Tyskland stenger de moderne kullkraftverkene først

0
Tyskland stenger ett av verdens mest moderne, energieffektive og minst miljøbelastende kullkraftverk, Vattenfalls fem år gamle Moorburg i Hamburg. (Foto: Vattenfall)

Av Jan Herdal.

Tyske kullkraftverk produserte vel 28 prosent av landets elektrisitet i fjor. Forbundsdagen har lovfestet at all kullkraft skal være utfaset seinest 2038. Første ledd settes i verk fra 1. januar. Da får 11 kullkraftverk forbud mot å produsere kraft, mot en kompensasjon på ca. 3,4 mrd. kroner.

Optimal effekt er anslått til nesten 5 gigawatt. Effektbehovet i det tyske nettet svinger mellom ca. 50 og 75 gw. Det må da tilføyes at det er lenge siden tyske kullkraftverk har gått for fullt. De brukes i dag som «balansekraft». Sol- og vindkraft har forkjørsrett i nettet.

Nedleggelsene gjennomføres i form av såkalte auksjoner. En ganske absurd form for konkurranseutsettelse. Mest mulig CO2-kutt for minst mulig penger. Det betyr at moderne kraftverk vinner konkurransen, noe som kritiseres også av tilhengere av omstillingen.

Det har bl.a. medført at ett av Europas mest effektive kullkraftverk, Vattenfalls Moorburg i Hamburg er blant «vinnerne» av auksjon, og blir stengt over nyttår. Kraftverket ble satt i drift så seint som i 2015. Med en effekt på 1,3 gw kan det dekke 85 prosent av storbyens kraftbehov.

Virkningsgraden på 46,5 prosent for kraftproduksjonen er meget høy. Moorburg slipper ut ca. 25 prosent mindre CO2 enn eldre kullkraftverk. Når det gjelder miljøet, har kraftverket renseteknologi i verdensklasse, og innfrir alle utslippskrav, ofte med god margin.

Det hjelper ikke. Kullkraften skal bort.

Parallelt med utfasingen av kullkraft skal landets 6 siste atomreaktorer stenges i løpet av de kommende to år. Da bortfaller ytterligere stabil kraft som i fjor utgjorde over 12 prosent av kraftmiksen i Tyskland.

Dette skjer samtidig som utbyggingen av vindkraft har bremset kraftig opp, og elbiler subsidieres med 60 000 – 70 000 kroner hver, mest av skattebetalerne, og litt av bilprodusentene.

Henger dette på greip? Det gjør ikke det.

Tyske husholdninger betaler allerede 3 ganger så mye for strømmen som vi gjør i Norge. Ionity, det dominerende ladenettverket i landet, er eid av de største bilprodusentene og tar nesten 8 kroner pr. kilowattime for lading. Dermed er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil. 

Forrige artikkelFN: Nesten et kvart million mennesker har dødd på grunn av krigen i Jemen
Neste artikkelJapan: Flere døde i selvmord på en måned enn av korona under hele pandemien