Polske organisasjoner for trailersjåfører har blokkert tre grenseoverganger mellom de to landene og fordømmer «urettferdig konkurranse» fra deres ukrainske kolleger, skriver blant annet Le Monde.
«Polske bønder er redde for billig ukrainsk hvete, vi er redde for ukrainske lastebilførere. Vi blir oversvømmet av lastebilene deres.» Jacek Sokol er eier av et veitransportselskap og en av de ledende demonstrantene ved den ukrainske grensen. Han oppsummerte stemningen til landets lastebilsjåfører med disse ordene til polske medier. Siden mandag 6. november har flere bransjeorganisasjoner blokkert grenseovergangene Dorohusk, Hrebenne og Korczowa i det sørøstlige Polen. Nesten all veitrafikk har vært lammet. En lastebil i timen slippes gjennom, med unntak av humanitære konvoier og hjelp til den ukrainske hæren. Deres streikeaksjon kan vare i flere uker.
Demonstrantene, som skylder inntektsfallet på liberaliseringen av grensetransportregler for Ukraina av Den europeiske union (EU) siden starten av invasjonen i februar 2022, krever at regelverket som var gjeldende før krigsutbruddet gjeninnføres. På den tiden kunne ukrainske lastebiler bare kjøre inn i Polen med en spesiell tillatelse. «Visse løsninger blir introdusert uten å konsultere oss. Vi blir presentert for et fait acpli, og vi forstår ikke hva som skjer,» sa Sokol.
Polske sjåfører har også fordømt mangelen på kontroll med ukrainske lastebiler, som i teorien ikke har tillatelse til å transportere varer mellom EU-land. «I praksis kommer de fleste lastebiler tomme, henter last i Polen og tar dem med over hele Europa. De tar rett og slett arbeidet fra oss,» sa Bartosz Jasinski, eier av et lastebilfirma. I følge bransjeorganisasjoner kjørte nesten 900 000 ukrainske lastebiler inn i Polen i år, mot 180 000 per år før krigen.
Ukrainas ambassadør til Polen har protestert mot blokaden og krevd at den blir opphevet.
Polens minister for infrastruktur har svart at hans departement har bedt trailersjåførene om å oppheve blokaden.