EU ofrer sin egen industri som en del av «det grønne skiftet»

0

EUs utfasing av kjøretøy og forbud mot salg av nye kjøretøy som går på fossilt brensel vil utgjøre en stor trussel mot europeisk bilindustri, og først nå uttaler BMW seg i Financial Times om virkningen av det kommende EU-forbudet i 2035.

Av Romy Rohmann.

I møte med politikernes vedtak har sjøl den mektige bilbransjen vært utrolig tause, men nå kommer de på banen.

Financial Times skriver:

EUs løfte om å forby salg av nye bensin- og dieselbiler og varebiler fra 2035 utgjør en «overhengende risiko» for Europas bilprodusenter, som neppe vil vinne en truende priskrig for elbiler med sine kinesiske konkurrenter, sa BMW-formann Oliver Zipse til Financial Times.

«Jeg vil sende en melding: Jeg ser det som en overhengende risiko,» sa Zipse.

Lederen sa imidlertid at BMW var i en bedre posisjon til å konkurrere med de kinesiske produsentene, hvorav de fleste retter seg mot kjøpere av billigere og mindre elektriske kjøretøy.

Likevel, «Basissegmentet for bilmarkedet vil enten forsvinne eller vil ikke bli gjort av europeiske produsenter,» sa Zipse til FT.

Se også utenfor brannmur her.

Zipse kritisiert Industriepolitik und Verbrenner-Verbot

Vi har skrevet om nedgangen i tysk industri ved flere anledninger her på steigan.no seinest 9. august.

Den tyske energipolitikken har skapt en alvorlig og akselererende krise for landet, i den grad at industrien rett og sett ser ut til å gå i oppløsning. Et rustbelte er i ferd med å vokse frem i den vaklende europeiske industrimotoren. Etter at konfliktnivået i Europa eskalerte tidlig i 2022, har styresmaktene i Berlin gjort flere forbløffende valg.

«Tyskland er i ferd med å miste sitt økonomiske DNA som et sted å drive forretninger», uttalte Toralf Haag, administrerende direktør i det tyske teknologiselskapet Voith Group, til avisen Die Welt sommeren 2023. Han utdyper dette med at «utenlandske investorer holder seg på avstand og heller konsentrerer seg om markeder i utvikling».

Voith Group tvinges selv til å være en del av problemet, i stedet for å bidra til løsningen. Hvordan? Det at tyske selskaper velger å legge produksjonen til andre land, bidrar nemlig til avindustrialiseringen av Tyskland. «Administrasjon og ingeniørvirksomhet forblir riktig nok i Tyskland, men produksjonen, som tross alt er en viktig del av industrien, finner i økende grad sted i andre land», forteller Haag.

Forrige artikkelEr solceller helse- og miljøvennlige?
Neste artikkelDen urokkelige Putin-Erdogan-forbindelsen