Deler av den spanske økonomien stopper opp etter fem dagers landsomfattende lastebilstreik

0

I likhet med Trudeau-regjeringen legger Pedro Sánchez’ regjerende koalisjon skylden for lastebilsjåførenes streik på ytre høyre-elementer, mens de gir Putin skylden for rekordhøye gasspriser og flere tiår høy inflasjon i Spania. Dette skriver Nick Corbishley i naked capitalism.

Spanias allerede skrantende økonomi er i klemme etter at en streik fra lastebilsjåfører på ubestemt tid har stanset en rekke nøkkelnæringer. Kalt av Platform for Defense of Road Transport of Merchandise, begynte streiken på mandag og blir fulgt av anslagsvis 85 % av mindre lastebilbedrifter og selvstendig næringsdrivende. De protesterer mot høye drivstoffpriser, urettferdig konkurranse fra større selskaper og dårlige arbeidsforhold.

Økende varemangel

Store logistikknutepunkter som Mercamadrid har drevet med halv kapasitet de siste tre dagene, med et fall på hele 60 % i mottaket av produkter som frukt, grønnsaker, fisk og skalldyr. I Catalonia ser problemene ut til å være mindre uttalte. Barcelonas engrosmarked Mercabarna har mottatt 11 % mindre fisk og 33 % mindre grønnsaker, spesielt aubergine, zucchini og paprika. Som man kunne forvente, har panikkkjøp også forverret mangelen.

De viktigste flaskehalsene er i sørlige og nordlige deler av landet, i regioner som Galicia, Cantabria og Andalusia. Noen kantabriske fiskeflåter kunngjorde tirsdag at de ville stanse aktiviteten helt, da det ikke var noen måte å garantere at fangsten deres ville komme til markedet. Det samme skjer med fruktdyrkere sør i Spania. Onsdag ettermiddag bekreftet meieriindustrien at den slutter å jobbe fra torsdag fordi den ikke kan forsyne seg sjøl eller distribuere produktene sine.

Noen fabrikker har også blitt tvunget til å stenge på grunn av mangel på komponenter. De inkluderer et sukkerraffineri tilhørende Azucarera i Jerez de la Frontera og to stålproduksjonsanlegg, ett som tilhører Arcelor Mittal i Asturias og det andre til Acerinox i Los Barrios (Cádiz). En Opel-fabrikk i Zaragoza har også stoppet sin Linje 1, hvor Citroën C3 Aircross og Opel Crossland monteres, på grunn av forsyningsproblemer.

Bloomberg: Spain’s Construction Industry Nears Collapse as Truckers Strike
KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.