Tyskland struper nyheter fra RT og Russland kommer til å svare

0

Berlin tvang en satellittoperatør til å fjerne RTs tyskspråklige kanal, til tross for at den hadde en gyldig lisens i Serbia.

RT DE har nå fire uker på seg til å anke avgjørelsen til retten, noe den planlegger å gjøre.

RT DE-produksjoner svarer at «MABB forsøker å feilaktig fremstille RT DE Productions, som er et uavhengig produksjonsselskap, som kringkasteren av TV-kanalen RT DE, basert i Moskva.

Vi kan ikke fatte hvorfor en antatt informert og uavhengig regulator vil forsøke å handle på det som ser ut til å være rene politiske motivasjoner, i regi av en falsk versjon av virkeligheten, bøyd etter deres intensjoner. Ved å tillate sin regulator å handle på en slik måte, forteller Tyskland andre nasjoner som følger europeiske konvensjoner at det er én regel for dem og en annen for deg.»

Anna Belkina, RTs stedfortredende sjefredaktør sa at «det er ironisk at bare ideen om en ny TV-nyhetskanal med en annen stemme som dukker opp i Tyskland har gjort de lokale myndighetene, inkludert regulatoren MABB, så nervøse og desperate at de forlater deres mye omtalte prinsipper som ytringsfrihet.»

Nna Belinka sier videre: «Vi vil ikke fjerne feedene eller kanalene våre frivillig, og oppfordrer alle plattformer til ikke å bli mobbet av MABBs illegitime krav. MABBs handlinger har ikke grunnlag i lov, og er et klart forsøk på å overskride og hindre det tyske folks frie tilgang til informasjon.»

RT DE Productions har tidligere hevdet at, som navnet tydelig viser at det et produksjonsselskap basert i Berlin som produserer innhold for kringkasteren basert i Russland. Mens tyske medier erklærte denne lisensen verdiløs, er den juridisk bindende i henhold til den europeiske konvensjonen om grenseoverskridende fjernsyn (ECTT), som både Berlin og Beograd har undertegnet.

YouTube, eid av USA-baserte Alphabet, utestengt RTs originale tyskspråklige kanal i september, med henvisning til «feilinformasjon» om koronaviruspandemien i et par videoer og nektet å lytte til appeller. En annen kanal ble utestengt for å legge ut videoene på nytt, som ikke hadde blitt flagget på det tidspunktet. Da RT DE begynte å sende i desember, forbød YouTube sin nye kanal, med den begrunnelse at den prøvde å «omgå» det tidligere forbudet.

Deutsche Welle: Russia’s RT channel blocked by German regulators:

«Dette tiltaket gir oss ikke noe annet valg enn å begynne å iverksette gjengjeldelsestiltak mot tyske medier akkreditert i Russland,» sa det russiske utenriksdepartementet i en uttalelse.

I USA må RT registrere seg som «foreign agent». I Storbritannia er det på tale å ta fra kanalen lisensen, skriver DW.

Det skal ikke mye fantasi til for å innse at dette er en slippery slope, som amerikanerne sier, en glatt skråning. Det begynner som en krig om statlige eller kvasistatlige medier og sklir ned i flere og flere innskrenkninger av ytringsfriheten.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.