Kinesiske selskaper ser et lovende marked i Syria

0
Fra Folkerepublikken Kinas stand på Damascus International Fair 2019. Foto: Xinhua/Ammar Safarjalani.

Kina deltok med en stor delegasjon under Damascus International Fair som gikk av stabelen første uke i september 2019. De kinesiske selskapene som deltok har store forhåpninger og stor tiltro til det kommende markedet i Syria, skriver det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

Jing Zhichun, som er oversjøisk manager for Shanghai Shangqi Group, sier at hennes selskap ser et stort potensila for en rask økonomisk utvikling i Syria så snart situasjonen i landet er stabilisert.

I industribyen Adra nordøst for Damaskus er det opprettet en økonomisk frisone der det også er opprettet et kinesisk senter. Zhou Dongyun, som er generaldirektør for China City i Adra Free Zone sier at hennes selskaper satser på prosjekter som kan forbedre folkets livsvilkår. Bilprodusenten Adaa Motors produserer kinesiske biler på lisens i Syria. De har også begynt å produserte franske Peugeot-biler på lisens. De har også stor tro på utviklinga av bilmarkedet i Syria sier forretningsutvikler Mustafa Akkad.

Hussein Arnous, som er syrisk minister for vannressurser, sier at Syria har store forhåpninger og tiltro til den rollen som kinesiske selskaper kan spille i gjenoppbygginga av Syria. Også selskaper fra Russland, Iran, Hviterussland og India deltok på den internasjonale messa i Damaskus.

Under hele krigen i Syria har Kina hatt som sin klare politikk å støtte et uavhengig, samlet og fredelig Syria. Kina støtter Syrias regjering og mener at det er det syriske folket sjøl som må styre sitt eget land. Nå har Kina festet blikket på tida etter at hele landet er frigjort og den gjenoppbyggina som må skje. Alt i 2017 vedtok Kina å støtte opprettelsen av industriparker i Syria med et første bidrag på to milliarder dollar. 1000 kinesiske selskaper deltok da dette ble annonsert. I 2018 lovte Kina ei lån- og bistandspakke på 23 milliarder dollar.

Kina ser på Syria som et viktig ledd i silkeveibeltet, altså Belt and Road Initiative. Den opprinnelige silkeveien passerte gjennom Damaskus, og det vil den nye også gjøre, sjøl om den også vil finne mange andre veier.

China Harbor Engineering Company Ltd (CHEC) har siden 2012 arbeidet med å utvikle en viktig eksporthavn i den nordlige byen Tripoli i Libanon, og kinesiekse selskaper ønsker å gjenoppbygge jernbanen fra Homs i Syria til Tripoli.

Det er svært interessant å se på den skarpe kontrasten mellom NATO-landas holdning til Syria i forhold til den politikken Kina fører. Den vestlige alliansen og oljediktaturene har i åtte år gjort sitt ytterste for å ødelegge Syria og gjøre livet til et helvete for innbyggerne. Kina, derimot, ønsker å fremme samarbeid og økonomisk utvikling. Det er liten tvil om hva som har framtida for seg.

Kommentatorer venter ikke at Kina vil dumpe en masse bistandspenger i Syria når landet er helt frigjort, men heller søke å få til fungerende og framtidsrettet økonomisk samarbeid. Hvis ikke Vesten og deres innleide terrorister klarer å forpurre det, kan Syria komme til å oppleve en boom så snart landet er helt frigjort. Der vil selskaper fra Kina, Russland, Iran og India stå i første rekke.

Forrige artikkelDanmark vil sende soldater og kampfly til Afrika, Syria, NATO, USA og Baltikum
Neste artikkelOpprørerne i Hong Kong ser på Maidan i Ukraina som forbilde