De skyhøye bensinprisene kan føre til tomme butikkhyller, advarer tyske speditører
Berlin: Speditører kan ikke lenger betale de høye drivstoffkostnadene. Derfor er det ifølge bransjeforeningen fare for forsyningsflaskehalser i supermarkedene. Dette skriver Westdeutsche Zeitung.
Bransjeforeningen for tyske speditører har advart om den verste forsyningskrisen i Tyskland siden slutten av andre verdenskrig med tanke på den kraftige økningen i bensinprisene. Det var en risiko for «delvis tomme supermarkedshyller», sa lederen av Federal Association of Freight Transport and Logistics (BGL), Dirk Engelhardt, «Bild» lørdag. Årsaken er at stadig flere speditører ikke lenger kan bære de høye drivstoffkostnadene.
«Situasjonen er mye mer spent enn med Corona,» sa Engelhardt. «Den verste forsyningskrisa på 70 år er nært forestående.»
BGL-sjefen ba den føderale økonomiminister Robert Habeck (De Grønne) om å takle problemet og snakke med industrien om nødhjelp. «Hvis Robert Habeck ikke handler nå, er Tyskland truet med en stor forsyningsflaskehals,» sa Engelhardt.
Han har skrevet brev til økonomiminister Habeck, men foreløpig ikke fått svar.
– Europeisk industri vil føle smerten fra de økte energiprisene
Fra metallindustri og transport til jordbruket vil man få smertelig merke konsekvensene av sanksjonene mot Russland, skriver Financial Times.
Nicholas Snowdon, analytiker hos Goldman Sachs, sier at den ferske prisstigningen har skapt et «veldig undertrykkende miljø» for alle energiintensive industrier i Europa, med aluminium rett på «toppen av lista».
Aluminium, som brukes i alt fra ølbokser til elektriske kjøretøy, er kjent som «elektrisitet i fast form» på grunn av de store mengdene kraft som kreves for å forvandle nøkkelingrediensen, alumina, til raffinert metall.
Utsiktene til ei forsyningskrise drev prisen på alumina så høyt som en rekord på mer enn 4000 dollar tonnet på mandag. Det har økt med over 100 prosent det siste året.
Varslet lastebilstreik i Italia mot de høye bensinprisene
I Italia er det varslet en landsomfattende lastebilstreik 14. mars. Sjåførene og spedisjonsfirmaene klarer ikke å betale de skyhøye prisene på bensin og diesel. Dette førte til frykt for tomme butikkhyller i supermarkedene.
Den italienske regjeringa har nedlagt forbud mot streika, angivelig fordi den ikke er varslet i rett tid.
Men forbudet stopper ikke Trasportiunito: Streikevarslet opprettholdes. Transportforbundet er forbannet på at myndighetene ikke har gjort noe for å takle energikrisa, og de har omformulert streikevarselet.
Generalsekretær Maurizio Longo forklarer at det ikke vil være en streik, men at «det ikke er noen vilje til å starte bilene.»
«Ingen vil stoppe transportmidlene, men å starte dem betyr å sette seg i gjeld».
Sanksjonskrigen mot Russland rammer allerede Europas befolkning hardt
Det har preg av sjølskading når Vesten sanksjonerer mot russisk energieksport. De første ofrene er Europas egen befolkning og Europas økonomi. Dette er vel å merke før Russland har svart med eventuelle mottiltak. Foreløpig leverer Russland olje og gass i henhold til inngåtte avtaler, men det kan godt hende at Russland vil stenge deler av energiforsyninga til Europa. Hvordan butikkhyllene og familieøkonomien da vil se ut, kan man bare forestille seg.
Det som er en gåte er hvorfor europeisk venstreside er entusiastiske støttespillere for denne økonomiske krigen, som først og fremst rammer deres egne velgere i arbeiderklassen og lavere middelklasse.