Den militære styrkeoppbyggingen i Sør-Kina-havet. Kina følger svært nøye med.

0
Atoll i Spratly-øyene

Av pensjonert oberstløytnant Einar Magnus Ødegård.

Endelig litt nytt selv om meldingen kommer fra CIA: Den er troverdig, og sensurfolket skjønner ikke betydningen av den. Den sanne fryd er skadefryd…. Ikke greit å drive sensur og PR-virksomhet på samme tid.

CIAs Radio Free Asia melder 3. november at antall kinesiske skip fra landets Maritime Militia har økt i antall ved Witsun Reef i Spratlyområdet.

Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos,  documentacion, acuerdos y articulos -Ahora administradas desde la Isla de  Hainan, China Abr 2020
Spratly ligger nord for Malysia og vest for Filippinene.

De mer enn 200 kinesiske skip som lå oppankret der i slutten av april ble redusert til 40 i sommermånedene, for å bli 150 i oktober.

CIAs radiostasjon skriver i meldingen at antall kinesiske skip i Spratly nå er økt, uten nærmere forklaring på hvor mange.

Minner om at via britiske Jane’s Defence Journal 5. oktober klaget US Navy på at sivile kinesiske skip angrep amerikanske krigsskip som seilte på lovlig måte i internasjonalt farvann.(!)

Navy fires USS Connecticut leaders after submarine collision
USS Connecticut. De siste meldingene tyder på at denne ubåten har støtt på et undersjøisk fjell. Det tyder på dårlig sjømannskap.

På samme tid kolliderte den amerikanske atomdrevne U-båten USS Connecticut med ‘et ukjent objekt’ et sted i Sør-Kinahavet. Antall skadede sjøfolk er blitt angitt til 15, hvorav to med ‘moderate’ skader. Det ble meldt at skipet fortsatte til basen på Guam for egen maskin etter kollisjonen.

Opp mot fire hundre skip fra den kinesiske maritime militia ankret opp i Spratlyoprådet i de første dagene av april, da US Navy øvde sammen med Malaysiske styrker sørøst for Spratlyområdet i begynnelsen av måneden. 

De mange kinesiske skip forlot Spratly samtidig som den amerikanske hangarskipsgruppen Theodore Roosevelt seilte tilbake til Celebessjøen.

De mange kinesiske skip kom tilbake til Spratly da USMC i slutten av april med et stort landgangsskip drev en puslete samøvelse med filippinske styrker på Luzon. Hangarskipsgruppen Theodore Roosevelt befant seg også ved Filipinene, tydeligvis for å hevde luftoverlegenhet.

Den filipinske ambassadør i Washington meddelte pressen den 24. april: USA venter bare på klarsignal fra oss for å drive kineserne ut av Spratly! Signalet ble ikke gitt, og krigsåpningen utsatt til senere.

US turns up the heat on China | ORF
Ved å bruke hundrevis av disse trålerlignende fartøyene kan Kina blokkere USA krigsskip i Sør-Kina-havet

De to episodene i april, den uklare melding i månedskiftet september-oktober om at sivile kinesiske skip ‘angrep’ US Navy, USS Connecticuts kollisjon, og nå melding om mange kinesiske skip atter en gang er ved Witsun Reef, kan tyde på at US Navy med USMC på nytt vil drive en militær ‘øvelse’ i Sør-Kinahavet. 

Sammenhengen mellom kinesiske skip i Spratly og amerikanske øvelser i området er enstydig: Kineserne leser operasjonsplanene i US Navy som i en åpen bok, og foretar sine tilsvarende og forebyggende maritime disposisjoner god tid i forvegen.

Illustrert av Knut Lindtner, Derimot.

Forrige artikkelEtiopia: Krig, sult, unntakstilstand, og en lang historie om amerikansk innblanding
Neste artikkelVil USAs høyesterett svekke loven som ga telekombransjen det store armslaget?