Svingdøra mellom Storting, regjering og lobbyistjobber i PR-byråene roterer fortere i valgtider.
Avisa VG skriver:
Eks-politikere har i årevis blitt kritisert for å ta med seg verdifulle nettverk og kjennskap fra maktens indre korridorer til høytlønnede lobbyistjobber i PR-byråene.
Der tar de godt betalt for å påvirke sine tidligere kolleger i politikk og næringsliv, ofte med hemmelige kundelister.
Vi gjengir hovedfunnene til VG:
Både den forrige og den nåværende statsministeren har mistet noen av sine aller nærmeste og mest betrodde medarbeidere til PR-bransjen.
148 personer er en av følgende:
- Aktive politikere med bakgrunn fra PR-bransjen
- Er i PR-bransjen med bakgrunn fra politikken
- Har gått mellom politikk og PR siden høsten 2009, men som har annen jobb i dag
128 har brukt mindre enn ett år på overgangen.
En av dem er Zaineb Al-Samarai (Ap). I fjor høst hadde nominasjonskomiteen innstilt henne til den sikre 2.-plassen på Oslo Aps stortingsliste, rett bak partileder Jonas Gahr Støre. Men hun tapte den endelige avstemningen.
Nå har hun fått ny jobb – i PR-bransjen. Det har også Julie Remen Midtgarden (H), som var statssekretær for Høyre-nestleder og kunnskapsminister Jan Tore Sanner fra april 2019 til januar 2020.
For noen måneder siden fikk de to politikerne et jobbtilbud: Å lede hotellkongen Petter Stordalens nye PR-byrå, Storm Samfunn, som skal drive med «samfunns- og myndighetskontakt», på folkemunne kalt lobbyisme.
48 har hoppet frem og tilbake mellom politikk og PR.
En av hopperne er Maren Aasan (H). I løpet av ett år og ni måneder gikk hun tre runder i svingdøra:
Oktober 2017 – januar 2019: Politisk rådgiver for kulturminister og barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H).
April 2019 – januar 2020: Ansatt i PR-byrået Kruse Larsen.
Januar 2020 – august 2020: Politisk rådgiver for distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.
September 2020 –: Tilbake i PR-byrået Kruse Larsen.
54 har kombinert verv eller jobb i politikken med jobb i PR-bransjen.
VG har funnet overganger mellom PR-byråene og alle de ni partiene på Stortinget – unntatt Rødt.
Sjekk oversikten – den er svært instruktiv
På slutten av VGs artikkel har de lagd en samling av politikere med svingdørserfaring, og den gir et godt bilde på det symbiotiske forholdet mellom PR-bransjen og det politiske apparatet. Det er ikke dumt å studere denne oversikten.
Og det er bare å følge med. Noen politikere er på vei ut av Stortinget, og PR-bransjen står klar til å sikre seg de nyttigste. I noen land regnes denne praksisen som korrupsjon, men det ordet bruker norske medier bare på forhold i andre land, så vi er heldigvis forskånet fra det. Hans Geelmuyden er styreleder i PR-byrået Geelmuyden Kiese. Han avviser, ikke helt uventet, kritikken, og sier at «PR-bransjen demokratiserer myndighetskontakt». Det er det det heter på norsk.
Og så lukrativt det er, både for byråene, deres kunder – og for svingdørskameratene!