El-flydrømmen kræsjlander

0
Airbus og Rolls Royce har skrinlagt sitt prestisjetunge elflyprosjekt. Dermed står også Avinor på bar bakke. Illustrasjon: Airbus

«Airbus skrinlegger elflyprosjektet, flyet som Avinor, miljøorganisasjonene, politikerne og Widerøe har satset på som bærebjelke for klimavennlig luftfart i Norge.» Dette skriver Einar Sørensen, som er rådgiver i ES Consulting i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv. Sørensen skriver videre:

«Norske flyselskap spør i fullt alvor om det overhodet vil være noen norsk luftfart igjen til høsten. Derfor er det kanskje ikke noe å si på at meldingen fra Airbus og Rolls-Royce om skrotingen av det elektriske prestisjeflyet E-Fan X har gått under radaren for mange.

Det er en sjokkerende nyhet, fordi med dette forsvinner det eneste seriøse elflyprosjektet. Avinor, miljøorganisasjonene, politikerne og flyselskap som Widerøe har satset alt på at elflyet fra Airbus skulle være en bærebjelke for en klimavennlig luftfart i fremtiden.

Airbus E-Fan X var det eneste seriøse elflyprosjektet igjen etter at Boeing i fjor sommer kuttet alle slike planer. Også pionerselskapet Zunum Aero, som Boeing hadde satset på, har stanset all virksomhet og er konkurs uten midler til å fortsette.

To andre prosjekter, israelske Eviation Alice (8-10 seter) og Lilium Jet, som begge har fått stor omtale, er også havarert etter ødeleggende branner i og rundt batteriene. Brannene avdekket det som bransjen for lengst vet, at elektriske fly utgjør en stor risiko med en altfor dårlig sikkerhet til at de kan godkjennes til trafikk.»

Et reint elektrisk fly tilhører nå en fjernere og fjernere framtid. Skulle et fly av størrelsen Airbus A320 (tilsvarer en Boeing B 737) med startvekt på 80 tonn være elektrisk drevet, så vil det kreve 180 tonn med batterier! Dette slo ledelsen for en av verdens viktigste og største flymotorfabrikanter, Safran i Frankrike, fast i fjor.

Les: Rolls-Royce and Airbus cancel E-Fan X project

Avinor har satset stor på at elfly er framtida for luftfarten. De skriver på sine hjemmesider:

«Avinor og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i  dette arbeidet. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.«

Men som de sjøl skriver samme sted: Det er flyselskapene som må utvikle slike elfly, og nå har altså det mest prestisjetunge prosjektet fra Europas dominerende flyprodusent blitt skrinlagt. Det betyr at også ambisjonene til Avinor og deres partnere kræsjlander.

Sola og Flesland ville bli verdenspionérer på elfly og satset på at de skulle åpne en kommersiell elflyrute i 2023. Det kan de nå bare skyte en hvit pinn etter. Så seint som i november 2019 sa regjeringa Solberg at den gikk inn for en «rask innfasing av elfly». Vil de fortsatt gjøre det nå som Airbus har gitt opp?

Dermed er enda en illusjon satt på bakken. Problemet med politiske kannestøpere er at de tror, og en stund klarer å lure offentligheten til å tro, at fysiske lover er noe man kan følge hvis man vil, eller eventuelt bevilge noen milliarder for å omgå. «Miljøvennlig» vindkraft og «klimavennlige» batterier og elektriske fly, alt sammen godt egnet til å åpne offentlige pengekister og sikre seg «grønne» velgere med liten innsikt i fysikk.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting. Og få gjerne med deg venner og kolleger.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

Forrige artikkelEU og Norge skal bevilge 85 milliarder til vaksine mot covid-19
Neste artikkelInnsidere i OPCW: De er blitt en partisk organisasjon som bygger på rykter og falsk vitenskap