Elbiler og elferjer – typisk FRP-politikk?

0
Elektrifisering av bilferjene vil få enda et negativt utslag for dem med dårligst råd og for småkommunene langs kysten. Shutterstock

Av Odd Handegård.

Striden om elbil-subsidiene til de av oss som har mest penger på sparekontoen, har pågått lenge. Her er en oversikt over en del av debatten. Tallene varierer fra 6 til 40 milliarder i året når man tar med de fleste fordeler (momsfritak, redusert årsavgift, ingen drivstoffavgift, gratis eller lav parkeringsavgift, bompenger og ferjeavgifter m.m.). Han som kom fram til det høyeste beløpet hadde plusset på antatt ekstra subsidiering av kollektivtrafikken (som han antok ville miste passasjerer), og økte kostnader til nettutbygging pga alle elbilene. Trolig tvilsomme tillegg, men også 6 milliarder i året i en startfase er jo ganske mye penger når subsidiene går til de av oss som har desidert best råd (på Oslo Vest, i Bærum og noen få andre steder).

Og så har vi nå fått det nye ferjeopprøret på Vestlandet og i Nord-Norge. Også her dreier saken seg om elektrifisering, ikke av biler, men av bilferjer. I løpet av kort tid har reaksjonene flommet inn. Her er det ikke snakk om at ferjeprisene skal bli lavere, men om betydelige prisøkninger på opptil 50 % for folk med ganske alminnelige inntekter. Vi ser forskjellene: Folk med meget god økonomi har ofte fått hundretusener i prisnedslag på en elbil og store besparelse til vanlig drift av bilen, mens folk med vanlige inntekter ute i distriktene, blir straffet med «titusenlapper» i året for å ta en vanlig bil på ferja. Forskjellsbehandlingen skriker imot oss.

En nærliggende forklaring kommer med første søk på nettet: Frp har hatt både finansminister og samferdselsminister i Solberg-regjeringen i mange år, og partiet for «folk flest» viser seg å være seg selv lik også i samferdselspolitikken. Penger øses ut fra alle departementer over de av oss med best råd, og suges opp med tykke sugerør fra de av oss med en alminnelig økonomi. Nå kan man naturligvis si med Bård Håksrud (Frp) at når folk er så dumme, må de ta også de økonomiske konsekvensene.

Det er noe merkelig med Frp – partiets akrobater klarer ofte på uforklarlig vis å opprettholde myten om at partiet ærlig og troverdig jobber til beste for folk flest, samtidig som partiet i praksis gjør nøyaktig det motsatte av det som sies. Retorikk og praksis harmonerer dårlig. I dette tilfellet med ferjetakstene, ligger partiet tynt an – så her må nok Sylvi Listhaug snart på banen.

Og for å gjenta et gammelt hovedpoeng: Det har i alle fall ingen hensikt å elektrifisere virksomhet hvis teknologien mangler – og hvis vi mangler kraft.


Vår uavhengige og kritiske journalistikk er 100 prosent avhengig av lesernes støtte. Vil du være med?

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

Forrige artikkelPentagon: Mer enn 100 USA-soldater med hjerneskade etter Irans angrep
Neste artikkelPer-Gunnar Skotåm: Imperialisme på norsk (1)