Iran og Russland signerer jernbaneavtale for nord-sør-korridoren

0

Russlands president Vladimir Putin og hans iranske motpart Ebrahim Raisi overvåket onsdag, via videolink, signeringen av en avtale for å finansiere og bygge ei iransk jernbanelinje som en del av en kommende internasjonal nord-sør-transportkorridor.

Dette skriver det tyrkiske nyhetsbyrået Anadolu Agency.

Det dreier seg om en avtale om bygging av ei jernbanelinje mellom Irans nordlige by Rasht og Astara på grensa til Aserbajdsjan for å lette regional handel.

Den 164 kilometer lange jernbanelinja, som vil forbinde Iran, India, Russland, Aserbajdsjan samt andre land i regionen, er den eneste manglende lenken i International North-South Transport Corridor (INSTC), et 7200 km langt transportnettverk.

Avtalen som er verdt 1,6 milliarder dollar ble signert av den iranske transportministeren Mehrdad Bazrpash og hans russiske kollega Vitaly Savelyev .

Under signeringsseremonien, som ble holdt via videolink i Teheran og Moskva, sa Raisi og Putin at den ambisiøse avtalen ville hjelpe til med transport av varer.

Den iranske lederen kalte jernbaneavtalen «et viktig og strategisk skritt» i samarbeidet mellom de to landene.

Han hyllet det som en manifestasjon av samarbeid mellom Teheran og Moskva så vel som andre INSTC-land, og la til at regjeringen hans planlegger å fremme Irans rolle i den regionale økonomien.

«INSTC vil være til fordel for alle regionale stater ettersom det vil etablere vennskap, konvergens og kommersielt samarbeid mellom landene i Øst-Asia, så vel som de i Kaukasus og Nord-Europa,» sa Raisi.

INSTC, etablert i 2000 som ei rute for å flytte gods fra India, Iran, Aserbajdsjan og Russland via skip, jernbane og vei, går gjennom Iran og forbinder Sør-Asia med Nord-Europa.

Putin sa på sin side at avtalen om felles bygging av Rasht-Astara-jernbanelinjen er en «stor begivenhet» for hele regionen og verdens transportinfrastruktur.

«Den unike nord-sør transportåren, som Rasht-Astara-jernbanen vil bli en del av, vil bidra til å diversifisere globale trafikkstrømmer betydelig. Transport langs den nye korridoren vil ha betydelige konkurransefortrinn,» la han til.

Putin bemerket at levering av varer fra St. Petersburg til Mumbai ville ta omtrent 10 dager på den nye ruta mens dette ville ta opptil 30-45 dager på tradisjonelle ruter.

«Det er en betydelig besparelse når det gjelder tid og kostnader,» la han til.

Dette er enda et betydelig skritt i det strategiske samarbeidet mellom Iran og Russland og i utviklinga av infrastrukturer i Eurasia som går helt utenom de nettverkene som kontrolleres av vestlige stormakter.

Forrige artikkelDen falske lærdommen om lockdownskepsisen
Neste artikkelDurham-rapporten: FBI saboterte granskninga av Clinton Foundation