Twitter, Reuters og AP vil ha større kontroll over hva mediene bringer oss

0
Montasje: The Grayzone

Twitter har inngått partnerskap med Associated Press og Reuters for angivelig å «bekjempe desinformasjon», melder Reuters.

Tidligere i år lanserte Twitter et program kalt Birdwatch, eller skal vi kalle det en angivertjeneste, der brukerne ble bedt om å hjelpe til med å identifisere og faktasjekke misvisende tweets. Fra før av har Facebook og Microsoft inngått et partnerskap med Global Internet Forum to Counter Terrorism’s (GIFCT) for angivelig å bekjempe terrorisme. Dette samarbeidet omfatter også Twitter og Alphabet (Google).

Ifølge Reuters skal de hente data fra Five Eyes-samarbeidet. Det betyr etterretningstjenestene i USA, Storbritannia, Australia, Canada og New Zealand, og vil altså integrere tech/media-gigantene enda tettere med de anglo-amerikanske etterretningstjenestene.

Med Reuters for regimeskifte i Russland

Nye lekkede dokumenter viser Reuters og BBCs engasjement i skjulte britiske FCO -programmer for å gjennomføre «holdningsendring» og «svekke den russiske statens innflytelse», sammen med intellektuelle entreprenører og Bellingcat.

Det britiske utenriks- og samveldskontoret (FCO) har sponset Reuters og BBC for å gjennomføre en rekke skjulte programmer som tar sikte på å fremme regimeskifte i Russland og undergrave regjeringer i Øst -Europa og Sentral -Asia, ifølge en rekke lekkede dokumenter.

Materialet som er lekket viser Thomson Reuters Foundation og BBC Media Action som deltar i en skjult informasjonskrigskampanje for å motvirke Russland. De arbeider gjennom en dunkel avdeling i Storbritannias FCO kjent som Counter Disinformation & Media Development (CDMD), og som dirigerte medieorganisasjonene sammen med en samling etterretningskontraktører i en hemmelig enhet som ganske enkelt kalles «konsortiet.»

Gjennom opplæringsprogrammer for russiske journalister under oppsyn av Reuters, søkte det britiske utenriksdepartementet å skape en «holdningsendring hos deltakerne» og fremme en «positiv innvirkning» på deres «oppfatning av Storbritannia.»

The Grayzone skriver:

De nye lekkasjene illustrerer i alarmerende detalj hvordan Reuters og BBC – to av de største og mest fremtredende nyhetsorganisasjonene i verden – forsøkte å svare på det britiske utenriksdepartementets oppfordring om hjelp til å forbedre sin «evne til å svare og å fremme vårt budskap over hele Russland,» og for å» motvirke den russiske regjeringens fortelling.» Blant den britiske FCOs uttalte mål, ifølge direktøren for CDMD, var å «svekke den russiske statens innflytelse på sine nærmeste naboer.»

Reuters og BBC etterlyste kontrakter på flere millioner dollar for å fremme den britiske statens intervensjonistiske mål, og lovet å dyrke russiske journalister gjennom FCO-finansierte turer og treningssamlinger, etablere påvirkningsnettverk i og rundt Russland og fremme pro-NATO-narrativer i russisktalende regioner. I flere forslag til det britiske utenriksdepartementet skrøt Reuters av et globalt påvirkningsnettverk av 15 000 journalister og ansatte, inkludert 400 i Russland.

Lang tradisjon

En serie offisielle dokumenter som ble deklassifisert i januar 2020 avslørte at Reuters i all hemmelighet ble finansiert av den britiske regjeringa gjennom 1960- og 1970-årene for å hjelpe en antisovjetisk propagandaorganisasjon som drives av etterretningsbyrået MI6.

Samarbeidet mellom de store medieorganisasjonene og vestlig etterretning er altså ikke noe nytt, men gjennom internett og sosiale medier har de fått så mye større muligheter til kontroll. Og de får god hjelp av naive eller bestukne propagandister som kaller enhver avsløring av dette samarbeidet for «konspirasjonsteori».

Forrige artikkelNye store demonstrasjoner i Frankrike mot vaksinepass og segregering
Neste artikkelLeveringsplikt for trålerne
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).