Laos: Jernbanen til Kina er åpnet

0
Hovedjernbanestsjonen i Vientiane. Foto: Xinhua.
Kartet viser traseen til den nye jernbanen gjennom Laos. Kilde: The Laotian Times.

Laos er et land uten direkte tilgang til havet. Men via den nye jernbanen som ble åpnet 8. oktober 2021 får hovedstaden Vientiane forbindelse nordover til Kunming i Yunnan-provinsen i Kina og siden sørover gjennom Thailand til Bangkok. Jernbanen er bygd av China Railway Construction Group Co, og er en del av det store Belt and Road Initiative (BRI), eller silkeveibeltet som vi har kalt det.

Hovedjernbanestasjonen i Vientiane blir den største og viktigste på Kina-Laos-jernbanen, og den skal drives av Laos-China Railway Co., som er et joint-venture basert i Vientiane.

Den offisielle kinesiske avisa Global Times skriver:

Stasjonens hovedbygning kombinerer tradisjonelle kinesiske arkitektoniske uttrykk med miljømessige trekk som er karakteristiske for Vientiane. Fasaden henspeiler til tropiske regnskogstrær, og … når sola skinner på stasjonen, ser det ut som mange trær som kaster skygger på fasaden, noe som er ment å fremheve elegansen til «sandeltrebyen».

Stasjonshallen er malt i fargene til blomsten Dok Champa, som er nasjonalblomsten til Laos.

Strategien til Laos er å bruke jernbanen for å forvandle seg fra et innestengt land til et land med forbindelser til omverdenen. Bygginga av jernbanen startet i desember 2016 og banen vil bli satt i drift fra desember 2021.

Traseen fra grensa mot Kina til Vientiane er 427 kilometer. Hele prosjektet er beregnet til å koste nesten 6 milliarder dollar, skrev The Laotian Times i 2016. Når hele prosjektet er ferdig vil banen ha 33 stasjoner, noe som også vil gjøre den svært viktig for den laotiske landsbygda. Banen vil bli en del av Kunming-Singapore jernbanen som vil bli total 3000 kilometer lang.

Banen vil derfor også bli en del av et sørøstasiatisk utviklingsprosjekt som vil styrke samhandelen og reisemulighetene i hele regionen.

Dok Champa, den laotiske nasjonalblomsten.

USA teppebombet Laos – Kina bygger jernbane

Kritikere av den kinesiske silkeveistrategien sier at den er et uttrykk for kinesiske egeninteresser, og den er jo blant annet det. For Laos’ del er det også i deres egeninteresse å bli knyttet til omverdenen på en måte landet aldri har opplevd før.

Det må også skytes inn at denne kritikken gjerne kommer fra USA-vennlig hold, og da bør man jo huske på at Laos også har hatt erfaringer med USA.

Mellom 1964 og 1973 slapp USA rundt 2,5 millioner tonn bomber over Laos. Mens den tilsvarende terrorbombinga av Vietnam og til en viss grad også den over Kambodsja er godt kjent, har det vært liten oppmerksomhet rundt disse krigsforbytelsene mot Laos. Med 600.000 flylaster med bomber gjennom ni år tilsvarer dette én bombelast hvert niende minutt.

Dette kartet, som er utformet av fotografen Jerry Redfern, illustrerer denne bombinga. Hvert punkt på kartet er et bombetokt.

En av de hovedansvarlige for dette folkemordet, Henry Kissinger, fikk Nobels fredspris.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.