Boeing innrømmer ansvar for to flyulykker

0
Lion Air i Etiopia brukte Boeing 737 8 MAX og flyet kræsjet på grunn av alvorlige feil fra produsenten. 157 mennesker ble drept. Shutterstock.

Toppsjef i Boeing Dennis Muilenburg innrømte 5. april 2019 at selskapet har ansvar for de to ulykkene med flytypen 737 MAX 8 som drepte i alt 346 mennesker i Indonesia og Etiopia. Muilenberg sa:

“[I]t’s apparent that in both flights the Maneuvering Characteristics Augmentation System, known as MCAS, activated in response to erroneous angle of attack information.” Then he said, “It’s [Boeing’s] responsibility to eliminate this risk. We own it and we know how to do it.”

Dermed innrømmer Boeing at systemet deres har de feilene som vi omtalte 13. mars 2019:

Det hevdes med styrke at disse flyene er beheftet med en alvorlig konstruksjonsfeil. Det starter med kampen mellom Boeing og Airbus om å levere fly som gir lavere energiforbruk. Airbus A-320 kom i 2010 med nye motorer, såkalte New Engine Option (NEO), som bruker mindre drivstoff. Dette skriver Moon of Alabama. Boeing måtte svare og konstruerte sine 737 MAX. De nye motorene gir flyet en annen flykarakteristikk der nesepartiet peker litt opp i flukten. Dette burde ha ført til ny opplæring av flygerne, men Boeing hevdet at det ikke var nødvendig. De trengte ifølge fabrikken bare å lese noen nye håndbøker. For å kompensere for manglende trening la konstruktørene inn en programmering som de kalte ‘maneuver characteristics augmentation system’ (MCAS). Denne skal korrigere kursen nedover hvis flyet viser tegn til å stalle, altså gå for rett oppover. Flyet har altså to uavhengige kontrollsystemer. Det ene korrigerer kursen litt opp og det andre korrigerer den ned. MCAS er dessuten uavhengig av autopiloten, slik at flygeren er nødt til aktivt å sjalte den ut for ikke å få problemer dersom det skulle oppstå en kritisk situasjon. Men spørsmålet er om de vil være klar over det, og i tilfelle de er det, om de vil rekke å gjøre det.

Den midlertidige rapporten fra Etiopias regjering viser at flygerne forsøkte å følge rådene fra Boeing, men at det var utilstrekkelig for å unngå ulykken.

The preliminary report clearly showed that the Ethiopian Airlines pilots who were commanding Flight ET 302/10 March have followed the Boeing recommended and FAA approved emergency procedures to handle the most difficult emergency situation created on the airplane. Despite their hard work and full compliance with the emergency procedures, it was very unfortunate that they could not recover the airplane from the persistence of nose diving.

Se en grafisk framstilling av problemet med MCAS her. Moon of Alabama har en god gjennomgang av sakens fakta her.

Feilene ved flytypen 737 MAX 8 skyldes Boeings hesblesende profittjag og forsøk på å ta innersvingen på konkurrenten Airbus ved hjelp av noen kjappe løsninger for å beholde marginer både når det gjelder energi og profitt. 346 mennesker har mistet livet på grunn av Boeings profittjag.

Boeing har 5000 slike fly i bestilling.


Blant dem som anbefaler steigan.no er:

Du trenger den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelKraftlureriet fornyer seg
Neste artikkelPressen hyller «NATOs Solskjær»
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).