Kina trosser USAs sanksjoner og inviterer Syria som partner i «silkeveibeltet»

0

Kinas regjering har invitert Syrias regjering som fullverdig deltaker i det globale møtet for «silkeveibeltet» eller Belt and Road Initiative, som det offisielt heter. Så Syria deltar sammen med 120 andre land på den andre internasjonale BRI-konferansen i Beijing. Dette skriver Syria News.

Dette betyr at Kina har bestemt seg for å trosse USAs drakoniske sanksjoner mot Syria og enhver som samarbeider med Syria. Politisk rådgiver for Syrias president, Bouthaina Shaaban, sier at den kinesiske invitasjonen er en betydningsfull utfordring mot USAs sanksjonsregime. Hun sier ganske riktig videre at «silkeveien ville ikke ha vært silkeveien hvis den ikke gikk gjennom Iran, Irak og Syria». Hun peker også på at Syria hadde en helt spesiell rolle i den opprinnelige silkeveien.

Bouthaina Shaaban fordømte også den fortsatte USA-okkupasjonen av syriske landområder og understreket at Syri ikke vil avstå en tomme av sin jord til noen. Hun rettet også en kraftig kritikk mot Tyrkia fordi landet fortsatt bryter de avtalene som er inngått om Idlib og fordi Erdogan & co er ansvarlig for å ha smuglet tusenvis av terrorister pluss våpen og militært utstyr inn i Syria.

Det er nokså opplagt at Kina ikke kommer til å la seg avskrekke fra å føre silkeveibeltet gjennom nettopp Iran, Irak og Syria fram til Damaskus og havner ved Middelhavet. Assisterende utenriksminister i Kina, Chen Xiaodong, sa på møtet med den syriske utsendingen at «Kina vil ikke forandre sin politikk overfor Syria. Den er ikke blitt forandret og den vil ikke bli forandret.»

Kina planlegger å skape det som er kalt en Kina-Sentralasia-Vestasia-korridor. Dette blir et alternativ til eller et supplement til Suezkanalen. Kina og Syria planlegger å gjøre havnebyen Tripoli til en spesiell økonomisk sone i BRI og kanskje den viktigste utskipingshavna i det østlige Middelhavet. For å betjene denne havna vil Kina gjenoppbygge og oppgradere jernbanen Homs-Tripoli. I oktober 2018 ga Kina 800 elektriske transformatorer til havnebyen Lattakia, som er Syrias største havn. Kina satser også på å stå helt sentralt i gjenreisinga og utviklinga av Syrias industri. 200 kinesiske selskaper deltok på Damascus International Trade Fair i september 2018. Det ble inngått avtaler om bygging av kraftverk, stålverk, bilfabrikker og sjukehus. Huawei har forpliktet seg til å gjenoppbygge og oppgradere telekommunikasjonsnettet i Syria innen 2020. China National Petroleum Corporation har sikret seg betydelige aksjeposter i de to største oljeselskapene i Syria. Den syriske Mallouk-fabrikken i Homs har allerede fra november 2018 begynt å produsere kinesiske biler av merkene Chang’an og Geely.

En kinesisk Geely produsert på lisens av Mallouk-fabrikken i Homs i Syria.

Det eneste USA kan gjøre for å hindre et svært omfattende og fredelig økonomisk samarbeid mellom Kina og landene i Vestasia, inkludert Syria, er å utløse en ny krig. I motsatt fall vokser dette silkeveibeltet ustoppelig fram.

Vil du bli en av støttespillerne? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916
Forrige artikkelMøtet mellom Putin og Kim legger premissene
Neste artikkelDe liberale morderne
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).