El-flydrømmen kræsjlander

36
Airbus og Rolls Royce har skrinlagt sitt prestisjetunge elflyprosjekt. Dermed står også Avinor på bar bakke. Illustrasjon: Airbus

«Airbus skrinlegger elflyprosjektet, flyet som Avinor, miljøorganisasjonene, politikerne og Widerøe har satset på som bærebjelke for klimavennlig luftfart i Norge.» Dette skriver Einar Sørensen, som er rådgiver i ES Consulting i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv. Sørensen skriver videre:

«Norske flyselskap spør i fullt alvor om det overhodet vil være noen norsk luftfart igjen til høsten. Derfor er det kanskje ikke noe å si på at meldingen fra Airbus og Rolls-Royce om skrotingen av det elektriske prestisjeflyet E-Fan X har gått under radaren for mange.

Det er en sjokkerende nyhet, fordi med dette forsvinner det eneste seriøse elflyprosjektet. Avinor, miljøorganisasjonene, politikerne og flyselskap som Widerøe har satset alt på at elflyet fra Airbus skulle være en bærebjelke for en klimavennlig luftfart i fremtiden.

Airbus E-Fan X var det eneste seriøse elflyprosjektet igjen etter at Boeing i fjor sommer kuttet alle slike planer. Også pionerselskapet Zunum Aero, som Boeing hadde satset på, har stanset all virksomhet og er konkurs uten midler til å fortsette.

To andre prosjekter, israelske Eviation Alice (8-10 seter) og Lilium Jet, som begge har fått stor omtale, er også havarert etter ødeleggende branner i og rundt batteriene. Brannene avdekket det som bransjen for lengst vet, at elektriske fly utgjør en stor risiko med en altfor dårlig sikkerhet til at de kan godkjennes til trafikk.»

Et reint elektrisk fly tilhører nå en fjernere og fjernere framtid. Skulle et fly av størrelsen Airbus A320 (tilsvarer en Boeing B 737) med startvekt på 80 tonn være elektrisk drevet, så vil det kreve 180 tonn med batterier! Dette slo ledelsen for en av verdens viktigste og største flymotorfabrikanter, Safran i Frankrike, fast i fjor.

Les: Rolls-Royce and Airbus cancel E-Fan X project

Avinor har satset stor på at elfly er framtida for luftfarten. De skriver på sine hjemmesider:

«Avinor og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i  dette arbeidet. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.«

Men som de sjøl skriver samme sted: Det er flyselskapene som må utvikle slike elfly, og nå har altså det mest prestisjetunge prosjektet fra Europas dominerende flyprodusent blitt skrinlagt. Det betyr at også ambisjonene til Avinor og deres partnere kræsjlander.

Sola og Flesland ville bli verdenspionérer på elfly og satset på at de skulle åpne en kommersiell elflyrute i 2023. Det kan de nå bare skyte en hvit pinn etter. Så seint som i november 2019 sa regjeringa Solberg at den gikk inn for en «rask innfasing av elfly». Vil de fortsatt gjøre det nå som Airbus har gitt opp?

Dermed er enda en illusjon satt på bakken. Problemet med politiske kannestøpere er at de tror, og en stund klarer å lure offentligheten til å tro, at fysiske lover er noe man kan følge hvis man vil, eller eventuelt bevilge noen milliarder for å omgå. «Miljøvennlig» vindkraft og «klimavennlige» batterier og elektriske fly, alt sammen godt egnet til å åpne offentlige pengekister og sikre seg «grønne» velgere med liten innsikt i fysikk.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting. Og få gjerne med deg venner og kolleger.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Koronokrisa har vist oss at vi i all hovedsak ikke trenger å fly. El-fly er ikke framtida, men hensynet til global oppvarming tilsier at fossilfly heller ikke kan fortsette å være framtida. Flybransjen bør ikke reddes. De ansatte bør i stedet tilbys arbeid i en sektor som faktisk er samfunnsnyttig og nødvendig.

  2. tjatta says:

    En flygende hest holder i massevis

  3. ZERO-Erna ville fly elektrisk frå Bergen til Stavanger om tre år, og trudde på det!
    Men framleis trur norske politikarar og journalistar at om du har nok pengar kan du kjøpe og oppheve fysiske lover. Norske skattemilliardar går framleis til prosjekt som trossar matematikk og fysikk, fordi dei er ‘grøne’.

    Svært mykje pengar gjekk med til NASA sitt prestisjeprosjekt for USA for femtiein år sidan, og svært mange trudde at fysiske lover kunne bli kjøpt og oppheva. Ikkje månelande ein gong, men seks gongar på tre år, berre det gjev grunn til tvil.
    Med lite drivstoff og utan vern mot drepande radioaktiv ståling er det fysisk umogeleg. Og med liten datakraft er det imponerande at dei kunne svirre rundt jordkloda nokre dagar kvar gong og produsere svartkvitt tv.
    (Siste fysiske matematiske avsløring er at landingsfartøyet hadde for lite drivstoff til å kunne fly opp til moderfartøyet.)

    Den befolka romstasjonen er 40 mil ute, månen ca 40 000 mil. Den pensjonerte romferga var ein gong ca 60 mil ute og fekk ordre om å komme seg ned fordi det var for farleg for mannskap og fartøy, pga strålinga frå van Allen-beltet. Lenger ut har ingen vore.

    Det som ein kan filosofere over er kva for andre ‘sanningar’ er oppdikta? Og vi nektar å tru annleis. Religionane er ei anna soge, for dei inneheld tross alt mykje visdom som bør aktast.

    Eg sender ein god tanke til nyleg avlidne Tandberg, måneingeniøren, som var eit godt menneske, men han vart lurt som alle oss andre.

  4. Dette har ekte ingeniører og realister alltid visst og det skal en revolusjon til for å endre det. En glimrende artikkel av ing. Mark Mills fra The Manhattan Institute fra i fjor er om dette og andre grønne drømmer. Tittel «The New Energy Economy": An Exercise in Magical Thinking». Det er nettopp det det er.

  5. sikre seg «grønne» velgere med liten innsikt i fysikk.

    Tror det var myntet på slike som deg Torgeir.

    Sitter her å lyver til voksne folk, fy skamme deg … eller kanskje du kan komme hit og vise meg denne globale oppvarmingen du snakker om ? Jeg se den ikke og det gjør heller ingen andre.

    Rå-kapitalistene har til alle tider tjent seg styrtrike på fiender som ikke eksisterer, jo flere nek de klarer å lure jo rikere blir de.

    Nå er surt nedbør, ozonlaget og CO2 brukt opp, hva skal de finne på nå ? Kreve inn penger for å bekjempe usynlige grønne flopp flopper som truer verden ? Det er alltid noen tilbakestående tullinger uten evne til å tenke selv som biter på løgnene deres.

  6. tjatta says:

    Det hjelper ikke å ha miljøvennlige taqqiameninger når du skryter at du samarbeider med PST for å få folk overvåket. Og slenger om deg med nazibeskyldninger i hytt og pine. Slimål

  7. Jeg ser du prøver å ta mannen i stedet for ballen her. Men jeg vil si dette var et ganske tamt og hjelpeløst forsøk på verbal kroppstakling.

  8. tjatta says:

    Når “mannen” skryter at han samarbeider med PST mot de han liksom debatterer med blir debatten underordnet “mannen”

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

28 flere kommentarer

Deltakere