Statens vegvesen kan kollapse

8
Bakgrunnsbilde fra nettsidene til Statens vegvesen.

Siw Tyldum sitter på innsiden av Statens Vegvesen og advarer mot at selskapet kan kollapse. Hun får full støtte av leder Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes forbund. Dette skriver avisa VG som fortsetter:

Ingeniørorgansisasjonen NITOs hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen, Siw Tyldum, sier hun er nødt til å slå alarm om Statens vegvesen.

– Vi frykter at Statens vegvesens fagmiljø skal kollapse. Vi ser en massiv kompetanseflukt og at de ikke lenger har nok ressurser til å gjennomføre samfunnskritiske oppgaver, sier Tyldum til VG.

Hun sier det er flere årsaker til denne dramatiske utviklingen.les også

– I 2019 var Statens vegvesen gjenstand for to store reformer/omstillinger: Regionreformen og overgang fra geografiske regioner til landsdekkende divisjoner. Disse reformene har ført til at Vegvesenet har mistet mye verdifull kompetanse, sier hun:

– Rundt 1400 ansatte og deres oppgaver er overført til de nye fylkene, mens 1600 ansatte har sagt opp som følge av usikkerhet og uro. På kort tid har dermed Statens vegvesen gått fra 7500 ansatte til rundt 4500 ansatte.

Tyldum sier det spesielt er høykompetanse som forsvinner.

Det er regionreformen som har brakt Statens vegvesen til randen av kollaps. I 2018 advarte sjefen for Mesta om at splitting av vegvesenet vil koste samfunnet milliarder.

Siw Tyldum advarte allerede da om at Ansatte flykter fra Vegvesenet grunnet regionreformen.

Ingeniørorganisasjonens NITO kritiserte i 2019 at Statens vegvesen omorganiseres og fragmenteres, uten at man kjenner konsekvensene. President Trond Markussen i NITO etterlyste en grundig debatt om hvilke konsekvenser det har å omorganisere en vesentlig samfunnsfunksjon som Statens vegvesen. Og han sa:

Jeg har inntrykk av at regjeringens syn på privatisering ligger som et ideologisk bakteppe, uten at konsekvenser for trafikksikkerhet eller effektiv styring av samferdselsprosjekter er vurdert.

Kommentar:

Og det er vel nettopp det som er problemet. Regjeringa gjennomfører gigantiske reformer, ikke fordi de er rasjonelle eller samfunnsnyttige, men fordi den har et ideologisk syn om at slik skal det være, koste hva det koste vil. Vi har vel knapt noen gang sett ei norsk regjering som har drevet en så massiv sjølskading på samfunnet vårt.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Avatar for tore_a tore_a says:

    Må si meg enig her. Solberg-regjeringa har snart rasert alt det funksjonelle og særegne i samfunnet, men store problemområder som den forvokste stats-forvaltningen, som en høyre-regjering tradisjonelt ville ha fokusert på, har uteblitt.
    Jeg skammer meg over å ha gitt en stemme til den blå regjeringa ved nest siste valg, men dette vil heller aldri skje igjen.

  2. Fra regioner til divisjoner
    Utredning om organisering av Statens vegvesen fra 1. januar 2020

    2003 [Bondevik, H/Krf/V]
    Vegproduksjonen i Statens vegvesen ble skilt ut i et statlig aksjeselskap og etatens øvrige oppgaver ble organisert med et Vegdirektorat og fem regioner.

    2010 [Stoltenberg, Ap/SV/Sp]
    Regionmodellen ble opprettholdt da store deler av eierskapet til de statlige vegene ble overført til fylkeskommunene, men det ble gjort tilpasninger blant annet ved å opprette vegavdelinger
    som samsvarte geografisk med fylkesstrukturen.

    Virker som en kombinasjon av byråkrater som kjeder seg og den evinnelige grådigheta (til alle menneskeaper). Mine to ører er at en del av synden her er fylkesinstitusjontøyset - svulstige og overflødige korrupsjonssentraler. I fylkeskommunene konkurrerer forresten veiprosjekter direkte med helt andre samfunnsoppgaver på fylkesbudsjettet, isteden for at veiprosjekter konkurrerer seg i mellom.

    Store Norske Leksikon - Fylkeskommune
    image

  3. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    Vegvesenet er allerede slaktet. Det skjedde da de skapte Mesta. Det var første ledd i avviklingen, som Solberg kanskje får “æren” av å fullføre.
    Det er det samme med all offentlig virksomhet. Det fungerer som en “monetisering”. Så lenge det blir drevet i offentlig regi, genererer det kun begrensede og lokale inntekter. Det meste fremstår i regnskapet som utgift.
    Blir det privatisert, derimot - står bankene i kø for å låne ut penger, for dette er AAA-kunder. Og så tar det seg så mye bedre ut i nasjonal-regnskapet.

  4. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    Ja, veien er blitt lagt for lenge siden - pardon the pun.

  5. Mesta - Regnskapstall.no

    image

    En interessant teori, siden Mesta er heleid av Nærings- og Fiskeridepartementet og har negativt driftsresultat, men har 1,26 mrd. NOK i gjeld. For å sette det i perspektiv er gjelda 800.000 NOK per ansatt (1.586).

  6. Avatar for pcwh pcwh says:

    Anekdote, men jeg bygger om gamle biler som hobby og det innebærer jevnlig dialog om hva de godkjenner og ikke. Nå har jeg ikke fått svar siden mai på noe som helst, annet enn en auto-mail om at jeg må forvente lenger saksbehandlingstid. Den kom for seks uker siden, og for tre uker siden svarte jeg med spørsmål om hva de legger i det. Har jeg fått svar på den? Nei. Tror de har kollapset allerede.

  7. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    Det er viktig med balanserte offentlige budsjetter. Det er jo alle enige om (ikke jeg da). Private har andre regler.
    Der er kredittverdighet viktigst. Og det har staten, som kan trykke fler om de skulle ønske.

  8. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    Når en arbeidsplass er utsatt for de belastninger, som vegvesenet har levd med i ti år, så kan den minste utfordring til slutt være uoverkommelig. Det er rett og slett ingen som orker. Litt sånn som når kjente rocke-band bryter sammen. Vi får håpe ikke det samme skjer i helsevesenet.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere