Kina-Laos jernbanen fullt operativ

0
Høyhastighetsbanen Kunming-Vientiane.

Høyhastighetsjernbanen mellom Kunming i Yunnan-provinsen i Kina til Vientiane i Laos er på over 1000 kilometer og gjør turen på 10 timer. Jernbanen er et høyprofilert prestisjeprosjekt i Kinas Belt and Road Initiative og det har opplagt budt på mange utfordring å bygge denne jernbanen i det sterkt kuperte landskapet.

Men banen har vært en suksess så langt.

Jernbanen markerer en monumental og historisk milepæl i utviklingen av moderne infrastruktur for Laos, sa Laos president Thongloun Sisoulith ved lanseringsseremonien. For innlandsstaten Laos har jernbanen gitt nye handels- og transportmuligheter.

Jernbanen har håndtert 24,2 millioner passasjerturer og fraktet 29,1 millioner tonn last fra og med lørdag, ifølge China State Railway Group Co., Ltd.

De månedlige passasjerturene som håndteres av jernbanen har vokst betydelig fra mer enn 600.000 ved begynnelsen av driften til mer enn 1,1 millioner nå, sa jernbaneoperatøren.

De to landenes jernbanemyndigheter har styrket godstransportsamarbeidet, og antallet daglige godstog over grensa har økt fra to i den første driftsperioden til 14 to år seinere.

Mer enn 2,4 millioner utenlandske turister besøkte Laos i løpet av de første ni månedene av 2023, en økning på 285 prosent fra et år siden, ifølge statistikk fra Laos departement for informasjon, kultur og turisme.

Siden driften har jernbanen ansatt mer enn 3 500 laotiske ansatte og skapt over 100 000 arbeidsplasser indirekte ved å katalysere fremgang innen logistikk, transport, handel og handel, turisme og andre sektorer, sa det kinesiske utenriksdepartementets talsperson Mao Ning i mai.

The Washington Post skriver at jernbanen har brakt inflasjon, gjeld og mange problemer til Laos. Vi har ikke tenkt å verken bagatellisere eller forstørre det som måtte være av problemer. Fra et land som har Follobanen på sin merittliste skal man være forsiktig med det.

Men det bør stilles i relieff av USAs bidrag til «utvikling og velferd» i Laos som besto i en av de mest massive og hensynsløse bombekampanjene som noen gang er gjennomført.

Mellom 1964 og 1973 slapp USA rundt 2,5 millioner tonn bomber over Laos. Mens den tilsvarende terrorbombinga av Vietnam og til en viss grad også den over Kambodsja er godt kjent, har det vært liten oppmerksomhet rundt disse krigsforbytelsene mot Laos. Med 600.000 flylaster med bomber gjennom ni år tilsvarer dette én bombelast hvert niende minutt.

Dette kartet, som er utformet av fotografen Jerry Redfern, illustrerer denne bombing. Hvert punkt på kartet er et bombetokt.

En av de hovedansvarlige for dette folkemordet, Henry Kissinger, fikk Nobels fredspris.

Forrige artikkelUSA: Presidenter skal hindres i å trekke landet ut av NATO
Neste artikkelEt varsko for demokratiet: Vil Stortinget sette seg sjøl på sidelinja?