudd i grønn boks (ikke handelsforstyrrende) og blå boks (moderat handelsforstyrrende).

Forrige artikkelSamir Amins Testament
Neste artikkelFreyr-gründer soper til seg et tresifret millionbeløp