Kina åpnet nylig vår tids Suez-kanal – og ingen la merke til det

0
Midtkorridoren fra Kina til Europa via Tyrkia.

6. november 2019 ankom det første direktetoget fra Kina til Istanbul etter å ha fulgt Marmaray-tunnelen under Bosporus. The American Conservative skriver: «Kina åpnet nettopp vår tids Suez-kanal, og ingen blunket en gang». Og vi må innrømme, heller ikke vi. Derimot hadde vi en omtale av prosjektet før det ble åpnet. Der skrev vi:

Tyrkia er et viktig ledd i Kinas «silkeveibelte» eller Belt and Road Initiative, som det kalles offisielt. Dette er Erdogan fullstendig klar over, og Tyrkia har utviklet sin egen versjon av dette som de kaller «Middle Corridor». Det er et prosjekt som i første omgang handler om å bygge en ny jernbane gjennom Tyrkia, Georgia og Aserbajdsjan fra til Kaspihavet, og så forbinde den med silkeveibeltet over Kaspihavet på skip eller sør for det på jernbane i retning Kina.

I Beijing publiserte den offisielle avisa Global Times en kronikk av Erdogan der han nettopp hyllet silkeveibeltet og sa at Tyrkia vil samarbeide med Kina om å knytte «Midtkorridoren» til silkeveibeltet. Han sa at de to landene planlegger å øke samhandelen til 100 milliarder dollar og han inviterte kinesiske sellskaper til å investere mer i Kina.

YouTube player

Direktetoget fra Xian, hovedstaden i Shaanxi-provinsen i Sentral-Kina, følger det som er kalt Midtkorridoren, eller Middle Corridor. Den går gjennom Kasakhstan, over Kaspihavet, gjennom Aserbajdsjan og Georgia før den følger Tyrkia på langs via Ankara til Istanbul. Derfra går det videre gjennom Balkan til Praha.

Det er investert 754 milliarder dollar i prosjektet, og det omfatter ikke bare jernbanelinja, men også stasjoner, terminaler og havner underveis. I dag går 90 prosent av eksporten fra Kina til Europa på skip, og de er avhengige av ikke minst Suez-kanalen for å nå sitt mål. Denne transporten tar i dag omtrent en måned. Transporten langs Midt-korridoren vil ta 12 dager. Det er klart at med et handelsvolum på 21.000 milliarder dollar mellom Asia og Europa, er en så stor reduksjon av transporttida av stor betydning.

Prosjektet har sin egen nettside, som presenterer seg blant annet med dette kartet:

Denne direkteforbindelsen mellom Kina og Tyrkia understreker det strategiske skiftet som er i full utvikling over det eurasiske kontinentet. Mens de gamle allierte USA og Tyrkia er i stadig mer alvorlig konflikt med hverandre, blir Tyrkia integrert i det strategiske «silkeveibeltet» og det samarbeidet der Russland og Kina er de drivende kreftene. Tyrkia er også observatør i Shanghai Cooperation Organization (SCO) og deltar på møtene der.

Les også: Vil Tyrkia velge Eurasia framfor NATO?

Kina trosser USAs sanksjoner og inviterer Syria som partner i «silkeveibeltet»

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Banner-Steigan-1024x546.png
Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Mitt-innlegg-7-1024x1024.png
Forrige artikkelDen syriske hærens offensiv mot terroristene i Idlib er i gang
Neste artikkelOm krigen mot kontanter
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).