Globalt elbilsalg stuper

9
Illustrasjon: Shutterstock

Mye av både markedet og Teslas ordrereserver er borte.

Jan Herdal

Av Jan Herdal.

Tesla, Inc. er to forskjellige saker. Det er ett av børsenes heteste spekulasjonsobjekt, og det er en av verdens minste bilfabrikker. Tiden er i ferd med å renne ut for begge. Enda en amerikansk drøm er i ferd med å ende som mareritt.

Globalt er elbilmarkedet lite. De viktigste markedene er Kina, USA og Europa, i nevnte rekkefølge. De to første har skrumpet kraftig inn. Europa er i vekst, fordi produsentene tvinges til å spy ut elbiler for å unngå gigantiske bøter. Hvordan dette ender, vet ingen.

Ifølge Insideevs ble det verden over solgt vel 150 000 rene elbiler i januar i år. Det er nesten en halvering av salget i forhold til desember, og skal utgjøre en total markedsandel på 2 prosent. Salget er satt tilbake til januar 2019. Hele fjorårets vekst er utradert.

Tesla solgte ifølge samme statistikk snaut 12 800 biler i januar. Det er elendig. Elon Musk må mildt sagt få opp farten om han skal nå årets produksjonsmål på 400 000 biler. Salget må mer enn dobles.

Det bør bekymre ham at på salgsstatistikken for elbiler ligger en stor europeisk bilprodusent foran Tesla, og tre bak. BMW, Renault, Volkswagen og Peugot. Europeere kjøper ikke amerikanske biler om de har egne alternativ. Det har de nå.

Sammenbruddet de to første månedene i år i Norge, Europas feteste Tesla-marked, sier sitt. Audi e-tron solgte nesten 10 ganger så mange biler som Tesla Model 3. Den falne storheten havnet på 12. plass. Alternativene er blitt mange.

Teslas planlagte gigafabrikk i Tyskland kan bli tidenes feilinvestering.

Det ser nesten like ille ut i USA, Teslas hjemmemarked. Der har de siden starten solgt kumulert over 200 000 biler. Dermed faller all føderal støtte bort. I USAs dominerende elbilstat California ble Teslas salg nesten halvert allerede i fjerde kvartal i fjor. Det ser neppe bedre ut i år.

Kina sliter med økonomien. Bilsalget synker. Elbilsalget falt i januar i år til en tredel av hva det var i desember og halvparten av hva det var i januar i fjor. Og det fins et hav av kinesiske elbiler som konkurrerer med Tesla om de stadig færre kjøperne.

Mye av både markedet og Teslas ordrereserver er borte. Slik det nå ser ut, er selskapet gjort til pinneved før året er omme. Men for all del. Bankene har løftet Musk etter håret før.

Denne artikkelen ble først publisert på Oljekrisa.no.


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. FR.ED says:

    Tesla har ordrereserve på 500.000 cybertrucks og har startet utsendelse av model y de siste ukene.

    Tesla has made progress faster than anticipated, and it surprised many when it confirmed during its earnings results last month that it already started the production ramp at the Fremont, California, factory:

    Model Y production ramp started in January 2020, ahead of schedule.

    The automaker confirmed that the first deliveries would happen in March — just a year after unveiling the electric SUV.

    Now the first deliveries are expected on March 15, but it’s not clear how much volume Tesla is going to be able to deliver by the end of the quarter.

    Det er en del som tror at model y vil kannibalisere en del av salget for model 3, men det gjenstår å se, evt. hvor mye. Selv vet jeg at mange har bestilt model y som er en SUV og foretrekker den foran model 3 som er en sedan. Man må ta i betraktning at USA og Norge er SUV-marked og ikke sedan-marked.

    Tesla startet byggingen av ny fabrikk i Kina, verdens største el-bilmarked. Fabrikken stod ferdig etter ett år! Fabrikken ruller nå ut biler på løpende bånd.

    Kapasiteten på farbrikkene har vært flaskehalsen i ft. salg. Kapasiteten økes til 750.000 biler i løpet av 2020 og Tesla forventer salg på 500.000 biler i 2020. Det er opp fra 367.000 i 2019.

    Tesla rullet nettopp ut sin bil nr. 1 million. Det tok Tesla 12 år. At kapasiteten nå økes til 750.000 i 2020 og enda mere når fabrikken i Berlin står ferdig, tilsier at dette bare er starten på det som kan bli et eventyr. Resultatene i 2019 viser at Tesla har løst sine utfordringer mht. masseproduksjon.

    Elon Musk har lovet store batterinyheter i april (battery day). Ryktene svirrer om batterier som skal vare 1 million kilometer, er kobolt-fri og med en prislapp på 100 USD kWh, noe som vil gjøre el-biler konkurransedyktig prismessig sammenlignet med fossilbiler uten subsidier, skattelette eller avgiftslette. Til sammenligning kostet batteriene til Model S 1000 USD pr kWh i 2012. Det er åtte år siden og illustrerer veldig godt innovasjonstakten hos Tesla.

    Tesla har bare lansert tre bilmodeller som er i produksjon og har fem andre på gang (Model y, ATV, Cybertruck, Semi og Roadster). Teknologisk sett ligger Tesla 4-5 år foran konkurrentene. At aksjekursen til Tesla øker er en klar indikasjon på at investorene har troen på Tesla. De fleste hadde avskrevet Tesla sommeren 2019 da aksjekursen var på 200 USD. De som avskriver Tesla nå, kommer til å ta feil nok en gang. Q4 19 resultatene viser at selskapet nå leverer det Elon Musk lenge har lovet.

    Tesla planlegger en ny fabrikk i USA som skal håndtere etterspørselen etter Cybertruck og Model Y.
    I februar hentet de inn 2 millarder USD i aksjeutvidelse.

    Wedbush analyst Dan Ives praised the announcement, telling CNBC’s “Squawk Box” that it will be even more difficult for Wall Street skeptics of Tesla to make their case.

    “It’s a smart, strategic move. It takes any doomsday scenario around cash crunch … off the table,” Ives said.

  2. kjell108 says:

    Sammenlign det med en vanlig bilfrabrikk, 3.9 mill biler på ett år.

    Boulogne-Billancourt, January 18, 2019 - In 2018, the Groupe Renault recorded 3,884,295 vehicles sold,
    Lada’s sales increased by 18.7% to 398,282

    Summen av biler solgt blir fort 200-400 mill

  3. FR.ED says:

    Tesla er ingen vanlig bilfabrikk. Tesla er et teknologiselskap som produserer transportmidler. Tesla er involvert i romfart, satelitt-internett, solcellepaneler, underjordisk boring av tunneler med sikte på å utvikle hyperloop og vanlig loop, autonom kollektivtransport m.m.

    Tesla eier sine “bensinstasjoner” og verksteder. Hvem av de tradisjonelle bilfabrikken gjør det? Tesla har Tesla sin egen software og kan på sikt tilby apper slik som apples appstore og google play. De har allerede i dag potensielle 1 million kunder til egen appstore.

    Tesla har sjokkert den tradisjonelle bilbransjen så mye at administrative direktører er blitt kastet i flere store internasjonale bilkonsern. Det er fordi Tesla er et teknologi-selskap med en utrolig høy innovasjonsrate. Det er på tide at folk begrynner å innse at Tesla er ingen vanlig bilfabrikk.

  4. kjell108 says:

    Du aksepterer at el-bil salget er marginalt, det på tross av gigantsubsidiering. El-biler reduserer kanskje CO2 utslipp med 10%. Summa summarum: Betyr ingenting idag.
    Vi har både bensin-biler og el-biler i familien. Det er bensin-bilene som brukes fra by til by.

  5. FR.ED says:

    Vi skal være glade for at vi har selskap som Tesla som utelukkende produserer el-biler. Hybridbilene som nå pøses ut på markedet av de tradisjonelle bilfabrikkene er det siste tiårets største miljøsvindel. De tradisjonelle bilfabrikkene får fortsette med sin miljøsvindel dersom myndighetene ikke setter en stopper for det eller at selskaper som Tesla utkonkurrerer dem teknologisk og prismessig.

  6. kjell108 says:

    Det sier vel seg selv at det koster 100% mere CO2 å produsere en hybridbil.
    Alt sammen med subsidiering formodentlig.

  7. FR.ED says:

    Personlig skjønner jeg ikke poenget med at alle skal “ta Tesla”, når det er de tradisjonelle bilfabrikkene som burde tas og som alt for lenge har fått drive sin miljøsvindel tiår etter tiår i fred.

  8. kjell108 says:

    Hvilken “miljøsvindel” ?

    Det vi skjønner nå er at med global økonomisk nedgang vil de grønne tape velgere så det ljomer. De skjønte ikke hva som var problemene i verden. De trodde det var at velstanden var blitt for høy i verden.

    Her er holdningen
    Konklusjonen til Bendell er at klimaendringene vil føre til «en nærstående samfunnskollaps med alvorlige forgreininger inn i den enkeltes liv».

    Miljøaktivister tror at jorden vil kollapse på 10 år … mens vi ser at Europa beveger seg mot kollaps i løpet av 2020. Miljøaktivistene har mistet bakkekontakt.
    Forbruket av olje går så fort ned at tankbåtene vil hope seg opp i havner

    Trump skjønner heller ikke problemet USA står overfor idag. Han tror det er å skape høyere aksjekurser.
    -Min jobb er å gjøre USA rikere
    vil han bedyre

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

1 flere kommentar

Deltakere