En flyinstruktør døde under flygingen etter å ha fått hjertestans, men andrepiloten trodde han tullet.
I følge en nylig publisert sikkerhetsrapport om hendelsen, trodde piloten at instruktøren lot som om han sov da de fløy en runde nær Blackpool Airport, England, 29 juni 2022. Kort tid etter avgang rullet instruktørens hode tilbake. Piloten kjente den 57 år gamle instruktøren godt, og trodde han bare latet som han tok en lur. Men da han landet flyet og andrepiloten fortsatt ikke reagerte, skjønte han at noe var galt.
En obduksjon konkluderte med at instruktøren døde av akutt hjertesvikt. Han hadde bestått helsesjekk fire måneder tidligere. Rapporten fant at det ikke var noen indikasjoner på at instruktøren var uvel. «Folk som hadde snakket med ham morgenen før hendelsen sa at han var hans normale blide jeg, og det var ingen indikasjoner på at han følte seg uvel,» heter det i rapporten.
USA
En American Eagle flight 3556 operert av Envoy Air fra Chicago til Columbus returnerte til O’Hare flyplass 20 november 2022, etter at kapteinen besvimte ikke lang tid etter avgang. De var 10 minutter etter take off at situasjonen oppsto. Kapteinen ble erklært død på sykehuset. Air Line Pilots Association, fagforeningen som representerer Envoys piloter, kommenterte ikke saken. Den 54 år gamle piloten, Patrick Ford, hadde et fått en booster-injeksjon 2 dager før denne flygningen, og følte seg svimmel under take-off.
Russland
En pilot døde plutselig under en flytur mellom de russiske byene Novokuznetsk og St.Petersburg søndag 18 september 2022, sa tjenestemenn til statlige medier. Myndighetene fortalte RIA Novosti at piloten, en flykommandør, følte seg syk under turen. Han døde før legehjelp kunne gis, sa tjenestemenn. Ikar Airlines er også kjent som Pegas Fly. Dødsårsaken er ikke kjent.
Indonesia
Et Citilink Indonesia-fly – en Airbus A320 med mer enn 100 passasjerer – tok av fra Surabayas internasjonale flyplass i Øst-Java-provinsen og var på vei til byen Ujung Pandang i Sør-Sulawesi-provinsen 21. juli 2022.
Piloten, 48 år gamle Boy Awalia, ble syk 15 minutter etter avgang og ble tvunget til å returnere til flyplassen før han ble fraktet til et sykehus hvor han senere døde.
Flyselskapet sa at det hadde utført helsesjekk før flyturen for alt mannskap, og at de ble «erklært skikket», ifølge en uttalelse fra Dewa Kadek Rai, presidentdirektøren for PT Citilink Indonesia.
Bangladesh
Kaptein Nawshad Ataul Quaiyum, en pilot fra Biman Bangladesh Airlines, fikk et hjerteinfarkt under en Muscat-Dhaka-flyvning 30 august 2021, og døde på et indisk sykehus. Han var 44 år gammel. Quaiyum fløy et fly med 124 passasjerer. Etter at han ble syk ble flyet fløyet av andrepiloten.
Bahrain
Flyvert Yasser Saleh Al Yazidi ble syk etter Gulf Air-flyvningen tok av fra Bahrain på vei til Paris. Pilotene ble tvunget til å nødlande bare noen timer etter avgang, i Erbil, Irak. De hadde nådd 34.000 fot da besetningsmedlemmet fikk hjerteinfarkt, sa direktøren for Erbil flyplass. Til tross for at flyverten ble ført til sykehus umiddelbart etter landing, ble han erklært død ved ankomst.
Albania
Greta Dyrmishi, 24, en av kabinpersonalet for Air Albania, fløy fra Tirana (den albanske hovedstaden) til Essex i Storbritannia 21. desember 2022 da hun plutselig besvimte etter at flyet landet. Ambulansepersonell ga HLR, men hun døde. En obduksjon fant at 24-åringen hadde dødd av plutselig voksendøds-syndromet (SADS). En uttalelse utstedt av Air Albania lød: «Den 21. desember, etter å ha gått av flyet vårt til London, fikk en av våre kabinansatte Greta Dyrmishi et hjerteinfarkt. «Selv etter at all medisinsk hjelp ble gitt umiddelbart, mistet vi henne».
Dette er bare starten
Legg merke til hvor mye hjertestans og dødsfall blant flypiloter og flyverter det har vært i andre halvdel av 2022. Det har også vært en rekke uvanlige helikopterulykker i Canada i 2022. Jeg frykter at vi nærmer oss en større flykatastrofe i 2023, som følge av skader påført av «covid-vaksinerte» piloter.
Det er viktig å merke seg at dette som er omtalt her ikke er de eneste tilfellene hvor piloter har fått hjertestans under flyging, da jeg er klar over andre hendelser som ikke har blitt rapportert i media. Jeg har også vært i kontakt med piloter som er dypt bekymret over «covid-vaksineskadene» deres kolleger får, og hva dette betyr for sikkerheten til flyreiser fremover.
Originalen finnes her:
Pilots and flight attendants who recently had cardiac arrests in-flight and «died suddenly»…
Oversatt fra engelsk av Northern Light for Derimot.no, noe forkortet.
Dr. William Makis er en kanadisk lege med ekspertise innen radiologi, onkologi og immunologi.