Nå streiker omlag 8500 bussjåfører i hele landet for trygghet i trafikken og økt lønn. Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav og de er bekymret for framtida til dette viktige yrket.
Streeiken ble utvidet fra 26. septeember 2020. Her er sjåførens krav:
Bedre arbeidstidsordninger
En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen.
Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv.
Sjåførene blir veldig slitne av å jobbe på denne måten.Vi vil ha en arbeidsdag som gjør det mulig å leve et vanlig liv og som ivaretar sikkerheten på norske veier.
Arbeidsgiver må holde løftet om lønn
For 13 år siden ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at lønna skulle nærme seg lønna i industrien.
Det motsatte har skjedd. Lønnsforskjellen mellom bussjåførene og industrien øker. De siste tre årene har lønnsforskjellen økt med over 16 000 kroner.
Vi vil ha lønna vi er lovet.
Vi kjemper for framtida
Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene.
Fellesforbundet vil ha avtaler som utvikler kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satses på folk. Uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta.
Samfunnet trenger 1000 nye bussjåfører hvert år framover. Det målet er vi ikke i nærheten av å nå.
Vi vil ha en bransje som satser på de ansatte.
Videeo fra streikedemonstrasjon her.