Magnesiummangel truer flere millioner arbeidsplasser i Europa

0
Magnesium-legeringer brukes omtrent i alt som er av bildeler, som for eksempel felger og karosserier.

Europa kan gå tom for magnesium i løpet av november og industrien frykter for millioner av arbeidsplasser. – Det kan stoppe helt opp, frykter administrerende direktør Lill Hege Hals hos bildelprodusenten Aludyne utenfor Farsund. Dette skriver Dagens Næringsliv.

Et bransjeorgan har advart om at den nåværende magnesiummangelen gir bedrifter lite annet valg enn å redusere produksjonen. 

European Aluminium fortalte Supply Management at mangelen viser seg å være «ekstremt utfordrende» for Europas forsyningskjeder for emballasje, bil og konstruksjon. 

Global mangel på magnesium – som brukes til å lage stål og aluminium – har blitt utløst etter at den kinesiske regjeringa beordret rundt 35 av sine 50 magnesiumsmelteverk å stenge til slutten av 2021 for å prioritere energi til husholdningsbruk under den pågående energikrisa i landet. 

En talsperson for europeisk aluminium sa til SM : «Kina produserer 87 % av alt magnesium på verdensbasis og dekker 95 % av det europeiske magnesiumbehovet, så det er ekstremt utfordrende å skaffe magnesium fra andre land.» 

«Når man tenker på at magnesium ikke kan erstattes av et annet råmateriale, er det svært lite bedrifter kan gjøre for å tilpasse seg den nåværende magnesiumkrisa. Magnesium er et viktig legeringselement og er vanskelig å redusere eller erstatte med andre legeringsmaterialer.»

European Aluminium har tidligere signert et åpent brev  til EU-kommisjonen, sammen med andre, inkludert European Steel Association og European Automobile Manufacturers’ Association, som erklærer at Europa vil gå tom for magnesiumlagre innen utgangen av november hvis tiltak ikke blir iverksatt.

Barclays analytiker Amos Fletcher sa i en rapport som er sitert av Financial Times:

«Trettifem prosent av etterspørselen etter magnesium dreier seg om bilkarosserier. Hvis leveransen av magnesium skulle stoppe, vil hele bilindustrien eventuelt komme til å stoppe opp.»

Beijing insisterer på at mangelen på magnesium bare vil være midlertidig. Sun Qian, generalsekretær for China Magnesium Association, ble sitert av Frankfurter Allgemeine Zeitung, og sa at mangelen bare ville være kortvarig og at Kina ikke ville forby eksport av magnesium.

EU-kommisjonen hadde planer om å prøve å presse Kina til å redusere bruken av kull og kullkraftverk. Men blant annet den kinesiske magnesiumproduksjonen er avhengig av kull, og den kinesiske statsministeren Li Keqiang sa til Merkel at i så fall ville det bli en enorm økning av alle priser.

Prisen på magnesium har blitt seksdoblet fra 2020 til oktober 2021. Fra august i år gikk den loddrett til værs, for så å falle nesten like raskt. Men til tross for det siste prisfallet er prisen på magnesium fortsatt 3,5 ganger så høy som i sommer.

Kilde: Tradingeconomics

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.