Bill Gates sitt kvelertak på hovedstrømsmediene

0
Bill Gates i intervju med CBS. Skjermdump

Denne artikkelen er skrevet av frilansjournalisten Karen Harradine og ble publisert av magasinet Conservative Woman. Det er del 2 i en artikkel som vi har valgt å oversette. Den første delen finnes her. Harradine har skrevet flere artikler om Bill Gates og hans makt i mediene, på universitetene og de internasjonale helseorganisasjonene. Man behøver ikke dele alle hennes vurderinger for å ha nytte av hennes avsløringer. Ei liste over hennes artikler om Bill Gates finnes etter artikkelen.

Av Karen Harradine.

Karen Harradine

Med en formue beregnet til 128 billioner dollar, er Bill Gates verdens fjerde rikeste mann, ifølge Forbes. Kun Amazons-eier Jeff Bezos, Bernard Arnault og Elon Musk er foran ham på listen.

Gates har tredd tilbake fra den daglige driften av Microsoft, selskapet han stiftet i 1975. Han vier nå det meste av sin oppmerksomhet til såkalt filantropisk arbeid gjennom Bil & Melinda Gates-stiftelsen (GF), og er mest kjent for sine verdensomspennende vaksinering- og anti-malaria-programmer.

Noe som er mindre kjent, er at han har støttet nyhetsmedier med hundrevis av millioner dollar. Denne virksomheten har gjort GF til en av journalistikkens hovedportvoktere. Ifølge Tim Schwab i Columbia Journalism Review, hadde mer enn 250 millioner amerikanske dollar funnet veien til nyhetsvirksomheter. Disse inkluderte BBC, NBC, ProPublica, National Journal, the Guardian, the Financial Times, Univision, Medium, the Atlantic, the Texas Tribune, Gannett, Washington Monthly, Le Monde og the Center for Investigative Reporting. I tillegg hadde veldedige organisasjoner tilknyttet nyhetsmedier fått støtte, som BBC sin Media Action og the New York Times’ Neediest Cases-fond.

Som rapportert i del én av denne artikkelserien, kanaliseres mesteparten under det flott klingende navnet GF heading of Gobal Policy and advocacy. BBC er en viktig mottaker av disse midlene. Ikke så merkelig da at deres journalistikk om Covid-19-vaksinering og klimaendringer ikke er utpreget edruelig.

Det er ikke bare BBC som manipuleres økonomisk av GF. Fra 2016 til 2020 mottok the Financial Times 2,3 millioner dollar fra GF hvori inkludert 1,3 millioner til «global helsebevissthet». The Guardian er en annen Her Gates øser sin generøsitet over. I likhet med BBC har de en egen «global utvikling-side», og begge har støtte fra GF i bunn.  Deres påståtte redaksjonelle uavhengighet motsies av deres uttalte og eneste kampanjeformål: å fokusere spesielt på de åtte målene fra FNs tusenårserklæring vedtatt i 2000. Guardian har gått så til de grader inn for dette at de opererer mest som en ærbødig PR-kanal for både FN og GF.

Samarbeidet med GF for å hjelpe med å henlede verdens oppmerksomhet mot global utvikling går 11 år tilbake. Dette er en sofistikert propagandamanøver for å overbevise opinionen om at Gates’ investeringer i en rekke utviklingsprosjekter innenfor vaksine og klimaendringer er av den godartede sorten. Det hjelper til å sikre at alternative vinklinger eller kritikk har liten sjans til å få en plattform i mediene som Gates drysser sine millioner over.

Siden august 2011, har GF gitt the Guardian 12.2 millioner dollar. Det seneste tilskuddet var på nesten 2 millioner sist september. Avisen har ikke bare aktivt fremmet tusenårsmålene, men også avkommet, FNs 2030 agenda for bærekraftig utvikling. Dette er enda et sleipt opplegg for å ta avlatspenger fra vestens skattebetalere og gi dem til verdens despoter og diktatorer. Alt i klimaets navn.

Men som jeg allerede har vært inne på: Veldig lite informasjon er tilgjengelig om hvordan pengene er investert og hvem nyter fordelene av dem. Ingen informasjon er offentliggjort som viser at det har vært kostnadseffektive og gunstige investeringer for økonomien og velferden i de 193 landede som har signert disse avtalene.

Det britiske folk har fått denne propagandaen intravenøst i år etter år gjennom diverse GF-støttede hovedstrømstalerør som BBC. Det er det økonomisk skjøre vesten som betaler for 2030-agendaen og dens klimatiltak, og tappes således for sine ressurser mens autoritære styresett som Kina styrker sine finanser og sin dominans i FN. Alt til få protester fra hovedstrømsmediene.

Det bekymringsverdige er at ikke bare har GF fått kontroll over venstremediene i Storbritannia. De har også skaffet seg innflytelse i det såkalte sentrum og på høyresiden. The Telegraph takket for eksempel ja til 3,4 millioner pund fra GF i november 2017 for å skape oppmerksomhet rundt global helse. The London Evening Standard ble også tildelt penger samme år. De fikk 20.000 pund for å spre GF-propaganda om «den globale helsekrisen».

Hovedstrømsmedienes økende økonomiske avhengighet av en kombinasjon av statlig reklame og GFs generøsitet har allerede satt deres objektivitet i fare. Trusselen forsterkes ytterligere av GFs finansiering av et globalt nettverk av unge «journalister».  Prosjektet med navnet The international Cebtre of Journalists, har mottatt 20,4 millioner dollar for å øke folks bevissthet om global helse. Den USA-baserte organisasjonen lønner aktivister for å promotere «bedre regjeringer» og gjøre «samfunn tryggere og sunnere», blant andre «woke» idealer. Deres årsrapport for 2020 legger forutsigbart nok vekt på å rette søkelys på rasemessig urettferdighet, klimaendringer, samt å motvirke «desinformasjon» om Covid-19.

Som Robert Kennedy Jr. har påpekt: Gates sin pressebestikkelse har gitt resultater. Under pandemien har kjøpte og betalte hjernedøde nyhetsmedier behandlet Bill Gates som en helseekspert på tross av hans manglende medisinske utdanning og manglende erfaring med å regulere helsepolitikk.

Gates finansierer også en hær av uavhengige faktasjekkere, herunder Poynter Institute og Gannett, som bruker sin plattform til å stilne meningsmotstandere og «debunke» anklager mot Gates som falske konspirasjonsteorier og desinformasjon. Blant disse anklagene er at han har kjempet for og investert i tvilsomme ideer som biometriske databrikker, vaksinepass og satellittsystemer.

Men bevisene er kun et museklikk unna. Sist mars begynte Gates sin vaksinepass-kampanje. Det GF-støttede Guardian og BBC har uten tvil heiet på denne formen for digitalt slaveri. Gates ga i 2018 et satellitt-selskap 1 milliard dollar for å bygge et system som kringkaster sanntidsvideo globalt. Hva er en bedre måte å forsikre seg om at småfolk oppfører seg enn å opprette et satellittsystem som overvåker oss alle? På tross av alle protestene fra GF-finansierte «faktasjekkere», har Gates bygget sine vaksinefabrikker for Covid-19, og later til å ønske å få noe igjen for sine investeringer.

Mange sørger over de fallende journalistiske standarder i vår nye «mørke middelalder». Blant de ansvarlige for å ha gjort i sin tid briljante britiske medier til ukritiske propagandaspredere, har GF hatt hovedrollen. Hovedstrømsmediene er nå, i likhet med regjeringen ikke mer enn nyttige idioter for GF og deres destruktive politikk. Disse aktørene synger tankeløst med på strofene om utvikling, klimapolitikk og Covid-19 som formidles til dem fra GF, hvis «løsninger» på disse problemene ødelegger det frie velstående vesten.

Ikke forvent at hovedstrømsjournalistene protesterer. De har for lengst blitt kjøpt, betalt for og dessuten hjernevasket.

Denne artikkelen er oversatt av Ivar Austbø for steigan.no.

Karen Harradine om Bill Gates:

Bill Gates and the world health juggernaut

Revealed, how Bill Gates’s influence spreads virally into UK public health policy

Friends and allies: The Gates Foundation and British scientists

Friends and allies: The Gates Foundation and British scientists

Bill Gates’s stranglehold on the MSM: Part 1

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.