Teknologigiganten Amazon, som har noe nær et monopol på internasjonal netthandel, brukte sin posisjon til å skru prisene på viktige produkter skyhøyt i været, skriver Public Citizen i en rapport. Hele rapporten kan lastes ned her. Hovedfunnene deres er:
- Amazon satte prisene på produkter under COVID-19-pandemien til nivåer som ville bli betraktet som brudd på lovene om prisfastsettelse i mange stater.
- Amazon har villedet publikum, rettsvesenet og beslutningstakere om prisøkninger under pandemien.
- Tallrike eksempler på prisøkninger ble funnet på viktige produkter på Amazon.com, noen så mye som 1000% over forventet pris.
- Amazon beskyldte offentlig såkalte tredjepartsselgere for prisøkninger mens de fortsatte å la tredjepartsselgere øke prisene.
Blant de prisøkningene som blir dokumentert i rapporten var:
Engangs ansiktsmasker – 1000%
Hånddesinfiseringsmiddel – 48%
Desinfeksjonsmiddel spray – 87%
Antibakteriell såpe – 470%
Engangshansker av nitril – 336%
Toalettpapir – 528%
Papirhåndklær – 303%
Mel – 425%
Sukker – 520%
Maisstivelse – 1010%
Hovedaksjonær i Amazon, Jeff Bezos, har blitt nesten dobbelt så rik i løpet av de få månedene pandemien har vart. Formuen hans har økt fra 113 milliarder dollar 18. mars 2020 til 206,4 milliarder dollar 4. september 2020 ifølge Inequality.org.
Milliardærene i USA har samlet økt sin formue fra $2,947 tusen milliarder 18. mars til $3,917 tusen milliarder 3. september. Teslassjef Elon Musk har økt sin formue fra $24.6 milliarder til $93.3 milliarder.
Pandemien er en arena for den største klassekampen i vår tid, sjø om ikke alle forstår det ennå. Majoriteten av folket i verden blir fattigere og mister velferd og livutsikter, mens en ørliten klasse multimilliardærer plyndrer oss til skinnet.